Kompaktowe kombi to dość popularny w Polsce segment, sprawdzamy czy lepiej zdecydować się na konserwatywnego Volkswagena Golfa, czy może bardziej finezyjnego Peugeota 308?© © Mariusz Zmysłowski

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI kontra Peugeot 308 SW 1.2 THP - porównanie kompaktowych kombi

Rafał Warecki
10 sierpnia 2016

Duże kompaktowe kombi z małym silnikiem? Takie połączenie staje się w dzisiejszych czasach coraz bardziej popularne, jednak współcześnie mała jednostka napędowa niekoniecznie musi być utożsamiana z niską mocą i kiepskimi osiągami. Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI i Peugeot 308 SW 1.2 THP - oto przykłady dwóch samochodów uznawanych za rodzinne, którym mimo niewielkich pojemności nie brakuje wigoru.

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI kontra Peugeot 308 SW 1.2 THP - test, opinia

Volkswagen Golf to lubiany i popularny model zaprojektowany w typowo niemieckim, dość mocno konserwatywnym stylu. Nie jest to samochód, który chwyta za serce, ale urzeka stosunkowo wysoką jakością wykonania, funkcjonalnymi rozwiązaniami i szeroko rozumianą ergonomią obsługi. Podejście Niemców do budowy samochodów kompaktowych sprawdza się na europejskich rynkach, a Francuzi nie kryją się z tym, że czasem się nimi inspirują chcąc ugrać dla siebie nieco większy udział w rynku. Jednym z modeli, który w pewnym stopniu wzorował się na kompakcie z Wolfsburga jest nieco młodszy Peugeot 308. Rozsądne połączenie własnego doświadczenia w tym segmencie i wnioski wysnute na podstawie obserwacji innych pozwoliły Peugeotowi zbudować samochód, który został doceniony tytułem Car of The Year 2014. Przyjrzyjmy się więc obydwu, ale w nieco bardziej wszechstronnych wersjach kombi.

Na pierwszy rzut oka, samochody te mają sporo wspólnego.
Na pierwszy rzut oka, samochody te mają sporo wspólnego.© © Mariusz Zmysłowski

Pozornie podobne

Choć bryły nadwozi obydwu aut nie wyróżniają się niczym szczególnym i są do siebie bardzo podobne, co widać chociażby na zdjęciach przedstawiających linię boczną, z bliska samochody te wyraźnie się od siebie różnią. Golfa Varianta nakreślono stanowczymi, ostrymi liniami, które nadają mu nieco pudełkowatych kształtów charakterystycznych zresztą dla współczesnych Volkswagenów.

Konkurencyjny 308 SW dzięki licznym zaokrągleniom prezentuje się natomiast dużo bardziej elegancko i lżej. Ocena, który samochód jest ładniejszy to oczywiście kwestia subiektywna, niemniej jednak reprezentują one zupełnie inne charaktery, które jeszcze łatwiej zinterpretować po zajrzeniu do wnętrza.

Wnętrze VW Golfa to niemiecka klasyka o wzorowej ergonomii.
Wnętrze VW Golfa to niemiecka klasyka o wzorowej ergonomii.© © Mariusz Zmysłowski

Peugeot 308 to pierwszy model, w którym pojawił się tzw. i-Cockpit czyli minimalistycznie zaprojektowana, dość finezyjna deska rozdzielcza rozpostarta wokół centralnego wyświetlacza dotykowego obudowanego niczym tablet. Skupia on wszystkie funkcje związane z bieżącą obsługą samochodu, komputerem pokładowym czy multimediami. Dzięki niemu liczbę przycisków zredukowano tutaj do niezbędnego minimum, a wnętrze wydaje się niezwykle proste, eleganckie i przyjazne użytkownikowi. W praktyce okazuje się jednak, że przeniesienie wszystkich funkcji do wirtualnego menu wygląda efektownie, ale trochę przeszkadza pod względem ergonomii i szybkości obsługi. Zmiana każdego parametru trwa dłużej i obsługuje dużo więcej uwagi niż w przypadku klasycznych przycisków rozsianych po desce rozdzielczej.

W Peugeocie 308 górę wzięło poczucie estetyki i minimalizm.
W Peugeocie 308 górę wzięło poczucie estetyki i minimalizm.© © Mariusz Zmysłowski

Tych nie brakuje natomiast w Golfie. Oprócz nie mniej rozbudowanego menu zamkniętego w ekranie dotykowym, większość elementów zdublowanych jest za pomocą standardowych przycisków, do których dostęp trwa ułamek sekundy. Oczywiście tak zaprojektowane wnętrze jest mniej efektowne, ale bardziej efektywne. Stylowy wygląd albo ergonomia, coś za coś. Niemcy tradycyjnie już chyba, poszli drogą rozsądku, Francuzi postawili na estetykę. Podobnie wygląda kwestia chociażby menu systemowych multimediów.

Zupełnie różne

Pod względem wykończenia wnętrza Peugeot nie musi wstydzić się przed Volkswagenem, a Volkswagen przed Peugeotem. Jakość materiałów jest bardzo podobna – w obydwu przypadkach ciężko mieć do niej jakiekolwiek zastrzeżenia. Wszystko jest spasowane bardzo schludnie, a materiały odpowiadają oczekiwaniom w segmencie kompaktów. Kolejne różnice wychodzą natomiast przy okazji zajmowania miejsca za kółkiem. Wyraźnie niżej osadzone siedziska Peugeota to skutek mocno spoziomowanej kolumny kierowniczej, która w połączeniu z bardzo małym, poręcznym wieńcem nadaje francuskiemu kombi sportowego charakteru. W Volkswagenie siedzi się znacznie wyżej, bardziej klasycznie jak na rodzinny kompakt, jednak mimo tego przestrzeni dookoła przednich foteli nie brakuje ani w jednym, ani w drugim aucie.

Jeśli planujemy często wozić kogoś na tylnej kanapie, Volkswagen Golf może być lepszym wyborem.
Jeśli planujemy często wozić kogoś na tylnej kanapie, Volkswagen Golf może być lepszym wyborem.© © Mariusz Zmysłowski

Wyższym osobom siadającym za kółkiem doskwierać może jedynie trochę zbyt krótkie podparcie ud w 308. To jednak nie jedyna drobnostka w Peugeocie, która może przeszkadzać. Tylna kanapa nie ma nawiewów klimatyzacji, a wielki szklany dach z jasną, cienką płachtą, nawet kiedy jest zasłonięty potrafi bardzo mocno nagrzać siedzących tam pasażerów. Volkswagen wybronił się przed takimi denerwującymi błahostkami, oferuje też nieco więcej miejsca w części pasażerskiej.

Tylna kanapa w Peugeocie oferuje mniej miejsca i może denerwować drobnymi niedociągnięciami.
Tylna kanapa w Peugeocie oferuje mniej miejsca i może denerwować drobnymi niedociągnięciami.© © Mariusz Zmysłowski

W Peugeocie osoba sięgająca 195 cm wzrostu siada sama za sobą na styk, dotykając kolanami oparcia fotela. Zagłówki są do tego trochę za niskie, a miejsca nad głową ledwo starcza. Wystarczający komfort zapewniony jest raczej dla pasażerów do 185 cm. Środkowe miejsce kanapy jest do tego podwyższone przez wyprofilowanie kanapy, a pod nogami przebiega tunel (10 na 18 cm) przez co jazda w piątkę to raczej rozwiązanie awaryjne. Dużo lepszym rozwiązaniem jest podróż w cztery osoby i szeroki, wygodny podłokietnik z cup-holderami, których niestety rozległy plastik trochę przeszkadza w wygodnym oparciu przedramienia. Kolejna irytująca drobnostka.

