Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo?

Nierzadko zdarza się sytuacja, że na środkowy pas ruchu chce zjechać kierowca jadący prawym i lewym pasem. Wówczas obowiązuje zasada prawej dłoni.

Kodeks drogowy jasno reguluje kwestię pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu. Art. 22 mówi, że jeżeli kierowca chce zmienić pas ruchu, na którym znajduje się inny pojazd, musi mu ustąpić, czyli mówiąc wprost, znaleźć sobie okazję (miejsce) do wjechania na pas. Konieczna jest przy tym sygnalizacja kierunkowskazem.

W sytuacji gdy na jezdni są przynajmniej trzy pasy ruchu w jednym kierunku i kierujący pojazdami jadącymi skrajnymi pasami chcą zająć pas pomiędzy nimi, pierwszeństwo ma ten wjeżdżający z prawej strony. Zgodnie z regułą prawej dłoni, która obowiązuje także na skrzyżowaniach dróg równorzędnych, kierowca jadący lewym pasem musi przepuścić kierowcę po prawej stronie.

Te same zasady panują w sytuacji, gdy jednym, nierozdzielonym pasem ruchu mogą się poruszać dwa samochody, a pas ten zwęża się. Jeżeli nie ma żadnych znaków informujących o tym, z której strony pas się kończy, pierwszeństwo ma zawsze pojazd znajdujący się po prawej stronie. Warto przy tym pamiętać, że jeżeli szeroki pas ruchu jest nierozdzielony, kierujący jadący prawym pasem nie ma prawa wyprzedzać pojazdów jadących po lewej stronie, przy osi drogi. Takie auto można jedynie minąć, jeżeli się zatrzymało, na przykład do skrętu w lewo.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Warunki OWU wpływają na brak wypłaty odszkodowania Światła do jazdy dziennej - kiedy można używać? Co to jest system Volvo PowerPulse? Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Auto w firmie – anegdoty z życia wzięte Wymiana intercoolera przy naprawie turbosprężarki Zielona Karta - co to jest i gdzie musisz ją mieć? Odpowiedzialność finansowa kierowcy za szkody w aucie służbowym [cz.2] Odpowiedzialność finansowa kierowcy za szkody w aucie służbowym [cz.1] Co to jest intercooler?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu?