Audi prezentuje zawieszenie, które odzyskuje energię

Audi prezentuje zawieszenie, które odzyskuje energię

Audi prezentuje zawieszenie, które odzyskuje energię
Aleksander Ruciński
11.08.2016 10:55, aktualizacja: 01.10.2022 22:18

"Przewaga dzięki technice" - to popularne hasło reklamowe Audi doczekało się kolejnego potwierdzenia. Niemcy stworzyli podwozie, które odzyskuje energię. Rozwiązanie to już niebawem trafi na pokład samochodów seryjnych.

Zdążyliśmy już przyzwyczaić się do systemów odzyskujących energię z hamowania. Teraz czas na wykorzystanie potencjału pracy zawieszenia. Niezależnie od tego jak gładka jest nawierzchnia drogi, amortyzatory znajdują się w ciągłym ruchu, generując przy tym spore ilości energii kinetycznej. Audi postanowiło to wykorzystać.

Każdy wybój, każda dziura, każda krzywa przyczynia się do powstawania energii kinetycznej w samochodzie. Obecnie, amortyzatory pochłaniają tę energię, zamieniając ją w ciepło. Dzięki nowemu, elektromechanicznemu zawieszeniu i 48-woltowej instalacji elektrycznej możliwe jest jej wykorzystanie

Dr inż. Stefan Knirsch - Audi

System, który otrzymał nazwę eROT (Elektromechaniczne amortyzatory rotacyjne), oznacza rezygnację z konwencjonalnych amortyzatorów teleskopowych. Zamiast nich wykorzystano ramiona połączone z amortyzatorami rotacyjnymi. Ruchy kół przenoszone są za pośrednictwem ramion do amortyzatorów, które za pośrednictwem zespołu kół zębatych oddają energię do silnika elektrycznego zamontowanego na tylnej osi.

Według Audi takie rozwiązanie zapewnia od 3 do 600 W bieżącej energii w zależności od tego po jakiej drodze się aktualnie poruszamy. Średnia uzyskiwana na przeciętnych nawierzchniach wynosi około 150W, co przekłada się na znaczące oszczędności w zużyciu paliwa. Co interesujące, elektromechaniczne zawieszenie Audi ma jeszcze inne zalety - pozwala na niemalże nieograniczoną regulację charakterystyki podwozia, a także zajmuje mniej miejsca od standardowych rozwiązań.

Obraz

Wadą systemu jest współpraca wyłącznie z 48-woltową instalacją elektryczną. Takie rozwiązanie obecnie stosuje się w Audi Q7 i Bentleyu Bentayga. Póki co więc nowe zawieszenie może znaleźć zastosowanie tylko w tych modelach. Audi zamierza jednak sukcesywnie przechodzić na nową instalację wykorzystującą większe napięcie.

Data oficjalnego wdrożenia systemu eROT w autach produkcyjnych nie jest jeszcze znana. Audi nieoficjalnie mówi o 2-3 latach. Przyszłość zapowiada się interesująco. Znamy już ekologiczne i ekonomiczne zalety takiego rozwiązania, lecz jesteśmy szczególnie ciekawi jak nowe zawieszenie wpłynie na prowadzenie pojazdu.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (19)