Tylna kanapa Volkswagena jest trochę bardziej przestronna. Ten sam kierowca ma za sobą ok. 5 cm wolnej przestrzeni przy kolanach i luźniej o ok. 2-3 cm mieści się z głową. Środkowe miejsce tylnej kanapy podobnie jednak jak w Peugeocie nie nadaje się do dłuższej jazdy i ma przed sobą jeszcze większy tunel (20 x 20 cm), ale podłokietnik jest bardziej wygodny, a wmontowane w niego uchwyty na kubki prawie nie przeszkadzają. Ogółem rzecz ujmując zmieści się tam wygodnie dwójka pasażerów wysokich nawet na 190 cm. Istotne też, że z tyłu są dwa nawiewy wentylacji.

Obraz
Obraz;

Peugeot w wersji kombi broni się jednak bagażnikiem, który jest większy, trochę lepiej przemyślany i bardziej proporcjonalny. Szczegóły przedstawia poniższa tabela techniczna z naszymi pomiarami.

Pomiary własne bagażników
 Volkswagen Golf VII VariantPeugeot 308 SW
Długość bagażnika
po podłodze
101 - 105 cm107 cm
Szerokość bagażnika
po podłodze
100 - 128 cm105 - 125 cm
Wysokość bagażnika
do rolety
46 cm48 cm
Otwór wsadowy107 na 76 cm105 na 90 cm
Próg załadunku63 cm62 cm
Wysokość do progu
uniesionej klapy
188 cm190 cm
Płaska podłoga po
złożeniu oparć kanapy
NieTak
Liczba haków i uchwytów
na torby
2 duże, 2 małeBrak
Zasilanie w bagażniku12 V12 V, 230 V
Katalogowa pojemność bagażnika605/1620 l590/1705 l

Duże auto, mały silnik

Mając w miarę kompletne informacje o przestrzeni oferowanej przez rodzinne, kompaktowe kombi, czas przyjrzeć się temu, jak jeżdżą. Obydwie jednostki napędowe są owocami pracy współczesnych inżynierów, którym głowę zaprząta downsizing i wyciśnięcie dużej mocy z niedużej pojemności, najlepiej gdy objętościowy współczynnik przekracza 100 KM z litra. W przypadku Peugeota silnik 1.2 THP osiąga 130 KM, Volkswagen z jednostki 1.4 TSI generuje odpowiednio więcej, bo 150 KM.

Obraz
© © Mariusz Zmysłowski

Nawet ta niższa wartość jest w zupełności wystarczająca podczas codziennej jazdy przy obciążeniu pasażerami i bagażami. Oczywiście nie ma co spodziewać się wyjątkowych osiągów, ale można sprawnie przyspieszać, utrzymywać prędkość podróżną i nawet w miarę bezstresowo wyprzedzać. Manualna, sześciobiegowa przekładnia w Peugeocie jest bardzo dobrze zestopniowana, a nisko dostępny moment obrotowy na poziomie 230 Nm jest oddawany już przy 1750 obr./min. Pozwala to na w miarę dynamiczną jazdę bez potrzeby przeciągania obrotów, choć przez krótkie pierwsze biegi, w razie potrzeby nie ma z tym problemu. Ostatnie przełożenia natomiast są na tyle długie, aby zapewnić zadowalająco niskie zużycie paliwa nawet w trasie.

Obraz
© © Mariusz Zmysłowski

Mocniejszy silnik Volkswagena sprzężony z siedmiostopniową, doskonale wysterowaną dwusprzęgłówką zapewnia oczywiście lepszą dynamikę i szybszy dostęp do siły napędowej. To zasługa nie tylko wyższej wartości, niżej dostępnego momentu obrotowego, ale również szybkich odpowiedzi DSG na zachowania kierowcy. Sięgając jednak pamięcią francuski, opcjonalny automat EAT6 również nie miałby się czego wstydzić pod tym względem, więc w przypadku zamiłowania do automatów będzie też ciekawą alternatywą dla manuala.

