Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4

Już w latach 80 firma Audi udowadniała, że w trudnych warunkach szosowych napęd na cztery koła daje ogromną przewagę nad przednim lub tylnym. Gdy stał się rozwiązaniem tańszym i bardziej dostępnym, zagościł w samochodach osobowych, które po lekkich modyfikacjach okazały się dobrą alternatywą dla terenówek. Na śniegu, na szutrze, a nawet błocie spisują się o niebo lepiej od ich szosowych odpowiedników. Dziś już można naprawdę tanio kupić uterenowione auto niebędące SUV-em, ale mające większą dzielność na bezdrożach i wyższą mobilność na szosie. Oto dziesięć najlepszych z najtańszych propozycji na rynku wtórnym.

Ten artykuł ma 10 stron:

Alfa Romeo 156 Crosswagon

Roczniki: 2003–2007
Ceny: 12 000 – 20 000 zł
Podaż na rynku: niska
Najlepsza wersja: 1.9 JTD (jedyna)

Alfa Romeo 156 Crosswagon

Uterenowiona Alfa Romeo pojawiła się już w roku 2003 roku, choć nadal czekamy na pierwszego SUV-a tego producenta. Model 156 Crosswagon to podniesione na zawieszeniu kombi ze stałym napędem na cztery koła, w którym moment na osie rozdziela niesymetryczny mechanizm Torsen typ C. Na przód trafia 42 proc. momentu, a zdolność do samoblokowania mechanizmu daje wyśmienitą trakcję. Prześwit zwiększono do 20 cm, czyli do poziomu, do jakiego nawet współczesne SUV-y nie zawsze sięgają.

Żeby nie było niedomówień, Alfa oferowała również zwykłą wersję Q4 Sportwagon z normalnym zwieszeniem, zatem mamy tu do czynienia z rasowym cross kombi, jak zresztą sama nazwa mówi. Tym bardziej, że specjalnie dla niego zaprojektowano także koła z oponami Pirelli o dość nietypowym rozmiarze 225/55 R17 i lekko terenowej rzeźbie bieżnika. Nie jest to tanie ogumienie – około 2000 zł za komplet.

Poza dolnymi krawędziami zderzaków i wysokim prześwitem, Crosswagon nadal pozostaje zwykłą Alfą 156. Ma tak samo ciasną kabinę, która po latach zaczyna się rozpadać i malutki bagażnik. Zawieszenie nie jest szczególnie wzmocnione, za to sprężyny i amortyzatory odpowiednio dłuższe, inaczej zestrojone, a tym samym trudniej dostępne niż do zwykłej Alfy.

Zadbane egzemplarze Crosswagon naszym zdaniem mogą zyskać na wartości.

Wielką zaletą tego konkretnego modelu jest jego napęd już od silnika zaczynając. Pod maską pracuje najlepszy motor w gamie, czyli 1.9 JTD o mocy 150 KM i momencie 305 Nm. Wystarczy mu około 6–7 l/100 km, jest tani w naprawach i bardzo wytrzymały.

Dziś Alfa Romeo 156 Crosswagon powoli staje się pożądanym klasykiem i za kilka lat może okazać się dobrą inwestycją. Popularność uterenowionych samochodów rośnie i ktoś może chcieć poszukać czegoś z przeszłości. Gwałtowny wzrost cen starego Volkswagena Scirocco po debiucie nowego, może sugerować, że gdy Alfa Romeo wreszcie zaprezentuje SUV-a, model Crosswagon stanie się autem poszukiwanym. Inna sprawa, że choć dość awaryjna i dużo droższa w eksploatacji od zwykłego 156, jest najlepszą obok GTA odmianą 156. Dlatego szczególnie ją polecamy.

Zobacz również: Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 BOSE - test

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane BMW Serii 3 E90 [2005-2012] - poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf IV GTI [1997-2003] - poradnik kupującego Używana Honda Civic FN2 Type R [2007-2010] - poradnik kupującego Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II Scout [2007-2012] - poradnik kupującego Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego Na co zwrócić uwagę kupując SUV-a? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używana Mazda 3 II BL [2009-2013] - poradnik kupującego Używane kabriolety za rozsądne pieniądze – co kupić do 10 000 zł? Używana Mazda MX-5 NB [1998-2005] – poradnik kupującego Udane modele samochodów, marek powszechnie uznawanych za awaryjne Używany Lexus IS XE20 [2005-2013] - poradnik kupującego Używana Škoda Superb II [2008-2014] - poradnik kupującego Używany Fiat Grande Punto/Punto III [2005-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używana Toyota Auris I [2007-2012] - poradnik kupującego Używany Ford Focus Mk. III [2011-2014] - poradnik kupującego Używana Alfa Romeo MiTo [2008-2015] - poradnik kupującego Używany Nissan Juke [2010-2015] - poradnik kupującego Używana Mazda 6 GG/GY 2.0 MZR-CD/CiTD [2002-2007] - poradnik kupującego Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Tiguan I 2.0 TDI [2007-2015] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego Używana Toyota Celica VII [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego