Moc maksymalna hybrydy – sumaryczna czy systemowa?

Samochody hybrydowe wyposażone w przynajmniej dwa silniki, wprowadzają pewne zamieszanie w danych technicznych. Pojawia się bowiem informacja o mocy maksymalnej lub systemowej, która nie do końca odpowiada sumie mocy obu silników. O co w tym chodzi?

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co to jest moc sumaryczna hybrydy
  2. Co to jest moc systemowa hybrydy
  3. Co to jest moc maksymalna hybrydy
  4. Dlaczego moc sumaryczna to nie moc maksymalna
  5. Jak określić moc maksymalną samochodu z kilkoma silnikami

Co to jest moc maksymalna samochodu?

O mocy maksymalnej konwencjonalnego samochodu pisaliśmy już jakiś czas temu, ale w skrócie — moc jest to iloczyn wartości momentu obrotowego przy danej prędkości obrotowej oraz wartości tej właśnie prędkości obrotowej. Na przykład 200 Nm przy 6000 obr./min daje moc 126 kW przy 6000 obr./min*. Zatem moc maksymalna to nic innego jak największy iloczyn momentu i obrotów występujący w całym zakresie prędkości obrotowej.

Co to jest moc silnika?

Moc silnika to wynik pomnożenia wartości momentu obrotowego przez obroty, przy których ta wartość występuje.

Co to jest moc sumaryczna układu napędowego?

Jeżeli auto ma przynajmniej dwa silniki (np. silnik spalinowy wspomagany silnikiem elektrycznym) to suma maksymalnej mocy obu silników daje nam moc sumaryczną. Na przykład, 100 kW mocy silnika spalinowego i 30 kW mocy silnika elektrycznego daje moc sumaryczną 130 kW. Niestety realnie, wynik ten nic nie mówi o mocy maksymalnej samochodu hybrydowego (układu napędowego). Tę definiuje moc systemowa.

Co to jest moc systemowa samochodu hybrydowego?

Moc systemowa, to tak naprawdę moc maksymalna samochodu wyposażonego w więcej niż jeden silnik. Jeżeli mówimy o hybrydzie, to mamy na myśli silnik spalinowy i elektryczny, a ich charakterystyki są zupełnie inne. Na przykład, silnik benzynowy może osiągać maksymalną moc przy 5000 obr./min, natomiast silnik elektryczny przy 3000 obr./min. To dlatego nie można sumować ich mocy maksymalnych by poznać rzeczywistą, maksymalną moc całego systemu. Tę określa najwyższa suma mocy obu silników przy danej prędkości obrotowej.

Przykładem niech będzie nowa Toyota Prius, której silnik benzynowy osiąga moc 72 kW, natomiast elektryczny 53 kW. Moc układu to nie 125 kW, a jedynie 90 kW.

Jest to sytuacja w pewnym sensie analogiczna do tej, którą już znamy z definicji mocy maksymalnej. Nigdy nie występuje ona przy obrotach odpowiadających maksymalnemu momentowi obrotowemu. Tak samo moc systemowa hybrydy zwykle jest osiągana przy obrotach innych niż moc maksymalna pojedynczego silnika w systemie. Silnik elektryczny generuje swoje maksimum zawsze w niskich i średnich prędkościach obrotowych, natomiast silniki benzynowe w wysokich. Jedynie w hybrydach z silnikiem diesla przebieg momentu obrotowego jest podobny w obu silnikach, co może spowodować sytuację, że moc systemowa będzie odpowiadała mocy sumarycznej.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

W rzeczywistości sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana, niż opisaliśmy to powyżej, ponieważ moc systemowa to składowa najwyższych iloczynów momentu obrotowego i prędkości obrotowych dla każdego z silników oraz najwyższa suma tych iloczynów wartości. Nie ma jednak sensu wchodzić w aż takie szczegóły. Warto natomiast pamiętać, że moc maksymalna hybrydy to moc systemowa, a nie moc sumaryczna.

Moc maksymalna samochodu elektrycznego z dwoma silnikami

W samochodach elektrycznych za napęd mogą odpowiadać dwa silniki lub więcej, np. po jednym na oś lub po jednym na koło. Jeżeli każdy z nich ma identyczne parametry, wówczas moc sumaryczna tych silników to jednocześnie moc systemowa, czyli moc maksymalna. Auto napędzane dwoma identycznymi silnikami o mocy po 50 kW osiąga maksymalnie moc 100 kW. Jeżeli silniki się różnią, tu również trzeba już mówić o mocy systemowej, a nie sumarycznej, chyba że mają zbliżoną charakterystykę.

*Przy obliczaniu mocy maksymalnej stosuje się jeszcze współczynnik 9549,3 wynikający z zamiany jednostek. Wynik mnożenia należy podzielić przez współczynnik, by uzyskać wartość w kilowatach.

Co to jest hybryda plug-in?

Samochody z napędem hybrydowym plug-in to półelektryczne auta, których baterie można ładować przy użyciu prądu z sieci elektrycznej.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochody hybrydowe i elektryczne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.1] Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.2] Jak planować budżet na zakup samochodu? Zarządzanie budżetem na paliwo dla floty firmowej Wymiana silnika – ile kosztuje, kiedy warto, a kiedy nie? Napęd na cztery koła niejedno ma imię Co to jest i jak działa Trailer Assist? Zmiany w przepisach dla kierowców na rok 2017 Czy można naprawić lampy LED? Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Co to jest funkcja Auto Hold? Tuning hot hatcha - co zrobić by poprawić auto, a nie popsuć? Co to jest moment obrotowy silnika? Co to jest moc silnika? Przelicznik jednostek momentu obrotowego silnika Przelicznik jednostek mocy silnika Awarie pasków wieloklinowych - przyczyny i diagnoza

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii