Wygląd nowej Kii Sorento to skutek ewolucji poprzedniej generacji.© © Rafał Warecki

Kia Sorento 2.2 CRDi 6AT - duży SUV za nieduże pieniądze

Rafał Warecki
12 sierpnia 2016

Kia to jeden z młodszych producentów rozwijających się na europejskim rynku, jednak ostatnie lata to intensywny rozwój oferty i gwałtowny wzrost zainteresowania wśród klientów. Można by pokusić się o stwierdzenie, że koreański producent coraz lepiej odnajduje się w kolejnych segmentach, a im wyższa klasa auta, tym wychodzi z ciekawszymi propozycjami. Większość konkurencyjnych marek zamyka gamę modelową dużym SUV-em. Podobnie jest u Kii, która najbardziej wymagającym klientom proponuje Sorento.

Stylizacja poza obszarem ryzyka

Flagowa Kia pod względem wyglądu jest trochę bardziej nowoczesnym rozwinięciem linii znanych już z poprzedniczki, produkowanej między 2009-2015 rokiem. To kawał samochodu o klasycznej, spokojnej sylwetce z kilkoma charakterystycznymi dla tego koreańskiego producenta akcentami. Mimo zupełnie nowej generacji nie zdecydowano się tu na stylistyczną rewolucję, aż taką jak w zaprezentowanym rok później, mniejszym Sportage'u. Przy mniejszych crossoverach z gamy, Sorento wygląda wręcz konserwatywnie, ale to nie przypadek. Prawdopodobnie projektanci sugerowali się najdroższymi modelami oferowanymi w segmentach premium, one również zazwyczaj pod względem nadwozia ewoluują bardzo powoli, tak aby nie zrazić do siebie klientów zbyt ekscentrycznymi zmianami.

Obraz
© © Rafał Warecki

Nowa jakość wnętrza i stare zalety

Rewolucja zaszła natomiast we wnętrzu Sorento. Tym co się nie zmieniło jest praktycznie tylko przepastne wnętrze i mnóstwo miejsca dookoła oraz wysoka pozycja za kierownicą zapewniająca świetną widoczność i poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy. Kompozycja kokpitu jest zupełnie nowa i prezentuje się świetnie, tym bardziej biorąc pod uwagę archaiczny projekt drugiej generacji. Jakość wykończenia stoi na wysokim poziomie, szeroka deska rozdzielcza w całości pokryta miękkim tworzywem z czytelnymi instrumentami obsługi urządzeń pokładowych nie przytłacza i jest po prostu ładna. Na pokładzie znajduje się praktycznie wszystko co można zamówić do współczesnego samochodu, ale jednocześnie wszystko to jest pod ręką, łatwo dostępne, a liczbę przycisków zminimalizowano nie za wszelką cenę, ale w ramach zdrowego rozsądku, tak aby zachować możliwie wysoką ergonomię. Po zajęciu miejsca za kółkiem nie trzeba poświęcać zbyt wiele czasu na poznanie samochodu, wszystko jest proste, intuicyjne.

Nowa Kia Sorento oferuje mnóstwo miejsca i naprawdę dobrą jakość wykonania.
Nowa Kia Sorento oferuje mnóstwo miejsca i naprawdę dobrą jakość wykonania.© © Rafał Warecki

Kabina jest bardzo przestronna również z tyłu, na niezależnie regulowanej kanapie w drugim rzędzie komfortowo mieszczą się dwie bardziej rosłe, lub trzy szczupłe osoby, a z podłogi bagażnika można wyciągnąć jeszcze dwa wymiarowe fotele, i to w standardzie. Co prawda dostęp do nich jest przeciętnie wygodny i aby wsiąść trzeba przejść przez złożone oparcie drugiego rzędu, ale ten można za to przesuwać i pochylać, żeby z tyłu zmieścić nawet dwie dorosłe – co prawda niezbyt wysokie – osoby we w miarę komfortowych warunkach. Pasażerowie ostatniego rzędu mają nawet własne pokrętło od ustawień siły nawiewu klimatyzacji i pojemne, głębokie skrytki. Taka konfiguracja ogranicza jednak niestety główny schowek za nimi do ledwie 142 litrów.

