Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo?

Nierzadko zdarza się sytuacja, że na środkowy pas ruchu chce zjechać kierowca jadący prawym i lewym pasem. Wówczas obowiązuje zasada prawej dłoni.

Kodeks drogowy jasno reguluje kwestię pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu. Art. 22 mówi, że jeżeli kierowca chce zmienić pas ruchu, na którym znajduje się inny pojazd, musi mu ustąpić, czyli mówiąc wprost, dalej oczekiwać na miejsce do wjechania na pas. Konieczna jest przy tym sygnalizacja kierunkowskazem.

W sytuacji, gdy na jezdni są przynajmniej trzy pasy ruchu w jednym kierunku i kierujący pojazdami jadącymi skrajnymi pasami chcą zająć ten pomiędzy nimi, pierwszeństwo ma uczestnik ruchu wjeżdżający z prawej strony. Zgodnie z regułą prawej dłoni, która obowiązuje także na skrzyżowaniach dróg równorzędnych, kierowca jadący lewym pasem musi przepuścić kierowcę po prawej stronie.

Te same zasady panują w sytuacji, gdy jednym, nierozdzielonym pasem ruchu mogą się poruszać dwa samochody, a pas ten zwęża się. Jeżeli nie ma żadnych znaków informujących o tym, z której strony pas się kończy, pierwszeństwo ma zawsze pojazd znajdujący się po prawej stronie. Warto przy tym pamiętać, że jeżeli szeroki pas ruchu jest nierozdzielony, kierujący jadący prawym pasem nie ma prawa wyprzedzać pojazdów jadących po lewej stronie, przy osi drogi. Takie auto można jedynie minąć, jeżeli się zatrzymało, na przykład do skrętu w lewo.

W praktyce wyżej opisane reguły sprowadzają się do bardzo uważnego obserwowania otoczenia naszego pojazdu podczas zmiany pasa ruchu. Jeśli jedziemy lewym pasem, w lusterku widzimy głównie środkową część jezdni. Auto, które z prawej strony chce zająć tę samą przestrzeń, pozostanie dla nas niewidoczne. Dlatego w takich sytuacjach nie wolno polegać wyłącznie na lusterkach — zawsze sprawdźcie dokładnie — wystarczy obejrzeć się przez ramię.

Warto także pamiętać, że życie potrafi brutalnie zweryfikować teorię zapisaną w chłodnych przepisach. To, że mamy pierwszeństwo, nie znaczy, że inny uczestnik ruchu jest świadom naszej obecności. Dlatego jeśli widzimy, że chociaż to my powinniśmy zająć miejsce na środkowym pasie, a wciska się w nie ktoś inny, przepychanki i bitwy na klaksony są najgorszym rozwiązaniem. Bezpieczniej jest po prostu zaczekać.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Warunki OWU wpływają na brak wypłaty odszkodowania Światła do jazdy dziennej - kiedy można używać? Co to jest system Volvo PowerPulse? Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Auto w firmie – anegdoty z życia wzięte Wymiana intercoolera przy naprawie turbosprężarki Zielona Karta - co to jest i gdzie musisz ją mieć? Odpowiedzialność finansowa kierowcy za szkody w aucie służbowym [cz.2] Odpowiedzialność finansowa kierowcy za szkody w aucie służbowym [cz.1]

Popularne w tym tygodniu:

Przeszukanie samochodu. Co należy wiedzieć? Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Hamowanie silnikiem: jak i kiedy to robić? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa