Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego

O ile Mercedes Klasy S czy BMW serii 7 robią wrażenie swoim wyglądem i od razu wiadomo, że mamy do czynienia z samochodem z najwyższej półki, to Audi A8 zawsze pozostawało w ich cieniu. Z tej trójki może być jednak najlepszym wyborem, jeżeli szukacie taniego, luksusowego samochodu używanego. Sprawdźcie, na co zwrócić uwagę przy zakupie.

Ten artykuł ma 3 strony:

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jak zbudowane jest Audi A8
  2. Jakie oferowano silniki i wersje napędowe w Audi A8
  3. Który silnik najlepiej wybrać do Audi A8
  4. Co się psuje w Audi A8
  5. Jak wygląda dostęp do części do Audi A8
  6. Ile kosztuje używane Audi A8
  7. Czy warto kupić Audi A8

Charakterystyka i budowa

W latach 90. Mercedes zaprezentował Klasę S W140, bodaj najbardziej zaawansowaną technicznie limuzynę świata, a niedługo później BMW pokazało serię 7 w postaci modelu oznaczonego kodem E38. W tym samym czasie zadebiutowało Audi A8 oznaczone kodem D2, ponieważ jego poprzednikiem był model V8. Audi dopiero zaczynało raczkować w segmencie samochodów luksusowych, więc musiało pokazać, że ma przewagę dzięki technice.

Audi A8 było w swoim czasie nie mniej zaawansowane technicznie niż konkurencja.

Technika rzeczywiście nie ustępowała za bardzo samochodom konkurencji. Aluminiowe nadwozie zamontowane na stalowej, przestrzennej ramie, było wówczas nowością w autach produkcyjnych*. Samochód był w przeciwieństwie do BMW i Mercedesa dostępny w wersji quattro, czyli ze stałym napędem na cztery koła. Tylko słabsze odmiany miały napęd… przedni. To był trochę powód do drwin z Audi, które pomimo tego, wcale nie ustępowało konkurentom pod względem właściwości jezdnych.

Kolejną kategorią, w której Audi mogło pochwalić się techniką, były jednostki napędowe. W 1999 roku zadebiutował silnik V8 zasilany olejem napędowym o pojemności 3,3 litra. Bardzo zaawansowany technicznie, m.in. z wtryskiem Common Rail. Coś podobnego miało BMW, ale Mercedes czekał z porównywalnym motorem dopiero do następnej generacji S-klasy. Imponująco, przynajmniej na papierze, wyglądała 6-litrowa jednostka W12. Osiągała moc 420 KM, czyli o prawie 100 KM więcej niż V12 w BMW i 26 KM więcej niż w cięższym Mercedesie. Taki motor pozwalał rozpędzić Audi do setki w 5,6 s. To wynik o sekundę lepszy niż u konkurentów.

Wczesne wersje miały takie wnętrze...
...a takie po faceliftingu

Audi zaproponowało już dwa lata po premierze model S8, czyli sportową odmianę A8. Tego też nie mieli konkurenci. Moc jednostki V8 nie była najwyższa w gamie (340, a później 360 KM), ale lżejszy od 6-litrówki silnik rozpędzał samochód do 100 km/h w 5,5 s. Ciekawostką jest fakt, że model ten był seryjnie wyposażony w manualną skrzynię biegów, a automat pojawił się dopiero po liftingu i to za dopłatą. S8 można podziwiać w filmie „Ronin”.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Wróćmy jeszcze na chwilę do podwozia, zanim skupimy się na szczegółach silnikowych. W wersjach benzynowych 2.8 oraz 3.7, a także w dieslu 2.5 TDI za napęd odpowiadały przednie koła, a opcją był system quattro. W pozostałych odmianach stawiano na napęd na obie osie. Sporo było skrzyń biegów. Manual był oferowany do 2.8, S8 i 2.5 TDI. Tylko w S8 przed liftingiem automat był niedostępny za dopłatą, natomiast w pozostałych odmianach stosowano przekładnie automatyczne o 4 lub 5 przełożeniach.

Odpowiednią dla limuzyny przestronność z tyłu oferowała wersja Long.

Samochód oferowano w dwóch wersjach długości i rozstawu osi, który w samochodzie podstawowym mierzy 2880 mm, natomiast w przedłużonej — 3010 mm. Długość nadwozia to odpowiednio 5034 mm i 5164 mm. Warto zaznaczyć, że bagażnik o pojemności 525 l jest na papierze większy od bagażników BMW E38 i Mercedesa W140. Niestety miejsca z tyłu jest najmniej, ale klienci zwykle nie narzekali, bo w przeciwieństwie do właścicieli Mercedesa częściej siadali za kierownicą.

Historia Audi A8 D2 w pigułce:

1994 r. – debiut modelu
1996 r. – debiut sportowej wersji S8
1997 r. – wersja 2.5 TDI o mocy 150 KM
1998 r. – facelifting
1999 r. – debiut wersji Long, silnika 3.3 TDI silnikowy lifting S8
2000 r. – zastąpienie silnika 2.5 TDI o mocy 150 KM wariantem 180 KM
2001 r. – wersja W12
2002 r. – zakończenie produkcji i debiut następcy D3

*Aluminiowe nadwozie miały wcześniej m.in. Land Rovery, ale nie stosowano go po to, by obniżyć masę własną, ale ze względu na brak stali w Wielkiej Brytanii.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf IV GTI [1997-2003] - poradnik kupującego Używana Honda Civic FN2 Type R [2007-2010] - poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II Scout [2007-2012] - poradnik kupującego Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego Na co zwrócić uwagę kupując SUV-a? Używana Mazda 3 II BL [2009-2013] - poradnik kupującego Używane kabriolety za rozsądne pieniądze – co kupić do 10 000 zł? Używana Mazda MX-5 NB [1998-2005] – poradnik kupującego Udane modele samochodów, marek powszechnie uznawanych za awaryjne Używany Lexus IS XE20 [2005-2013] - poradnik kupującego Używana Škoda Superb II [2008-2014] - poradnik kupującego Używany Fiat Grande Punto/Punto III [2005-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używana Toyota Auris I [2007-2012] - poradnik kupującego Używany Ford Focus Mk. III [2011-2014] - poradnik kupującego Używana Alfa Romeo MiTo [2008-2015] - poradnik kupującego Używany Nissan Juke [2010-2015] - poradnik kupującego Używana Mazda 6 GG/GY 2.0 MZR-CD/CiTD [2002-2007] - poradnik kupującego Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Kobiety kupują rodzinne samochody