Obraz
Obraz;

Redukując liczbę pasażerów można przerobić Sorento na porządną bagażówkę z idealnie płaską podłogą, na której zmieszczą się aż 1662 litry, normalnie przy maksymalnie pięciu osobach można przewieźć 605 litrów. To i tak bardzo dobry wynik jak na wysoką podłogę wymuszoną przez dodatkowe siedziska.

Tylna kanapa Kii Sorento również oferuje sporo miejsca.
Tylna kanapa Kii Sorento również oferuje sporo miejsca.© © Rafał Warecki

Wysoki segment, wysoki komfort

Po dużym rodzinnym SUV-ie oczekuję przede wszystkim wysokiego komfortu podróżowania i pod tym względem nowe Sorento spisuje się rewelacyjnie. Jest miękko zestrojone, sennie buja w ostrzejszych zakrętach, po nierównościach płynie niczym statek, ale dzięki napędowi na wszystkie koła wciąż prowadzi się pewnie i stabilnie. Nie ma tu mowy o podsterowności po zbyt szybkim wejściu w łuk czy nadsterowności na jego wyjściu. Choć Sorento delikatnie kładzie się pod dyktando siły odśrodkowej cały czas zostaje pod pełną kontrolą kierowcy i nie daje po sobie znać, że przydałoby się zredukować prędkość. Wygodne fotele mają szeroki zakres regulacji i po odpowiednim ustawieniu ich pod siebie wzorowo podpierają ciało. Nieco gorzej pod tym względem wypada tylna kanapa, która przez możliwość złożenia na płasko jest praktycznie niewyprofilowana, jednak nikt raczej nie będzie szalał tym autem po zakrętach z kompletem pasażerów na pokładzie, tym bardziej, że przy pełnym obciążeniu warto wcześniej zaplanować sobie drogę hamowania.

Sorento jest duże i masywne co przy miękko zestrojonym zawieszeniu sprawia, że chętnie kładzie się w zakrętach. Pewność prowadzenia potęguje napęd 4x4.
Sorento jest duże i masywne co przy miękko zestrojonym zawieszeniu sprawia, że chętnie kładzie się w zakrętach. Pewność prowadzenia potęguje napęd 4x4.© © Rafał Warecki

Silnik 2.2 CRDi o mocy 200 KM i 440 Nm momentu obrotowego dostarcza wystarczająco dużo siły napędowej aby sprawnie napędzać ważące 1878 kg Sorento, natomiast nie ma co spodziewać się po nim nadzwyczajnych osiągów. Zapewnia przyzwoitą zrywność, żwawe nabieranie prędkości i bezstresowe wyprzedzanie, ale mimo najmocniejszego silnika nie jest to sprinter z ładunkiem wybuchowym pod maską, jakich często można spotkać w segmencie premium o podobnych gabarytach.

Inne, niedrogie, duże crossovery:

Ciężko czasem również zrozumieć program skrzyni biegów, która wyraźnie przeciąga obroty pod 2500-3000 rpm, nawet podczas normalnej, spokojnej jazdy. Skutkuje to dość wysokim zużyciem paliwa na poziomie 9,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Oczywiście można bronić się przed takim spalaniem włączając nieco ospały tryb Eco lub jeszcze bardziej je wyśrubować jeżdżąc na Sporcie. W tym drugim skrzynia wyraźnie szybciej odpowiada na zachowania kierowcy, ale jeszcze wyżej ciągnie wskazówkę obrotomierza.

Dużo w standardzie

Kia Sorento ma bardzo bogate wyposażenie standardowe.
Kia Sorento ma bardzo bogate wyposażenie standardowe.© © Rafał Warecki

Kia ze swoim największym modelem w najnowszej odsłonie pokazuje, że raczej nie ma się kogo obawiać w swoim pułapie cenowym, a pod niektórymi względami jest w stanie zawstydzić nawet droższych konkurentów. W tym segmencie gabarytowym cena bazowa na poziomie 147 500 zł przy silniku wysokoprężnym o mocy 185 KM, automatycznej skrzyni biegów, napędzie na wszystkie koła i wyposażeniu podstawowym obejmującym m.in. siedem miejsc, nawigację czy kamerę cofania brzmi jak promocja. Kia Sorento jest przestronnym i komfortowym autem za rozsądne pieniądze i biorąc pod uwagę stale rosnącą popularność aut tego typu, można śmiało wróżyć zauważalny wzrost sprzedaży względem tego, co zostawił po sobie przeciętnie udany poprzednik.

