Japońskie samochody sportowe złotych lat 90.

Lata 90. były niesamowitym okresem w dziejach świata. Technika mocno szła do przodu i trwał wyścig zbrojeń pomiędzy producentami samochodów. Japońskie firmy motoryzacyjne słynęły nie z SUV-ów i pojazdów hybrydowych lecz z tanich aut miejskich i bardzo zaawansowanych technicznie aut sportowych. Niektóre wersje oferowano wyłącznie na wybranych rynkach, a Polska była krajem w dużej zapaści gospodarczej, dlatego nie mogliśmy ich poznać fizycznie. Choć tańsze od drogich modelu europejskich, na naszym rynku są większymi egzotykami niż niejedno Porsche czy Ferrari. Były marzeniami, z którymi wielu z nas miało kontakt wyłącznie w świecie wirtualnym dzięki Gran Turismo na konsoli Playstation. Każdy z nich na swój sposób oryginalny, a większość wycofana ze względu na brak zainteresowania lub coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Każdy prezentował technikę, o której czytaliśmy dawniej z wypiekami na twarzy. Poznajcie najwspanialsze samochody sportowe z Kraju Kwitnącej Wiśni produkowane w złotych latach 90. i dajcie nam znać w komentarzach, które jest waszym ulubieńcem.

Ten artykuł ma 9 stron:

Jedyny w tym zestawieniu samochód z silnikiem umieszczonym centralnie. Japońskie Ferrari - takiego określenia używano gdy ten model zadebiutował - pasuje do Hondy NSX zaprezentowanej w 1989 roku. Auto rzeczywiście było konkurencją dla europejskich supersamochodów, pomimo braku jednostki V8 i niewielkich niedoborów mocy. Potwierdził to kierowca wyścigowy  Hans-Joachim Stuck, mówiąc o nim po przejażdżce na Nürburgringu: "Ta Honda to najlepsze Ferrari. Przy projektowaniu NSX-a pracował legendarny Ayrton Senna.

Jedyny w tym zestawieniu samochód z silnikiem umieszczonym centralnie. Japońskie Ferrari - takiego określenia używano gdy ten model zadebiutował - pasuje do Hondy NSX zaprezentowanej w 1989 roku. Auto rzeczywiście było konkurencją dla europejskich supersamochodów, pomimo braku jednostki V8 i niewielkich niedoborów mocy. Potwierdził to kierowca wyścigowy Hans-Joachim Stuck, mówiąc o nim po przejażdżce na Nürburgringu: "Ta Honda to najlepsze Ferrari. Przy projektowaniu NSX-a pracował legendarny Ayrton Senna.

Nie tylko linia nadwozia spokojnie mogła konkurować z włoskimi supersamochodami, ale także konstrukcja - centralnie umieszczony motor napędzający tylną oś - oraz takie detale jak zamykane reflektory czy zdejmowany dach w wersji targa. Swoją drogą, w tym samym roku 1989 zaprezentowano Ferrari 348, który był do NSX dość podobny, choć oferował silnik V8.

Nie tylko linia nadwozia spokojnie mogła konkurować z włoskimi supersamochodami, ale także konstrukcja - centralnie umieszczony motor napędzający tylną oś - oraz takie detale jak zamykane reflektory czy zdejmowany dach w wersji targa. Swoją drogą, w tym samym roku 1989 zaprezentowano Ferrari 348, który był do NSX dość podobny, choć oferował silnik V8.

A propos silnika, to jeden z najbardziej udanych motorów jaki kiedykolwiek wyszedł z fabryki Hondy. V6 o pojemności skokowej 3,0 litra początkowo rozwijał moc od około 250 do 270 KM - ze względu na ogromna liczbę wersji i różną moc w zależności od rynku, nie podajemy dokładnych wartości. W 1997 roku jego miejsce zajął większy silnik 3,2 litra o mocy 280-290 KM. Do dziś jest to jedna z najtrwalszych jednostek napędowych w samochodach sportowych. Bez trudu wytrzymuje przebiegi rzędu 400-500 tys. km pod warunkiem, że jest odpowiednio serwisowana. Niestety faktem jest również to, że parametry fabryczne często nie są osiągane. Zwykle NSX rozwija 250-260 KM.

A propos silnika, to jeden z najbardziej udanych motorów jaki kiedykolwiek wyszedł z fabryki Hondy. V6 o pojemności skokowej 3,0 litra początkowo rozwijał moc od około 250 do 270 KM - ze względu na ogromna liczbę wersji i różną moc w zależności od rynku, nie podajemy dokładnych wartości. W 1997 roku jego miejsce zajął większy silnik 3,2 litra o mocy 280-290 KM. Do dziś jest to jedna z najtrwalszych jednostek napędowych w samochodach sportowych. Bez trudu wytrzymuje przebiegi rzędu 400-500 tys. km pod warunkiem, że jest odpowiednio serwisowana. Niestety faktem jest również to, że parametry fabryczne często nie są osiągane. Zwykle NSX rozwija 250-260 KM.