Zadowalający komfort

W dobie notorycznego usztywniania elementów podwozia we wszystkim co ma cztery koła, coraz bardziej doceniam samochody, które są w stanie zapewnić wysoki komfort nie tylko w trasie, ale również podczas codziennej eksploatacji. Sportowe emocje nie są tym, czego szuka się również w przypadku rodzinnych kombi z umiarkowanie mocnymi jednostkami napędowymi. Kierując się takim podejściem francuski kompakt wypada nieco lepiej na tle niemieckiej konkurencji, jednak tylko kiedy weźmiemy pod uwagę brak opcjonalnych amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia lub jazdę tylko w trybie normalnym. Po wybraniu nastaw komfortowych Volkswagen porównywalnie lub nawet nieco lepiej wybiera nierówności, a dodatkowo w razie potrzeby można go w każdej chwili porządnie usztywnić zapewniając sobie wyższą stabilność jazdy. To coraz bardziej popularne rozwiązanie, jednak pozostaje pytanie czy warto wydawać na nie 4390 zł decydując się na mało sportowe kombi o przeciętnych osiągach. Do bardziej agresywnej jazdy lepiej sprawdzi się Golf Variant, który góruje nad Peugeotem również precyzją układu kierowniczego.

Volkswagen Golf Variant czy Peugeot 308 SW. Którego wybrać? Zapraszamy do podsumowania wad i zalet.
Volkswagen Golf Variant czy Peugeot 308 SW. Którego wybrać? Zapraszamy do podsumowania wad i zalet.© © Mariusz Zmysłowski

Ważniejszy wydaje się jednak komfort jazdy, za który nie trzeba dopłacać i towarzyszące mu aspekty takie jak chociażby wyciszenie kabiny czy wyrównoważenie silnika. Pod względem płynności i kultury pracy trzycylindrowe THP praktycznie nie ustępuje również klasycznej, rzędowej czwórce TSI.

Volkswagen Golf Variant to samochód, który mocno trzyma się niemieckiego szablonu, w którym najważniejszymi cechami samochodu użytkowanego na co dzień są wysoka ergonomia, zadowalająca funkcjonalność, niezła jakość i pewność prowadzenia. Peugeot 308 SW ma połowę cech wspólnych, bo ergonomię zamienia w estetykę, a pewność prowadzenia w wyższy komfort. Który zbiór cech bardziej pasuje potencjalnemu odbiorcy jest kwestią indywidualną, jednak obydwa samochody są na swój sposób warte uwagi przy wyborze kompaktowego kombi, a ich ceny są mocno porównywalne.

Nasza ocena Volkswagen Golf 7 Variant 1.4 TSI:
8/ 10
Plusy
  • Lepszy układ kierowniczy
  • Wystarczająco dynamiczna jednostka napędowa
  • Wysoka ergonomia wnętrza i obsługi urządzeń pokładowych
  • Dobra jakość wykonania
  • Więcej miejsca na tylnej kanapie
  • Cztery haki na torby w bagażniku
  • Trochę większy bagażnik
Minusy
  • Brak idealnie płaskiej podłogi
  • Gorzej rozplanowany bagażnik
Nasza ocena Peugeot 308 SW 1.2 THP:
7/ 10
Plusy
  • Komfortowo zestrojone zawieszenie
  • Wystarczająco dynamiczna jednostka napędowa
  • Dobra jakość wykonania
  • Lepiej rozplanowany bagażnik
  • Idealnie płaska podłoga bagażnika
  • Gniazda 12V i 230V w bagażniku
Minusy
  • Ładna, ale mniej funkcjonalna kompozycja kokpitu
  • Mniej miejsca z tyłu, denerwujące błahostki w okolicach tylnej kanapy
  • Brak haków na torby
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/33]

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI kontra Peugeot 308 SW 1.2 THP - dane techniczne, spalanie, cena

