Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG?

O warunkach, w których pracownik stacji paliw może odmówić zatankowania samochodu zasilanego gazem LPG mówi załącznik nr 9 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. Co on oznacza w praktyce dla kierowców?

Choć w 2013 roku wprowadzono przepisy pozwalające kierowcom samodzielnie tankować swoje auta gazem LPG, to jednak do dziś pracownicy stacji paliw są zobowiązani prawnie do tankowania na żądanie klienta. Jednak są od tego wyjątki, a wspomina o nich Załącznik nr 9 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Przepis mówi:

Wlewy paliwa/zawory do napełniania zbiorników powinny być umieszczone w miejscu łatwo dostępnym, umożliwiającym napełnianie zbiorników z zewnątrz pojazdu. Wlewy/zawory powinny być zamontowane w sposób pewny oraz zabezpieczone przed obracaniem się, jak również zanieczyszczeniem i być widoczne podczas tankowania.

Zgodnie z tym, pracownik stacji paliw ma prawo odmówić tankowania na żądanie klienta jeżeli jego samochód nie spełnia powyższych wymagań, a zwłaszcza gdy wlew do tankowania jest umieszczony w trudno dostępnym miejscu lub jest uszkodzony. Ponadto, pracownika obowiązują również przepisy wewnętrzne stacji, uzależnione od firmy, którą reprezentuje dany obiekt. Na przykład, na niektórych stacjach nie można tankować autogazu podczas burzy z piorunami. Jednak największą kontrowersję wzbudza miejsce umieszczenia wlewu gazu.

Zwykle dość kłopotliwe wlewy to te, które zamontowano pod zderzakiem, w miejscu zupełnie niewidocznym z zewnątrz. Z reguły taki montaż wynika z upodobań klienta, który za wszelką cenę chce ukryć tzw. korek wstydu. Takim osobom zaleca się ukrywanie go na przykład pod oryginalną klapką wlewu paliwa, choćby istniała konieczność korzystania z przejściówki. W takiej sytuacji pracownik stacji nie ma prawo odmówić tankowania z powodu trudnego dostępu.

Nieco inaczej sprawa wygląda z uszkodzeniem wlewu. Jeżeli gaz nie dostaje się do układu pomimo włączenia urządzenia tankującego, pracownik może natychmiast przerwać tankowanie i odmówić napełnienia zbiornika gazem. Ma do tego prawo również wtedy, gdy widoczne są przewody instalacji gazowej, co uzasadnia podejrzenie niesprawności.

Czy samochodowa instalacja gazowa jest bezpieczna podczas wypadku?

Największy w Polsce portal internetowy zajmujący się tematyką samochodowych instalacji gazowych Gazeo.pl przeprowadził crash test dwóch samochodów z…

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna

Popularne w tym tygodniu:

Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Ile trzeba dopłacić za klimatyzację? W niektórych markach nawet 8000 zł! Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?