Honda NSX to pierwszy samochód seryjny z w pełni aluminiowym nadwoziem. W zależności od wersji wyposażenia waży od 1200 do niespełna 1500 kg. Konstrukcja jest tak udana, że była w swoim czasie wzorcem, a Ayrton Senna pozostał jej wielbicielem nawet po zakończeniu kontraktu z Hondą. Samochód legitymował się wspaniałymi jak na tak niedużą moc osiągami. Setkę osiągał w około 5,5 sekundy, druga pojawiała się po 22 sekundach. Prędkość maksymalna wersji europejskiej to około 270 km/h. Interesująca była wersja Type-S, która osiąga moc około 290 KM i setkę "robiła" w czasie poniżej 5 sekund. NSX 3.0 na Nürburgringu pokonał okrążenie w 8:16 min, co jest wynikiem znakomitym, ale czas poprawiono jeszcze na 8:04 min wersją 3.2 i ostatecznie modelem poliftowym NSX-R wykręcono czas 7:57 min. W prezentowanym tu gronie japońskich supersamochodów tylko jeden był równie szybki.

Honda NSX to pierwszy samochód seryjny z w pełni aluminiowym nadwoziem. W zależności od wersji wyposażenia waży od 1200 do niespełna 1500 kg. Konstrukcja jest tak udana, że była w swoim czasie wzorcem, a Ayrton Senna pozostał jej wielbicielem nawet po zakończeniu kontraktu z Hondą. Samochód legitymował się wspaniałymi jak na tak niedużą moc osiągami. Setkę osiągał w około 5,5 sekundy, druga pojawiała się po 22 sekundach. Prędkość maksymalna wersji europejskiej to około 270 km/h. Interesująca była wersja Type-S, która osiąga moc około 290 KM i setkę "robiła" w czasie poniżej 5 sekund. NSX 3.0 na Nürburgringu pokonał okrążenie w 8:16 min, co jest wynikiem znakomitym, ale czas poprawiono jeszcze na 8:04 min wersją 3.2 i ostatecznie modelem poliftowym NSX-R wykręcono czas 7:57 min. W prezentowanym tu gronie japońskich supersamochodów tylko jeden był równie szybki.

Honda NSX nie była wielką gwiazdą kina, ale zrobiła ogromną karierę w grze Gran Turismo na Playstation, gdzie zawsze była najszybszym samochodem w swojej klasie. Facelifting przeprowadzono w 2001 roku, a Gran Turismo zadebiutowało w 1997 roku. Dlatego na "przejażdżkę" nową Hondą NSX trzeba było czekać aż do debiutu trzeciej części rozgrywki. Teraz czekamy na premierę drugiej generacji sportowej Hondy i mamy nadzieję, że będziemy mieli okazję ją przetestować w świecie rzeczywistym.

Honda NSX nie była wielką gwiazdą kina, ale zrobiła ogromną karierę w grze Gran Turismo na Playstation, gdzie zawsze była najszybszym samochodem w swojej klasie. Facelifting przeprowadzono w 2001 roku, a Gran Turismo zadebiutowało w 1997 roku. Dlatego na "przejażdżkę" nową Hondą NSX trzeba było czekać aż do debiutu trzeciej części rozgrywki. Teraz czekamy na premierę drugiej generacji sportowej Hondy i mamy nadzieję, że będziemy mieli okazję ją przetestować w świecie rzeczywistym.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Galerie zdjęć:

Holenderska interpretacja Audi S Q7 Jeden ze 100 Lotusów C-01 wystawiony na sprzedaż Citroën XM V6 Exclusive - spotkanie nie z tej ziemi Pickup Tesli jako Allterrain Concept Jasona McGinnity'ego Maybach Exelero - poprzednik nowego coupé? Caterham Seven 310 - najlepszy model w historii firmy? BMW odrestaurowało model 507 należący do Elvisa Presleya Niemiecki pomysł na superkabriolet: Porsche 911 Turbo i Turbo S Cabriolet Brytyjski pomysł na superkabriolet: McLaren 675LT Spider Włoski pomysł na superkabriolet: Lamborghini Aventador Roadster i Superveloce Roadster Latający złom wszechświata według Alejandro Burdisio Opel Movano 2,3 CDTI L3H2 (2016) - zdjęcia Isuzu D-Max Arctic Trucks AT35 tylko w Wielkiej Brytanii Shelby GT500CR 900S od Classic Recreations Ferrari F40 i 488 GTB Novitec Rosso na felgach HRE Škoda na Tour de Pologne 2016 Mercedes W463 Geländewagen o dwóch obliczach Nowe Renault Mégane Grandtour – dawka zdjęć przez polską premierą Nowa Toyota Hilux (2016) - zdjęcia z polskiej premiery Lamborghini Miura w Wielkiej Przełęczy Świętego Bernarda Nowy Opel Zafira na nowych zdjęciach producenta Ferrari na Goodwood Festival of Speed - zdjęcia Ford GT '66 Heritage Edition - na cześć historycznego triumfu Liberty Walk Lamborghini Huracán - w bieli czy w czerwieni?

Popularne w tym tygodniu:

Hyundai i30 N (2017) - premiera