Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 2]

Sprawdzamy drugą grupę marek samochodów pod kątem lepszego źródła napędu. Bardziej dopracowane są silniki Diesla czy benzynowe w konkretnej marce? Jeżeli szukamy diesla, to na których producentów zwrócić uwagę? Które firmy produkują lepsze silniki benzynowe niż wysokoprężne? Na te pytania odpowiadamy robiąc generalny przegląd marek i ich silników na przestrzeni ostatnich 25 lat.

Ten artykuł ma 7 stron:

Ford

Odpowiedź na pytanie postawione w tytule, w przypadku tej marki może być dwojaka. Z jednej strony można powiedzieć bez zawahania, że Ford właściwie od zawsze robił dobre silniki benzynowe i raczej kiepskie diesle. Jednak gdy się przyjrzymy tym drugim konstrukcjom, to Ford ma na koncie bardzo niewielkie osiągnięcia. Zwykle korzystał bowiem z pomocy Francuzów.

Jedną z lepszych jednostek autorskich Forda zasilaną olejem napędowym był nieużywany już motor 1.8, który w różnych fazach rozwoju nosił różne oznaczenia: od D i TD, poprzez TDDi, a na TDCi kończąc. Generalnie była to dość toporna, prosta konstrukcja o niezbyt wygórowanych parametrach, która przeszła długą drogę rozwoju od prymitywnego, 60-konnego motoru w małej Fieście do zasilanego wtryskiem Common Rail silnika o dwa razy większej mocy, który napędzał największe modele Galaxy, S-Max czy Mondeo. Naszym zdaniem to jedyny, godny polecenia silnik Diesla konstrukcji Forda z przeszłości.

Motor 1.8 TDCi to niezbyt ekonomiczny, dynamiczny i "czysty" silnik tego producenta, ale jeden z najtańszych w eksploatacji i trwały. Jednocześnie ostatni autorski, udany motor wysokoprężny Forda w samochodzie osobowym. Nie bierzemy pod uwagę najnowszego 1.5 TDCi.

Złą sławą okrył się natomiast również fordowski silnik 2.0 TDCi, który był następcą nienajgorszego 2.0 TDDi. Na szczęście, był używany krótko (lata 2001–2004), ale niestety w bardzo popularnym Mondeo II. Później Ford nie po raz pierwszy dogadał się z koncernem PSA, który dostarczał im swoje silniki, lekko przerabiane przez amerykańskiego producenta. Była to wersja 2.0 oraz 1.6. Od tej pory jednostki Diesla można było uznać za bardzo udane, choć to nie do końca ich konstrukcje. Warto dodać, że mały motor 1.3 TDCi to z kolei motor Fiata. Najnowsze diesle 1.5 to już jednostki Forda, zbudowane w oparciu o doświadczenia zdobyte z PSA. Obie firmy miały też wspólną wpadkę w postaci silnika 2.7 HDI.

Duratec czy Zetec - bez różnicy, bo to zawsze udany silnik. Niezależnie od tego, czy jest to wersja ekonomiczna czy niemal wyczynowa.

W kategorii benzynowych silników, mamy dwa etapy rozwoju na przestrzeni ostatnich lat. W zasadzie cały ten okres należy ocenić pozytywnie. Pod maską Fordów królowały motory Duratec i Zetec, co do których nie mamy absolutnie żadnych zastrzeżeń. Na szczególną uwagę zasługuje silnik 1.6 z rodziny Sigma, zaprojektowany wspólnie z Yamahą. Zadebiutował w późnych latach 90. i do dziś jest oferowany w mocno zmodyfikowanej formie pod nazwą 1.5 EcoBoost.

Świetne motory benzynowe to znany 1.25, używany w mniejszych modelach oraz wszechstronny 2.0, który napędzał zarówno duże Mondeo jak i małą Fiestę ST. Z powodzeniem, po niewielkich zmianach używała go także Mazda.

Co do nowej rodziny EcoBoost, to na chwilę obecną trudno jeszcze o jednoznaczną opinię, aczkolwiek ogólnie te jednostki sprawują się bardzo dobrze. Awarie przydarzają się rzadko, często są naprawiane nieodpłatnie. Motory 1.0 i 1.6 EcoBoost napędzają mniejsze i większe modele, zapewniają dobrą ekonomikę, natomiast 2.0 EcoBoost zasilają duże i sportowe samochody. Jednostka 1.5 EcoBoost to kolejna ewolucja silnika 1.6 Zetec.

Zobacz również: Mitsubishi L200 - test napędu 4x4

EcoBoosty na razie spisują się bez zastrzeżeń

Podsumowując, silniki Forda są ogólnie dobre. Unikać należy jedynie motoru 2.0 TDCi o mocy 130 KM produkowanego w latach 2001–2004, który napędzał większe samochody Forda. Szczególnie Mondeo II z tą jednostką jest problematyczne, ale już z benzynowym 2.0 Duratec to świetny samochód. Gdybyśmy mieli rozstrzygnąć, to uważamy, że Ford jest lepszy w dziedzinie silników benzynowych, ale diesle tez ma dobre. Szkoda tylko, że nie swoje.

Diesel czy benzyna? – przykładowe modele

Fiesta: silniki benzynowe 1.25, 1.4
Focus I i II: silniki benzynowe 1.6, opcjonalnie diesel 1.6 TDCi
Focus III: benzyna i diesel
Mondeo I i II: benzyna
Mondeo III i IV oraz S-Max: dopóki był oferowany (do trzeciej generacji), najlepszym silnikiem był 2.0 Duratec bez doładowania. Dziś wybór to 1.5 EcoBoost lub 2.0 TDCi – oba polecamy.
Galaxy I: najlepiej pasuje diesel
Galaxy II diesel 2.0 TDCi, ale w nowszych modelach można się pokusić o EcoBoosta. Dobrą alternatywą jest 2.0 Duratec.
Ford Kuga: benzyna lub diesel, niezależnie od generacji

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Warunki OWU wpływają na brak wypłaty odszkodowania Światła do jazdy dziennej - kiedy można używać? Co to jest system Volvo PowerPulse? Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Auto w firmie – anegdoty z życia wzięte Wymiana intercoolera przy naprawie turbosprężarki Zielona Karta - co to jest i gdzie musisz ją mieć? Odpowiedzialność finansowa kierowcy za szkody w aucie służbowym [cz.2] Odpowiedzialność finansowa kierowcy za szkody w aucie służbowym [cz.1] Co to jest intercooler? Co to jest układ korbowy silnika? Co to jest sprężarka doładowująca i jak działa? Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Przyczyny rozładowania akumulatora latem Jak myć i pielęgnować dach kabrioletu? Co to jest asystent martwego pola lusterek? Co to jest Cross Traffic Alert? Co grozi za jazdę bez uprawnień? Jak używać automatycznej skrzyni biegów?

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii