Koniec Masy Krytycznej w Warszawie

Masa Krytyczna w Warszawie kończy swoją działalność we wrześniu. Przedstawiciele doszli do porozumienia z władzami miasta i obie strony są zadowolone z postępu jaki się dokonał.

Na początku minionego roku informowaliśmy was o zakończeniu inicjatywy Masa Krytyczna w Krakowie, a jednocześnie o tym, że w Warszawie nie ma takich planów, ponieważ władze miasta mają jeszcze dużo do zrobienia. Chodzi o temat bezpieczeństwa przejazdu rowerem przez miasto oraz o ułatwienia mające zachęcić Warszawiaków do korzystania z rowerów. Rowerzyści po prostu chcieli być traktowani tak jak to ma miejsce w wielu europejskich miastach.

Jednak strony dość szybko zaczęły zmieniać front po tym jak Krakowska Masa Krytyczna zakończyła swoje przejazdy. Już w lipcu ubiegłego roku zarówno władze miasta jak i organizatorzy Masy warszawskiej mówiły o chęci podjęcia rozmów w celu zakończenia działalności. Przedstawiciel rowerzystów Michał Kalida powiedział, że jest zadowolony z postępów jakie dokonały się na przestrzeni lat i można spróbować dojść do porozumienia. O zakończeniu przejazdów jeszcze nie było mowy.

Wczoraj Warszawska Masa Krytyczna przygotowała niespodziankę i nie podano trasy przejazdu, jak to ma miejsce od 2002 roku, kiedy to rowerowe wycieczki były imprezami zorganizowanymi i uzgodnionymi z policją. Odbyło się natomiast ważne spotkanie z pełnomocnikiem prezydent miasta ds. komunikacji rowerowej i szefem Zarządu Dróg Miejskich Łukaszem Puchalskim. Podczas spotkania doszło do porozumienia, na którym przedstawiono nowe działania Warszawskiej Masy Krytycznej. Zamiast comiesięcznych przejazdów ulicami miast, przedstawiciele organizacji rowerowej będą współpracowały z władzami miasta oraz edukowali rowerzystów.

Tym samym WSK kończy denerwujące warszawskich kierowców cykliczne przejazdy, które organizowano od 1998 roku. Wczorajsze spotkanie cyklistów było przedostatnim z comiesięcznych. Na 30 września zaplanowano finałowy, pożegnalny przejazd ulicami stolicy. Wyjątkiem będą jedynie akcje okolicznościowe, takie jak Masa Powstańcza czy Masa Świąteczna.

Władze Warszawy chcą wykorzystać doświadczenia organizatorów Masy i ich dobre kontakty ze środowiskiem rowerowym, by poprawić edukację w zakresie korzystania z rowerów w miastach. Będą prowadzone spotkania i okolicznościowe imprezy oraz akcje.

Pierwsza, nielegalna jeszcze Masa Krytyczna przejechała drogami Warszawy w 1998 roku, malując przy okazji na chodnikach trasy rowerowe. Rowerzyści chcieli zwrócić uwagę władz miasta na swoje potrzeby, m. in. na konieczność poprawy infrastruktury rowerowej. Atmosfera była sukcesywnie podgrzewana, aż w 2002 roku doszło do starć z Policją, kiedy to rowerzyści zablokowali śródmieście. Od tego momentu prowadzono zorganizowane i uzgodnione z władzami miasta przejazdy, które odbywały się w piątki po południu, czyli w okresie najbardziej wzmożonego ruchu samochodów w stolicy. Warszawiacy przyzwyczaili się już do Masy Krytycznej, a teraz będą mogli nieco odetchnąć.

W czasie takiej działalności Masy Krytycznej w Warszawie powstało 470 km ścieżek rowerowych, a od 2009 roku obowiązują "Standardy rowerowe" dotyczące takich tras. Kolejne 160 km dróg dla rowerów ma powstać w ciągu najbliższych dwóch lat, a wszystkie postulaty uzgodnione pomiędzy przedstawicielami Masy a miastem mają zostać spełnione do 2020 roku.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Eagle Spyder GT (2016) - premiera Łada Xcode Concept - nadchodzi nowe Volkswagen Golf GTI Clubsport podkręcony przez ABT Rekord przyspieszenia i prędkości dla ciężarówki Volvo Dodge Viper ACR GeigerCars o mocy 765 KM Volkswagen Teramont, czyli nowy SUV na pierwszych zdjęciach Wyciek ilustracji Volkswagena CC na rok 2017 Nowa Kia Rio na pierwszych szkicach Dwie nowe wersje Tesli 100D, w tym najszybszy samochód świata Ferrari 488 Spider o mocy 772 KM od Novitec Rosso Odświeżona Kia Soul debiutuje w Korei Południowej Volkswagen ogranicza produkcję w wyniku sporu z poddostawcami Polski Solaris Urbino został autobusem roku 2017 Lotus Evora 400 Carbon Pack - jeszcze lżejszy Carsharing w Polsce – pierwszy system wystartuje w Warszawie Rajd Niemiec 2016 - bardzo mu tego brakowało Aston Martin Vanquish Zagato Volante (2016) - premiera Autokult.pl zaprasza na Japan Battle 2016 Lamborghini Centenario Roadster (2016) - premiera Rząd likwiduje przejazdy kolejowe Scaldersi Emperor I, czyli przepych na kółkach Cadillac Escala Concept (2016) - premiera Ford GT doczeka się większej liczby egzemplarzy niż początkowo planowano Uber i Volvo wypuszczą na drogi autonomiczne XC90

Popularne w tym tygodniu:

Potwierdzone informacje o kolejnej Mazdzie z silnikiem Wankla. Koncept już w październiku Mitsubishi EVO powraca! W planach elektryfikacja i... Lamborghini ogłosiło datę premiery SUV-a. Model Urus poznamy 4 grudnia Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów Brytyjski oddział Alpine musiał zdjąć swoją reklamę. Samochód jechał na niej zbyt szybko Toyota chce wrócić na rynek ze starą nazwą. Czy możliwy jest kolejny sportowy model? Zapłacisz mniej za parkowanie jeżeli masz nowsze auto. Ulgi zamiast kar Volkswagen Up! na Nürburgringu. Wyprzedzał Ferrari Land Rover Discovery holuje 110-cio tonowy pociąg Audi R8 z napędem na jedną oś. Jest odrobinę wolniejsze, ale potrafi driftować Polski rynek diesli. Nie przepadamy za nimi, ale kochamy TDI "Miękka" hybryda pogrzebie silniki Diesla