Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo?

Nierzadko zdarza się sytuacja, że na środkowy pas ruchu chce zjechać kierowca jadący prawym i lewym pasem. Wówczas obowiązuje zasada prawej dłoni.

Kodeks drogowy jasno reguluje kwestię pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu. Art. 22 mówi, że jeżeli kierowca chce zmienić pas ruchu, na którym znajduje się inny pojazd, musi mu ustąpić, czyli mówiąc wprost, dalej oczekiwać na miejsce do wjechania na pas. Konieczna jest przy tym sygnalizacja kierunkowskazem.

W sytuacji, gdy na jezdni są przynajmniej trzy pasy ruchu w jednym kierunku i kierujący pojazdami jadącymi skrajnymi pasami chcą zająć ten pomiędzy nimi, pierwszeństwo ma uczestnik ruchu wjeżdżający z prawej strony. Zgodnie z regułą prawej dłoni, która obowiązuje także na skrzyżowaniach dróg równorzędnych, kierowca jadący lewym pasem musi przepuścić kierowcę po prawej stronie.

Te same zasady panują w sytuacji, gdy jednym, nierozdzielonym pasem ruchu mogą się poruszać dwa samochody, a pas ten zwęża się. Jeżeli nie ma żadnych znaków informujących o tym, z której strony pas się kończy, pierwszeństwo ma zawsze pojazd znajdujący się po prawej stronie. Warto przy tym pamiętać, że jeżeli szeroki pas ruchu jest nierozdzielony, kierujący jadący prawym pasem nie ma prawa wyprzedzać pojazdów jadących po lewej stronie, przy osi drogi. Takie auto można jedynie minąć, jeżeli się zatrzymało, na przykład do skrętu w lewo.

W praktyce wyżej opisane reguły sprowadzają się do bardzo uważnego obserwowania otoczenia naszego pojazdu podczas zmiany pasa ruchu. Jeśli jedziemy lewym pasem, w lusterku widzimy głównie środkową część jezdni. Auto, które z prawej strony chce zająć tę samą przestrzeń, pozostanie dla nas niewidoczne. Dlatego w takich sytuacjach nie wolno polegać wyłącznie na lusterkach — zawsze sprawdźcie dokładnie — wystarczy obejrzeć się przez ramię.

Warto także pamiętać, że życie potrafi brutalnie zweryfikować teorię zapisaną w chłodnych przepisach. To, że mamy pierwszeństwo, nie znaczy, że inny uczestnik ruchu jest świadom naszej obecności. Dlatego jeśli widzimy, że chociaż to my powinniśmy zająć miejsce na środkowym pasie, a wciska się w nie ktoś inny, przepychanki i bitwy na klaksony są najgorszym rozwiązaniem. Bezpieczniej jest po prostu zaczekać.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Warunki OWU wpływają na brak wypłaty odszkodowania Światła do jazdy dziennej - kiedy można używać? Co to jest system Volvo PowerPulse? Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Auto w firmie – anegdoty z życia wzięte

Popularne w tym tygodniu:

Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia