Polski Solaris Urbino został autobusem roku 2017

Elektryczny autobus Solaris Urbino 12 zdobył najwyższą nagrodę w międzynarodowym, europejskim plebiscycie Bus of the Year. Jest to nie tylko pierwszy taki tytuł dla polskiego produktu, ale także pierwszy dla autobusu elektrycznego.

O tytuł autobusu roku 2017 w międzynarodowym plebiscycie walczyło pięć doświadczonych marek: Ebusco, Irizar, Van Hool, Solaris oraz Mercedes. Tylko Mercedes do konkursu wystawił pojazd napędzany gazem ziemnym, natomiast pozostali producenci doskonale wiedzieli, że o najwyższą nagrodę mogą powalczyć wyłącznie autobusy elektryczne. Polski Solaris nie tylko nie odstawał od konkurencji, ale także zostawił ją z tyłu. To przyjemna nagroda po 20 latach od rozpoczęcia produkcji autobusów tej marki.

Międzynarodowy, europejski konkurs odbywa się od 1989 roku, ale od 1997 podzielono go na dwie kategorie: autobus roku i autokar roku. Ten pierwszy dotyczy wyłącznie autobusów miejskich i najlepszy produkt wyłaniany jest co dwa lata. Ostatnim zwycięzcą był MAN Lion’s City GL CNG, który jak sama nazwa na to wskazuje, do zasilania silnika potrzebuje gazu ziemnego. Polska firma Solaris zdobyła już drugie miejsce za model Urbino 12 na rok 2005. Tym razem wygrał jego elektryczny odpowiednik.

Jurorzy z 20 państw, w konkursie, który odbywał się w Brukseli, mierzyli i oceniali subiektywne cechy wytypowanych przez producentów modeli autobusów. Badali każdy z nich zarówno z punktu widzenia kierowcy jak i pasażera. Testy trwały trzy dni. Po raz pierwszy jurorzy mieli kontakt z tak dużą liczbą pojazdów elektrycznych.

Zwycięski Solaris Urbino 12 electric ma 12 metrów długości i zapewnia transport dla 30 pasażerów na samych miejscach siedzących. Napędza go portalowa oś z silnikami elektrycznymi o mocy po 60 kW każdy lub jeden silnik o mocy 160 kW. Energia czerpana jest z baterii litowo-jonowej o pojemności 240 kWh. Pojazd może być ładowany na dwa sposoby: z wykorzystaniem pantografu w trakcie postoju na przystanku lub z sieci (plug-in).

Ta pierwsza metoda z grubsza przypomina pit stop w Formule 1. Na wybranych przystankach stawia się słupy będące stacją do ładowania. Autobus podczas postoju podnosi swój pantograf zamontowany na dachu, łączy się ze słupem i szybko doładowuje baterię. Jeżeli na linii autobusowej znajduje się kilka takich punktów ładowania, to pojazd może być mobilny 24 godziny na dobę.

To niewątpliwie symbol zmian, jakie zachodzą w nowoczesnych środkach komunikacji miejskiej. Już w 2006 roku założyciel i właściciel firmy Solaris, Krzysztof Olszewski, powiedział „Diesel umarł niech żyje elektryczność”. Dzisiaj udowadniamy, że te wówczas wizjonerskie słowa stały się rzeczywistością. Uważamy, że autobusy elektryczne są przyszłością komunikacji miejskiej. Z pewnością nie zastąpią całkowicie innych pojazdów stosowanych w transporcie publicznym, ale są ich doskonałym, całkowicie bezemisyjnym i niezwykle cichym dopełnieniem.

dr Andreas Strecker, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Andreas Strecker ma 15-letnie doświadczenie w przemyśle transportowym. Przez 9 lat pracował w Daimler Buses North America, a 4 lata spędził w Novoferm Group. Stanowisko prezesa firmy Solaris objął w 2015 roku. Od kilku lat Solaris jest najprężniej rozwijającą się polską firmą z branży motoryzacyjnej i w zasadzie jedyną o takiej rozpoznawalności oraz cieszącej się dużym zainteresowaniem na rynkach innych krajów. Warto przy tym zaznaczyć, że to stosunkowo młode przedsiębiorstwo. Od 1996 roku firma wyprodukowała ponad 14 000 pojazdów, które jeżdżą po drogach 30 krajów w ponad 600 miastach. Pod marką Solaris autobusy sprzedawane są od 1999 roku.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Lotus Evora 400 Carbon Pack - jeszcze lżejszy Carsharing w Polsce – pierwszy system wystartuje w Warszawie Rajd Niemiec 2016 - bardzo mu tego brakowało Aston Martin Vanquish Zagato Volante (2016) - premiera Autokult.pl zaprasza na Japan Battle 2016 Lamborghini Centenario Roadster (2016) - premiera Rząd likwiduje przejazdy kolejowe Scaldersi Emperor I, czyli przepych na kółkach Cadillac Escala Concept (2016) - premiera Ford GT doczeka się większej liczby egzemplarzy niż początkowo planowano Uber i Volvo wypuszczą na drogi autonomiczne XC90 McLaren MSO HS, czyli 675LT na sterydach Wyrywkowe kontrole trzeźwości kierowców są niezgodne z prawem! Ile kosztuje nowe Audi Q2? Ofensywa Volkswagena na rynek elektryków rozpocznie się w Paryżu Mercedes-Vision Maybach 6 (2016) - premiera Range Rover Sport z nowym dieslem i lepszym wyposażeniem Co wiemy o nowym Jeepie Wranglerze? Koenigsegg Agera XS i Regera gwiazdami Monterey Car Week Infiniti przygotowało silnik o zmiennym stopniu sprężania VC-T Nowa Honda Civic X hatchback debiutuje za Oceanem MAN TGE, czyli Volkswagen Crafter w przebraniu Polska fabryka Volkswagena ruszy w październiku Więcej detali Škody Kodiaq

Popularne w tym tygodniu:

Tak umiera legenda. Zaczęła się rozbiórka toru FSO na Żeraniu Legenda powraca - Hummer H1 znów będzie w sprzedaży Masz te kultowe maszyny Nissana? Nie będziesz się martwił o części BMW M2 z sercem M4, które okazało się zbyt mocne Nowe BMW Serii 8 zostanie pokazane na konkursie elegancji Koniec ze skórami w Bentleyu? Firma stawia na produkty dla wegan Czy polska policja może używać kolczatki? UE chce nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów ciężarowych Japoński hatchback o mocy 1000 KM zdominował zawody driftingowe Volkswagen nie wprowadzi do produkcji 10-biegowego DSG Zobacz jak Rosjanie zmodyfikowali Mercedesa GLE Coupé Porsche wyprodukowało milion egzemplarzy modelu 911