Używane Volvo XC70 [2000-2006] - poradnik kupującego

Volvo XC70 to idealna propozycja dla osób szukających dużego, wygodnego kombi, którym można się dostać w miejsca dostępne dla terenowych SUV-ów. Auto na rynku jest bardzo pożądane i pomimo wieku utrzymuje bardzo wysokie ceny. Co powinniście wiedzieć przed zakupem?

Ten artykuł ma 3 strony:

Charakterystyka i budowa

Pierwsze uterenowione Volvo zadebiutowało w drugiej połowie lat 90. jako V70 XC. Bazowało jeszcze na modelu 850, a do dziś trwają spory, czy jest to pierwsza generacja XC70. Problem w tym, że XC znajdowało się nie po tej stronie liczby modelowej 70. Samochód nosił jeszcze przydomek Cross Country, a w późniejszych generacjach bywało z tym różnie. My jednak przyjmiemy, że opisywane tu auto jest drugą generacją. Ważne, że nie bazującą już na 850, lecz na nowym V70.

Samochód pojawił się na rynku w 2000 roku i choć znacznie różni się od poprzednika, to funkcję ma tę samą. Stanowi alternatywę dla SUV-a, którego Volvo jeszcze nie miało w ofercie. Dopiero po dwóch latach pojawił się większy XC90, a mniejszy XC60 uzupełnił gamę w 2008 roku. Dzięki temu, XC70 pozostał do dziś jako bardzo lubiany i wielofunkcyjny samochód klasy premium, chętnie wykorzystywany nawet do pracy. Szwedzi reklamowali go jako terenówkę, ale bez przesady.

Choć ma 20-centymetrowy prześwit, ładnie ukształtowaną podłogę i napęd na cztery koła, to nie można zbyt mocno wierzyć w jego możliwości. Kluczowe i tak będą opony. Lepiej być miło zaskoczonym i korzystać z auta raczej na w miarę równym podłożu, choćby błotnistym, piaszczystym czy ośnieżonym. W teren, w którym karoseria zaczyna mocno pracować na skręcanie radzimy się nie wybierać, bo można uszkodzić zderzaki.

Fabryczna krata dzieląca przestrzeń na bagażową i pasażerską sprawia, że litraż 485 to tylko wartość teoretyczna.

To właśnie one odróżniają XC70 od zwykłych wersji. Są wykonane w nielakierowanych tworzyw sztucznych, tak jak nakładki na nadkola i progi. Mają na celu chronić nadwozie przed uderzeniami kamieni czy zarysowaniami.

Technicznie XC70 jest samochodem minimalnie innym niż V70. Przede wszystkim inaczej zestrojonym, z miękkim zawieszeniem, które raczej nie nadaje się do szybkiej jazdy po zakrętach. Za napęd na cztery koła odpowiada sterowany elektroniką Haldex, znany również z samochodów Volkswagena i pozostałych modeli Volvo. Działa sprawnie i w takim samochodzie skutecznie spełnia swoją funkcję. Nie mniej jednak, nie ma co liczyć na takie prowadzenie na luźnej nawierzchni jak w Subaru Foresterze, Outbacku czy chociażby Audi A6 Allroad, które mają stały napęd 4×4.

Napęd na cztery koła przystosowano do jazdy w lekkim terenie

Zobacz również: Nowe Volvo XC90 T8 Excellence (2016) - test

W układzie jezdnym pracują kolumny resorujące z przodu i wielowahacz w tylnej osi. Tak jak wspomniałem, zawieszenie jest miękkie, ma też zaskakująco duży skok jak na kombi. Warto stosować części (amortyzatory i sprężyny) przeznaczone do tego konkretnego modelu. Szkoda psuć charakterystyki zbyt dużą średnicą obręczy. Naszym zdaniem 17 cali to maksimum.

Kabina XC70 w zasadzie odpowiada V70, zatem jest dobrze wykonana, w stylu typowym dla marki i przestronna. Bagażnik oferuje pojemność tylko 485 litrów, ale jego ogromną zaletą jest ukształtowanie. Opadająca pionowo tylna klapa nie ogranicza jego przestrzeni, a stalowa krata dzieląca przestrzeń na bagażową i pasażerską, pozwala wykorzystać tę pierwszą do samego dachu.

Historia Volvo XC70 II w pigułce:

2000 r. – prezentacja modelu
2002 r. – niewielki lifting, w ofercie pojawia się diesel D5 i benzyna 2.5 T
2004 r. – lifting i wprowadzenie do oferty wersji z manualną skrzynią biegów
2005 r. – wycofanie z oferty diesla o mocy 163 KM
2006 r. – zakończenie produkcji

Silniki

Diesel D5 to jedna z najlepszych konstrukcji w swojej klasie.

Gama jednostek napędowych w XC70 była skromna i składała się wyłącznie z 5-cylindrowych, turbodoładowanych motorów o mocy przynajmniej 163 KM. Takie parametry osiąga jednostka wysokoprężna 2.4 D5, wprowadzona do oferty w 2002 roku. Wcześniej stosowano wyłącznie benzynowe 2.4 T o mocy 200 KM, które zaczęto stopniowo wycofywać gdy na jego miejsce w tym samym roku pojawił się benzynowy 2.5 T o mocy 210 KM. Czwartym silnikiem był drugi diesel D5, nowocześniejszy i generujący 185 KM, oferowany od 2005 do 2007 roku.

Skrzynie manualne stosowano dopiero od 2004 roku, wcześniej wyposażeniem seryjnym był 5-biegowy automat Geartronic. Pozostał on w ofercie do końca produkcji.

Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4×4

Już w latach 80 firma Audi udowadniała, że w trudnych warunkach szosowych napęd na cztery koła daje ogromną przewagę nad przednim lub tylnym. Gdy…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4 Używane BMW Serii 3 E90 [2005-2012] - poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf IV GTI [1997-2003] - poradnik kupującego Używana Honda Civic FN2 Type R [2007-2010] - poradnik kupującego Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II Scout [2007-2012] - poradnik kupującego Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego Na co zwrócić uwagę kupując SUV-a? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używana Mazda 3 II BL [2009-2013] - poradnik kupującego Używane kabriolety za rozsądne pieniądze – co kupić do 10 000 zł? Używana Mazda MX-5 NB [1998-2005] – poradnik kupującego Udane modele samochodów, marek powszechnie uznawanych za awaryjne Używany Lexus IS XE20 [2005-2013] - poradnik kupującego Używana Škoda Superb II [2008-2014] - poradnik kupującego Używany Fiat Grande Punto/Punto III [2005-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używana Toyota Auris I [2007-2012] - poradnik kupującego Używany Ford Focus Mk. III [2011-2014] - poradnik kupującego Używana Alfa Romeo MiTo [2008-2015] - poradnik kupującego Używany Nissan Juke [2010-2015] - poradnik kupującego Używana Mazda 6 GG/GY 2.0 MZR-CD/CiTD [2002-2007] - poradnik kupującego Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego Używana Toyota Celica VII [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego