Co nowego w trzecim sezonie Formuły E?

Choć wyścigi elektrycznych bolidów jednomiejscowych o nazwie Formula E wciąż nie są zbyt popularne, to coraz większa rzesza producentów oraz znanych, wyścigowych stajni jest zainteresowana przystąpieniem do rozgrywek.

Już w grudniu 2015 roku Jaguar poinformował, że angażuje się w Formułę E i przedstawił srebrne barwy swojego bolidu. Kilka dni temu ogłoszono skład kierowców w debiutanckim sezonie tej ekipy. Będą nimi Mitch Evans i Adam Carroll. Ho-Pin Tunga zobaczymy w roli kierowcy rezerwowego.

Adam Carroll to 33-letni mistrz serii A1 Grand Prix w sezonie 2009/2010. Z kolei Mitch Evan bierze udział od czterech lat w GP2, a jego menedżerem jest znany z Formuły 1 i WEC Mark Webber. Obu zawodników zobaczymy w sezonie 2016/2017, który rozpoczyna się 9 października w Hong Kongu.

Stawkę w nadchodzącym sezonie wzmocni zespół fabryczny Jaguara wspierany przez firmę Panasonic.

Ekipa znana z bardzo dobrych wyników w Formule E — ABT Schaeffler Audi Sport – jest od początku wspierana, głównie wizerunkowo przez firmę Audi, która od przyszłego sezonu zamierza jeszcze bardziej się w to zaangażować. Niemiecki producent rozwija się w zakresie napędów elektrycznych i chce być postrzegany jako jedna z czołowych marek w tej dziedzinie, a właśnie do takiej promocji stworzono Formułę E.

W nadchodzącym sezonie Audi udzieli wsparcia technicznego i finansowego zespołowi, a w odpowiednim momencie może przejąć ekipę, która stanie się zespołem producenckim. Kierowcy ABT Schaeffler Audi Sport to Daniel Abt i Lucas di Grassi. Ten drugi ma na koncie cztery zwycięstwa w tej serii od jej początku i w tej klasyfikacji wyprzedza go tylko Sébastien Buemi.

Większe logo Audi na bolidach zespołu ABT Schaeffler Audi Sport.

Kolejną, znaną marką ze świata wyścigów, która niebawem prawdopodobnie zagości w Formule E jest Red Bull. Konkretnie firma Red Bull Technology zamierza przygotować baterie, które miałyby zasilać silniki bolidów wszystkich stajni od sezonu 2018. Ich moc maksymalna wyniosłaby 250 kW przy maksymalnym przepływie 54 kWh. Chętnych na dostawców akumulatorów na nadchodzący sezon mamy na chwilę obecną czterech: Williams Advance Engineering, Renault, DS i Mahindra.

Warto zaznaczyć, że choć w pierwotnych planach od trzeciego sezonu miała wzrosnąć ilość energii dostępnej podczas wyścigu, to ostatecznie władze sportu nie zdecydowały się na ten krok. Moc bolidów pozostanie na poziomie 200 kW, a kierowcy będą mieli do dyspozycji 28 kWh energii. Moc zostanie zwiększona w czwartym sezonie do 220 kW, a w piątym do 250 kW. Przesunięcie wzrostu wydajności w czasie oparto na analizach wydajności akumulatorów oraz ich kosztów. Jest jeszcze za wcześnie na ten ruch.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Na nadchodzący sezon przygotowano jednak inne zmiany w regulaminie technicznym. Najważniejsze to minimalna masa bolidów zmniejszona o 8 kg, a maksymalną masę baterii zwiększono o 30 kg. Zwiększona została dodatkowo moc odzysku energii podczas hamowania ze 100 kW, do 150 kW. Z zasad wyścigowych zmniejszono liczbę punktów za najszybsze okrążenie z dwóch do jednego. Zadbano także o poprawienie dźwięku bolidów.

Na trzeci sezon rozgrywek firma Dallara przygotowała nowy kształt przedniego skrzydła, które teraz ma być dwupoziomowe. Filizofią działania jest ono bliższe temu, co obserwujemy w wyścigach długodystansowych WEC w klasie prototypów. W praktyce chodzi bardziej o estetykę i oryginalny wygląd odróżniający e-bolidy od innych serii single seaterów.

Tak teraz wygląda przednie skrzydło.

W przyszłości, prawdopodobnie w piątym sezonie Formuły E monopol na budowę bolidów ma złamać nowy dostawca – francuska firma TEOS. Nad projektem kształtu nadwozia ma czuwać Pierre-Julien Hubert, który w przeszłości pracował dla Mechachrome związaną z Formułą 1, a także dla firmy Mader.

Wciąż nie jest jasne jak ma wyglądać kalendarz w trzecim sezonie Formuły E. Władze opublikowały kalendarz wyścigów, który otwiera runda w Hong Kongu.

  • Hong Kong ePrix — 9 października
  • Marrakech ePrix — 12 listopada
  • Buenos Aires ePrix – 18 lutego
  • Mexico City ePrix – 1 kwietnia
  • Monaco ePrix – 13 maja
  • Paris ePrix – 20 maja
  • Berlin ePrix – 10 czerwca
  • Brussels ePrix — 1 lipca
  • Montreal ePrix — 15 lipca
  • Montreal ePrix — 16 lipca
  • New York ePrix — 29 lipca
  • New York ePrix – 30 lipca

Poznaj historię i początki Formuły E

W sporcie motorowym napęd elektryczny nie jest nowością. Wręcz przeciwnie. To właśnie początki rywalizacji przy użyciu samochodów są związane z…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Pirelli stworzyło opony przeznaczone do Jaguara XJ220 Nowe BMW Serii 5 - zdjęcia szpiegowskie i oficjalna zapowiedź Caterham Seven Sprint (2016) - premiera Mercedes Vision Van i koncepcja transportu przyszłości Zmienia się właściciel Formuły 1 Polski rynek samochodów osobowych – sierpień 2016 Lexus UX Concept odsłania swoje oblicze Ursus zbuduje naprawdę polski samochód i w dodatku elektryczny Nowy Hyundai i30 (2016) - premiera Bentley Flying Spur W12 S (2016) - premiera Mazda MX-5 z solidnym zastrzykiem mocy od BBR Nowy Peugeot 5008 (2017) - premiera Hyundai Ioniq Hybrid (2016) - znamy ceny w Polsce Rolls-Royce Dawn ubrany w elegancki pakiet Spofec Volvo S90 i V90 wzmocnione przez Polestar Które kombi najbardziej lubią Polacy? Wakacyjne statystyki wypadków 2016 - jest bezpieczniej? Zapowiedź Land Rovera Discovery V (2017) Volkswagen wzywa do serwisu 30 000 aut napędzanych gazem ziemnym Toyota C-HR (2017) - polski cennik Wtrysk wody pojawi się w kolejnych silnikach BMW Grand Prix Włoch 2016 - pierwszy raz dla Rosberga na Monzy Varsovia Concept, czyli luksusowa limuzyna z Polski Shelby GTE - legenda Mustanga w przystępnej cenie

Popularne w tym tygodniu:

Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord To już koniec Vipera. Ralph Gilles żegna się z samochodem Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet na oficjalnym filmie, czyli piękno w ruchu Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba? Lżejsze, mocniejsze, szybsze. Takie jest nowe BMW M5 ABT TT RS-R Roadster: szybszy i dużo tańszy od R8 Spyder