Rekord przyspieszenia i prędkości dla ciężarówki Volvo

Rekord przyspieszenia i prędkości dla ciężarówki Volvo

Rekord przyspieszenia i prędkości dla ciężarówki Volvo
Marcin Łobodziński
25.08.2016 10:15, aktualizacja: 01.10.2022 22:13

Jest bardzo prosty sposób by coś zareklamować, ale w sposób nienachlany i jednocześnie pokazujący, że to coś rzeczywiście jest warte uwagi. Niestety to kosztowna metoda, bo pobicie rekordu prędkości samochodem nigdy nie było łatwym przedsięwzięciem.

W 2011 i 2012 roku firma Volvo Trucks w taki sam sposób reklamowała napęd hybrydowy. Za kierownicą zielonej ciężarówki o nazwie Mean Green usiadł doświadczony w wyścigach ciągników siodłowych Boije Ovebrink.

Podczas próby, dystans jednego kilometra pokonał ze średnią prędkością 152,2 km/h ze startu zatrzymanego, a rok później uzyskał wynik 236,6 km/h z lotnego startu. Były to jednak rekordy dla ciężarówki hybrydowej. Najlepszym wynikiem prędkości i przyspieszenia zarazem w kategorii ciężarówek popisało się Volvo NH D16 w 2010 roku, bowiem ze startu zatrzymanego uzyskało średnio 166,7 km/h.

Obraz

W tym roku postanowiono poprawić ten rezultat przy użyciu ciężarówki ochrzczonej mianem The Iron Knight. Dlaczego akurat ten rekord? Ponieważ chcąc pokazać wydajność dwusprzęgłowej przekładni I-Shift, trzeba biegi zmieniać, a nie gnać już rozpędzonym pojazdem. Uczciwie należałoby jednak przyznać, że w uzyskaniu lepszego wyniku pomaga nie tylko skrzynia biegów, ale również silnik wysokoprężny o mocy 2400 KM i momencie obrotowym 6000 Nm. 13-litrowa jednostka jest mocniejsza od tej z 2010 roku o 600 KM.

Podczas próby, Żelazny Rycerz uzyskał średni czas przejazdu na dystansie 1000 metrów w obu kierunkach wynoszący 21,29 s, co daje średnią prędkość przejazdu 169,1 km/h. Prędkość maksymalna na końcu prostej pomiarowej wyniosła 276 km/h. Przy okazji ustanowiono również nowy rekord na dystansie 500 metrów wynoszący 131,29 km/h. Można by nawet przypuszczać, że ten wynik jeszcze bardziej pokazuje jakość reklamowanej w ten sposób skrzyni biegów.

Obraz

The Iron Knight to ciężarówka wyczynowa, zbudowana ręcznie i wyłącznie w celu przeprowadzenia próby bicia rekordu prędkości. Waży 4,5 tony, co daje rewelacyjny stosunek mocy do masy na poziomie ok. 0,5 KM/kg. Centralnie zamontowany silnik serii D13 został wyposażony w cztery turbosprężarki z intercoolerami wodnymi, a z samochodu usunięto wszystko co nie było w nim potrzebne.

Kabinę zoptymalizowano pod kątem aerodynamiki, a do budowy większości elementów poszycia nadwozia użyto włókna szklanego. Po bokach znajdują się duże wloty powietrza, które zaspokajają apetyt silnika. Co ważne, przekładnia I-Shift Dual Clutch, użyta w Żelaznym Rycerzu jest całkowicie seryjna, a jedyną modyfikacją były wyczynowe tarcze sprzęgłowe.

To pokazuje, że nasza przekładnia I-Shift z podwójnym sprzęgłem ma potencjał ogromny i że nie zawiedzie nawet w warunkach ekstremalnych. Jesteśmy dumni z faktu, że rekordzista świata wykorzystuje tę samą skrzynię biegów, którą można znaleźć w naszej serii ciężarowej FH

Claes Nilsson, dyrektor Generalny Volvo Trucks
Obraz

Próbę przeprowadzono w szwedzkim Skellefteå Drive Center na dawnym lotnisku. Całość została starannie udokumentowana, a nad przyrządami pomiarowymi czuwali komisarze z FIA. Przejazd, standardowo dla takich prób, był wykonywany w krótkim czasie w obu kierunkach, by wykluczyć wpływ nachylenia drogi oraz podmuchów wiatru. Pomiędzy oboma przejazdami nie można było niczego ruszać w sprawdzanym pojeździe.

Volvo Trucks - The Iron Knight - The world's fastest truck

To już piąty rekord firmy Volvo, która swoją serię rozpoczęła w 2007 roku pojazdem The Wild Viking o mocy 1600 KM, który ze startu zatrzymanego, przejechał 1000 m ze średnią prędkością 158,8 km/h. W każdym z tych przedsięwzięć udział brał Szwed Boije Ovebrink z 30-letnim doświadczeniem za sterami ciężarówek, startujący od 1992 roku w wyścigach. Wcześniej pracował dla firmy MAN, z którą w 2001 roku ustanowił średnią prędkość na dystansie 1000 metrów wynoszącą 155,74 km/h.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)