Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych?

Oznaczenia i kody umieszczone na szybach samochodu informują m.in. o dacie produkcji, ale także o rodzaju zastosowanej szyby.

E1 umieszczone w okręgu to standardowy znak homologacyjny stosowany w Europie. Warto wiedzieć, że nie zawsze przy E jest cyfra 1. Na przykład w produktach francuskich jest to 2, a polskich 20. Znak 43R i kolejne liczby, to numer regulaminu homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.

Na samej górze kolumny z oznaczeniami znajduje się nazwa producenta szyby. Nie musi to być zawsze marka samochodu, natomiast zwykle znajdziemy taką informację lub choćby znaczek producenta auta, ale pod warunkiem, że szyba jest oryginalna.

Długi kod z literami i cyframi informuje o rodzaju szyby. Dla przykładu, według standardu amerykańskiego AS wygląda to następująco:

  • AS1 – szyba laminowana,
  • AS2 – szyba hartowana,
  • AS3 – szyba laminowana lub hartowana o ciemnym kolorze

Niekiedy można znaleźć napis laminated, co oznacza szybę laminowaną, a pod nim znak II, który stosuje się na szybach podwójnych. Cyfry umieszczona za literą M informują o typie budowy szkła, m.in. jego grubości i kolorze.

Po prawej stronie od tych oznaczeń zawsze znajdziemy liczbę i kilka kropek. To jest orientacyjna data produkcji szyby. Liczba oznacza rok produkcji, np. 14 to rok 2014, a 99 to 1999 rok. Każda kropka odpowiada natomiast miesiącowi, w którym szyba wyjechała z fabryki. Jedna kropka umieszczona przed liczbą oznaczającą rok to styczeń, dwie to luty itd., aż do czerwca. Lipiec i kolejne miesiące to kropki umieszczone za liczbą oznaczającą rok produkcji. Na przykład jedna kropka to lipiec, dwie to sierpień itd.

To dzięki powyższym oznaczeniom warto oglądać szyby przed zakupem auta używanego. Należy zwrócić uwagę na daty ich produkcji i logo producenta. Oryginalnie oznakowane poszczególnych szyb może różnić się od siebie nieznacznie datą — nie musi to oznaczać, że samochód miał kiedyś wypadek. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli szyba jest młodsza niż pojazd, w którym jest zamontowana. Wtedy z pewnością była wymieniana.

Trzeba wiedzieć, że choć są pewne standardy w oznaczeniach szyb, to każdy producent samochodu, dostawca szyb OEM lub zamienników może stosować własne kody dotyczące parametrów i budowy.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.1] Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.2] Jak planować budżet na zakup samochodu?

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje? Test fotelików ADAC 2017