Dane techniczne
Porównywane modele:Volkswagen Golf 7 Variant 1.4 TSIPeugeot 308 SW 1.2 THP
Silnik i napęd:
Układ i doładowanie:R4, turbodoładowanyR3, turbosprężarka
Rodzaj paliwa:benzynabenzyna
Ustawienie:z przodu, poprzecznez przodu, poprzeczne
Objętość skokowa:1395 cm³1199 cm³
Moc maksymalna:150 KM przy 5000 rpm130 KM przy 5500 rpm
Maksymalny moment obrotowy:250 Nm przy 1500 rpm230 Nm przy 1750 rpm
Skrzynia biegów:7-stopniowa, automatyczna, dwusprzęgłowa6-stopniowa, manualna
Typ napędu:przedni (FWD)przedni (FWD)
Hamulce przednie:tarczowe wentylowanetarczowe wentylowane
Hamulce tylne:tarczowetarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersonaKolumna typu MacPhersona
Zawieszenie tylne:WielowahaczoweBelka skrętna
Średnica zawracania:10,9 m11,2 m
Koła, ogumienie:225/45 R17225/45 R17
Masy i wymiary:
Typ nadwozia:KombiKombi
Liczba drzwi:55
Masa własna:1354 kg1225 kg
Ładowność:601 kg565 kg
Długość:4562 mm4585 mm
Szerokość:1799 mm bez lusterek1804 mm bez lusterek
Wysokość:1481 mm1461 mm
Rozstaw osi:2635 mm2730 mm
Pojemność zbiornika paliwa:50 l53 l
Pojemność bagażnika:605/1620 l590/1705 l
Osiągi (dane katalogowe):
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,6 s9,5 s
Prędkość maksymalna:218 km/h204 km/h
Zużycie paliwa (miasto):6,6 l/100 km (zmierzone 7,4)6,3 l/100 km (zmierzone 8,0)
Zużycie paliwa (trasa):4,5 l/100 km (zmierzone 7,0)4,1 l/100 km (zmierzone 7,0)
Zużycie paliwa (mieszane):5,3 l/100 km (zmierzone 7,2)4,9 l/100 km (zmierzone 7,4)
Średnia emisja CO2:121 g/km114 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek5 gwiazdek
Cena:

Cena podstawowa (Variant, SW):

67 790 zł (Start)71 500 zł (Acces)
Cena wersji silnikowej:80 990 zł (Comfortline)79 100 zł (Active)
Wyposażenie podstawowe dla danej wersji silnikowej:
Wersja wyposażenia:Comfortline (4 z 5)Active (2 z 4)
Stylistyka nadwozia:--
Stylistyka wnętrza:Podłokietnik z przodu i z tyłu, kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórąPodłokietnik z przodu, kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą
Koła:205/55 R16 (obręcze aluminiowe)205/55 R16 (obręcze aluminiowe)
Komfort:Szuflada pod siedzeniem pasażera, centralny zamek, klimatyzacja manualna, elektryczne szyby, tempomat, komputer pokładowyCentralny zamek, elektryczne szyby i lusterka, tempomat, klimatyzacja automatyczna 2-strefowa, komputer pokładowy, czujnik deszczu i zmierzchu
Bezpieczeństwo:Asystent podjazdu i zjazdu, ABS, ASR, ABS, EDS, MSR, TMPS, BAS, hamulec wielokolizyjny, isofix, 7 poduszek powietrznychAsystent podjazdu, ABS, AFU, ESP, ASR, REF, FSE, BAS, 6 poduszek powietrznych, isofix
Multimedia:System radiowy "Composition Touch" z 5 calowym, monochromatycznym i wielofunkcyjnym ekranem dotykowym, 4 głośnikami, czytnikiem kart SD, AUX-IN oraz funkcją odtwarzania muzyki w formacie MP3Multimedialny ekran dotykowy LCD 7", radio z MP3 + 6 głośników, gniazdo USB i AUX, sterowanie z kierownicy, zestaw głośnomówiący Bluetooth, funkcja przesyłania muzyki Streaming Audio
Mechanika:XDS, Start Stop, gniazdo 12 V w bagażnikuStart Stop
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (17)