Nasza ocena Kia Sorento 2.2 CRDi AT:
8/ 10
Plusy
  • Wysoki komfort jazdy
  • Przestronne i dobrze wykonane wnętrze
  • Ergonomia obsługi urządzeń pokładowych
  • Realna możliwość przewiezienia siedmiu osób po odpowiednim umeblowaniu kabiny
  • Bogate wyposażenie standardowe i atrakcyjna cena
Minusy
  • Dość wysokie zużycie paliwa przez specyficzną pracę skrzyni biegów
  • Mało wydajna wentylacja foteli
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/20]

Kia Sorento (2016) 2.2 CRDi 6AT - dane techniczne, spalanie, cena

Kia Sorento (2016) 2.2 CRDi AT6

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbodoładowanie 
Rodzaj paliwa:Olej napędowy 
Ustawienie:Z przodu, poprzeczne 
Rozrząd:DOHC 16V 
Objętość skokowa:2199 cm3 
Moc maksymalna:200 KM (3800 rpm) 
Moment maksymalny:441 Nm (1750-2750 rpm) 
Skrzynia biegów:6-biegowa, automatyczna 
Typ napędu:Na wszystkie koła (AWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe 
Średnica zawracania:11,1 m 
Koła, ogumienie przednie:235/55 R19 
Koła, ogumienie tylne:235/55 R19 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:SUV 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1878 kg 
Ładowność:742 kg 
Długość:4780 mm 
Szerokość:1890 mm bez lusterek 
Wysokość:1685 mm 
Rozstaw osi:2780 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1628/1639 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:71 l 
Pojemność bagażnika:1662 (2), 605 (5), 142 (7) l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,6 s 
Prędkość maksymalna:203 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):7,7 l/100 kmok. 10,3 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):6,1 l/100 kmok. 7,7 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6,7 l/100 kmlok. 9,5 l/100 km
Emisja CO2:177 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek 
Cena:
Cena testowego egzemplarza:195 500 zł + 13 000 zł (opcje) 
Wersja silnikowa od:161 500 zł 
Model od:147 500 zł 
Wybrane wyposażenie standardowe wersji XL:
Elementy nadwozia:Przyciemniane tylne szyby
Elementy wnętrza:Skórzana tapicerka foteli z pakietem zimowym
Koła i opony:Obręcze 19-calowe z oponami 235/55 R19
Komfort:Kamera cofania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, elektryczna regulacja fotela kierowcy i pasażera, system bezkluczowy, automatyczna klapa bagażnika, klimatyzacja automatyczna dla 1 i 2 rzędu oraz manualna dla 3 rzędu, elektryczne szyby i lusterka, komputer pokładowy, tempomat
Bezpieczeństwo:Reflektory ksenonowe, asystent pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania martwego pola i ruchu pojazdów z tyłu, 6 poduszek powietrznych, isofix, regulowany kąt pochylenia zagłówka, ABS, VSM, ESC, HAC, BAS, TSA, ESS, aktywna maska, TMPS
Multimedia:Kia Navi System z  Bluetooth, Kia Supervision Cluster z ekranem 7” LCD
Mechanika:Napęd AWD, 7 miejsc, elektryczny hamulec ręczny, tylne lampy LED, Kia Flex Steer, Start Stop, automatyczna skrzynia biegów
Wybrane wyposażenie opcjonalne auta testowego:
Elementy nadwozia:-

 

Elementy wnętrza:Szklany dach (4000 zł)
Koła i opony:-
Komfort:-
Bezpieczeństwo:Pakiet Technologiczny: KiaRoundViewCamera, KiaAutoParkAssist, KiaSmartCruiseControl, Nivomat, tuner cyfrowy DAB (9000 zł)
Multimedia:-
Mechanika:-
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (23)