Škoda Autodrom Poznań otwarty i wypróbowany

Škoda otworzyła Autodrom Poznań. Ten ośrodek doskonalenia techniki jazdy jest zwieńczeniem 12 lat prac nad poprawą bezpieczeństwa na drogach.

fot. Mariusz Zmysłowski © 2016

Škoda Auto Szkoła powstała 12 lat temu. Od tamtego czasu czeski producent rozwinął swoją działalność misyjną w bardzo dużym stopniu. Eksperci działający w ramach wspomnianego projektu uczą jeździć oszczędnie i bezpiecznie. Do tej pory robili to w różnych ośrodkach w Polsce. Teraz Škoda zakończyła inwestycję, w ramach której stworzyła swoje własne miejsce szkoleń.

Autodrom mieści się w Poznaniu, przy ul. Głogowskiej 425. W tym samym miejscu znajduje się także inna gałąź projektu na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach — Škoda Auto Lab, czyli interaktywny ośrodek multimedialny, w którym nie tylko kierowcy, ale także pasażerowie, również najmłodsi, mogą zrozumieć dlaczego tak ważne jest zapinanie pasów i co poza tym zapewni właściwy poziom bezpieczeństwa w aucie.

Zwieńczeniem działań Škody w Polsce, między innymi po stworzeniu wspomnianego wyżej Auto Labu, jest otwarty kilka dni temu ośrodek doskonalenia techniki jazdy, którego możliwości już zdążyłem sprawdzić w praktyce. W sumie do dyspozycji osób odbywających szkolenie są cztery duże moduły. Jedynym, z którego nie miałem okazji skorzystać to wzniesienie z opadającym łukiem.

W sumie ośrodek daje cały zestaw możliwości, z których skorzystać mogą doświadczeni kierowcy, w tym flotowi, czy nawet instruktorzy ODTJ, którzy na Škoda Autodrom Poznań mogą odbywać egzaminy.

Jest on przygotowany wyjątkowo nowcześnie - sterowanie wszystkimi modułami odbywa się zdalnie, z klimatyzowanych, przeszklonych kontenerów. To w nich instruktorzy na tabletach wybierają zestawy przeszkód, dobierają siłę działania szarpaka, jej kierunek i obserwują reakcje osób za sterami Škód, po czym dają instrukcje przez radio. Podpowiadają co można poprawić w swojej technice.

Škoda Superb na płycie poślizgowej z szarpakiem

W pierwszej kolejności wypróbowałem jazdy na płycie poślizgowej z szarpakiem. Ma ona 100 m długości i jest wyposażona nie tylko w system nawadniający, ale także w dwa rzędy barier wodnych, które instruktor może wywołać, jako dodatkowe utrudnienie. Dzięki temu po wytrąceniu auta z równowagi przez szarpak, musimy nie tylko je naprostować, ale także uporać się z ominięciem mokrej przeszkody.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

W sumie wszystkie cztery moduły pompują 8000 litrów wody na minutę w obiegu zamkniętym. Uzupełniana jest jedynie ta część płynu, która odparuje.

W barierę wodną wyposażona jest także okrągła płyta poślizgowa. Podczas jazdy po okręgu instruktor może wywołać na naszej drodze przeszkodę, którą należy ominąć. Zadanie to jest utrudnione, ponieważ na tej próbie nie widać płyty poślizgowej.

Škoda Yeti na okrągłej płycie poślizgowej

Standardowo powierzchnia, na której auto jest podatne na uślizg, w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy malowana jest kolorem białym. Twórcy Škoda Autodrom Poznań zdecydowali, że korzystniej będzie zastosować tutaj kolor czarny. Ponieważ tylko wycinek koła jest tutaj śliski, a reszta to asfalt, kursanci mogliby być gotowi na poślizg, gdyby widzieli, że zbliżają się do białej powierzchni. Tymczasem czarna, mokra nawierzchnia stanowi na tle asfaltu zaskoczenie.

Trzeci moduł to płyta poślizgowa ze slalomem. Tutaj do dyspozycji kierowcy jest spory najazd z suchego asfaltu, z którego wpada się na płytę z szeregiem słupków. Tutaj, by próbę pokonać szybko i sprawnie, trzeba wykazać się umiejętnością płynnego obchodzenia się z autem.

Poznański autodrom to świetne miejsce, by uzupełnić swoje umiejętności, bez względu na to, czy za kierownicą jesteś nowicjuszem, czy starym wyjadaczem, z przyzwyczajeniami, które być może powinno się poprawić.

Škoda Autodrom Poznań: otwarcie — zdjęcia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Relacje:

Odwiedziliśmy start Porsche Parade 2016 Drogowe testy klocków hamulcowych na lodowcu Grossglockner - relacja Tour de France 2016 ze Škodą - fotorelacja z etapu ósmego Walka o zwycięstwo od zaplecza, jak wygląda organizacja dużego przedsięwzięcia sportowego? 15 lat Škody Octavii RS - test na Torze Poznań Salon Samochodowy w Genewie 2016 - nasze zdjęcia [cz.2] Salon Samochodowy w Genewie 2016 - nasze zdjęcia [cz.1] Napędy AWD i 4WD Forda w teorii i w praktyce Z wizytą na planie programu TVN Turbo „101 napraw” Nowy Opel Astra (2015) – polska premiera i ceny Spotkanie z najnowszymi BMW M na ODTJ Bednary Auto Nostalgia 2015 - relacja (cz.2) Auto Nostalgia 2015 - relacja (cz.1) "K2 - kierowców dwóch" - programy motoryzacyjne od zaplecza "K2 - kierowców dwóch" - programy motoryzacyjne od zaplecza [galeria] Poznań Motor Show 2015 - galeria zdjęć z klasykami Poznań Motor Show 2015 - galeria zdjęć [część 2] Poznań Motor Show 2015 - galeria zdjęć [część 1] Hostessy z targów samochodowych w Poznaniu [Poznań Motor Show 2015] Wiosenna konferencja Continentala: opony z mniszka lekarskiego i trudne czasy dla branży oponiarskiej Hostessy z targów samochodowych w Genewie (2015) [galeria zdjęć] Salon samochodowy w Genewie 2015 [galeria zdjęć - cz. 3] Salon samochodowy w Genewie 2015 [galeria zdjęć - cz. 2] Salon samochodowy w Genewie 2015 [galeria zdjęć - cz. 1]

Popularne w tym tygodniu:

Wodny świat - ucieczka od rzeczywistości na pokładzie Hyundaia Tucsona