Carsharing w Polsce – pierwszy system wystartuje w Warszawie

Już w 2017 roku w stolicy ma ruszyć pierwsza w kraju wypożyczalnia miejskich samochodów, dostępnych dla każdego posiadacza prawa jazdy.

Plan zakłada by pierwszy system carsharingu w Polsce został uruchomiony w połowie 2017 roku w Warszawie. Obecnie trwają poszukiwania firm, które mają możliwości do obsługi takiego systemu. Według planu, przejazd jednym z 300–500 pojazdów ma kosztować około 1,2 zł za minutę, czyli za wypożyczenie auta na godzinę trzeba będzie zapłacić około 70 zł. Czy będzie to stanowić kolejną po Uberze i BlaBlaCar konkurencję dla taksówek i komunikacji miejskiej?

Co jest celem carsharingu?

Celem władz miasta nie będzie wyeliminowanie taksówkarzy, ale prywatnych samochodów, które zabierają przestrzeń miejską. Ich zdaniem, jeden samochód w systemie carsharingu będzie mógł zastąpić nawet 10 aut prywatnych. Wydaje się, że takie wypożyczenie samochodu jest drogie i najmniej konkurencyjne ze wszystkich form transportu, ale jest to propozycja dla osób, które korzystają ze swojego auta sporadycznie, a dzięki carsharingowi mają z niego całkowicie zrezygnować.

Carsharing ma na celu zaspokojenie potrzeb osób mieszkających w mieście, z reguły poruszających się komunikacją miejską, ale od czasu do czasu potrzebujących samochodu. Dzięki możliwości wypożyczenia miejskiego pojazdu, nie będą musieli kupować własnego, którym raz na jakiś czas gdzieś pojadą. W tej sytuacji, licząc długoterminowo, carsharing będzie bardziej opłacalny niż zakup, ubezpieczenie, serwis i paliwo do prywatnego auta.

Jak to będzie wyglądało w praktyce?

Po zarejestrowaniu się w systemie, co umożliwi wyłącznie posiadanie ważnego prawa jazdy, najwygodniej będzie ściągnąć aplikację pozwalającą na odszukanie samochodu. Alternatywnie będzie można to zrobić na stronie internetowej lub nawet telefonicznie. Pojawi się także możliwość rezerwacji auta na określoną godzinę.

Samochód do wypożyczenia będzie stał na dowolnym miejscu parkingowym następujących dzielnic: Mokotów, Ochota, Praga Południe, Praga Północ, Śródmieście, Wola i Żoliborz. W tych dzielnicach trzeba będzie później auto zwrócić, natomiast można z niego korzystać dowolnie, obojętnie w jakim miejscu. Użytkownik zapłaci jedynie za czas korzystania z samochodu.

Czy to się uda?

Jak pokazują przykłady niektórych miast europejskich — tak. Po uruchomieniu podobnej usługi liczba samochodów w Berlinie zmniejszyła się o połowę. Obecnie w Warszawie przypada 600 samochodów na 1000 mieszkańców. Oczywiste jest, że części z nich nie wyeliminujemy, ponieważ spora grupa to pojazdy osób codziennie przyjeżdżających do pracy spod Warszawy i z okolicznych miejscowości. I tak dzięki wspólnym przejazdom spora grupa dojeżdża nieswoim samochodem.

Jak pokazuje praktyka, jest więcej niż pewne, że carsharing przyjmie się w Polsce, choć nadal jesteśmy narodem, w którym samochód stanowi dobro jakie należy posiadać. Jednak chociażby rozwój wynajmu długoterminowego, który coraz mocniej konkuruje z tradycyjnym zakupem auta na własność, jasno wskazuje na fakt, że Polacy zaczynają coraz częściej i lepiej liczyć pieniądze.

Od chęci posiadania na rzecz wyłącznie korzystania odchodzi się coraz bardziej, a społeczeństwo miejskie widzi trudności z użytkowaniem własnego auta w ciasnym i coraz bardziej zatłoczonym mieście. Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz ma już kolejny cel, którym jest uruchomienie carsharingu samochodów elektrycznych od 2018 roku.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Za wdrożenie systemu odpowiedzialny będzie Zarząd Dróg Miejskich, który obecnie szuka firmy do obsługi carsharingu. Wybór dostawcy samochodów i usługi ma nastąpić jeszcze w tym roku, by na początku 2017 podpisać umowę, a w jego połowie udostępnić pojazdy do wypożyczenia. O wyborze firmy ma zdecydować przede wszystkim jej stabilna pozycja finansowa i najniższy koszt usługi.

Źródło: Warsawsmartcity.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Rajd Niemiec 2016 - bardzo mu tego brakowało Aston Martin Vanquish Zagato Volante (2016) - premiera Autokult.pl zaprasza na Japan Battle 2016 Lamborghini Centenario Roadster (2016) - premiera Rząd likwiduje przejazdy kolejowe Scaldersi Emperor I, czyli przepych na kółkach Cadillac Escala Concept (2016) - premiera Ford GT doczeka się większej liczby egzemplarzy niż początkowo planowano Uber i Volvo wypuszczą na drogi autonomiczne XC90 McLaren MSO HS, czyli 675LT na sterydach Wyrywkowe kontrole trzeźwości kierowców są niezgodne z prawem! Ile kosztuje nowe Audi Q2? Ofensywa Volkswagena na rynek elektryków rozpocznie się w Paryżu Mercedes-Vision Maybach 6 (2016) - premiera Range Rover Sport z nowym dieslem i lepszym wyposażeniem Co wiemy o nowym Jeepie Wranglerze? Koenigsegg Agera XS i Regera gwiazdami Monterey Car Week Infiniti przygotowało silnik o zmiennym stopniu sprężania VC-T Nowa Honda Civic X hatchback debiutuje za Oceanem MAN TGE, czyli Volkswagen Crafter w przebraniu Polska fabryka Volkswagena ruszy w październiku Więcej detali Škody Kodiaq Sekundniki na skrzyżowaniach znikną z polskich dróg Kontrowersyjne Ferrari F360 Modena Spider od Liberty Walk

Popularne w tym tygodniu:

Imponujący Żuk z mocnym silnikiem na sprzedaż za 75 000 zł Łada Niva obchodzi 40. urodziny i nadal ma się dobrze Legendarne Audi do kupienia na prestiżowej aukcji Sportowy Jaguar z silnikiem 2.0 pokazuje różnice pomiędzy USA i Europą Takich zdjęć w ogłoszeniu jeszcze nie było - Saab 9-3 i piękna pani Idealne Porsche 911 Speedster może być Twoje Zamówił Ferrari F12 TdF w kolorach pasujących do zabytkowego 250 GT Lusso LaFerrari, McLaren P1 i Porsche 918 Spyder: "święta trójca" supersamochodów na jednej aukcji Volvo rozpoczyna produkcję nowego XC60 w 90. rocznicę powstania marki Manualne przekładnie w przyszłych BMW M? Nie jestem pewien Pierwsze auto elektryczne z Polski może być niemieckie Micra kreuje: jak nowy model Nissana zainspirował węgierskich projektantów do stworzenia lampy Pendant