Krzykliwy lakier to jeden z najmodniejszych dodatków usportowionych aut, także Peugeota 308 GTI.

Krzykliwy lakier to jeden z najmodniejszych dodatków usportowionych aut, także Peugeota 308 GTI. (© Rafał Warecki)

Peugeot 308 GTI jako hot-hatch poskromiony

Samochody z segmentu sportowych kompaktów mają pewne powtarzalne cechy, wymieszane ze sobą w różnych proporcjach. Niektóre modele są radykalne i ukierunkowane głównie na sportowe doznania, a inne mimo świetnych osiągów stanowią pewien kompromis, pozostając po prostu szybkim samochodem do jazdy na co dzień. Nowy Peugeot 308 GTI bez cienia wątpliwości należy do tej bardziej cywilizowanej grupy.

Ten artykuł ma 2 strony:

Peugeot 308 GTI (2016) - test, opinia

308 GTI ze sportowymi dodatkami stylistycznymi i w czerwono-czarnej konfiguracji Coupe Franche zwraca uwagę i może się podobać. Czarny lakier pokrywający tylną część nadwozia wygląda trochę tak, jakby od częstych przyspieszeń zsunął się ku tyłowi niczym sukno z reszty auta. Najwięcej dzieje się właśnie właśnie z tyłu, to tam w obszarze spowitym czernią znajduje się znak rozpoznawczy większości współczesnych hot-hatchów, czyli dyfuzor z pokaźnym, symetrycznie wyprowadzonym wydechem. Taki widok zazwyczaj zapowiada pasmo akustycznych przyjemności rozpoczynających się już w chwili rozruchu, ale nie w Peugeocie.

Stonowany charakter

Po odpaleniu silnika praktycznie nic nie słychać. Na chwilę przed ruszeniem z miejsca sportowy Peugeot 308 GTI sprawia wrażenie bezemocjonalnego, jakby bez całej tej otoczki GTI. Podczas jazdy również brakuje tu choć trochę sportowej wulgarności, dźwięk czterocylindrowego silnika jest naturalny, nie ma mowy basowym pomruku, charakterystycznym bulgocie czy strzałach z wydechu. Po odpuszczeniu gazu do uszu kierowcy dociera jedynie dźwięk zaworu upustowego turbosprężarki, tutaj jakiekolwiek doznania dźwiękowe zaczynają się dopiero od około 4000 obr./min. i jak na samochód z tego segmentu są dość subtelne.

Czarny czy czerwony?

Na niższych obrotach silnik jest praktycznie niesłyszalny w kabinie, także w trybie sportowym. To, że mamy do czynienia z czymś więcej niż zwykłym samochodem kompaktowym czuć po coraz szybciej uciekającym krajobrazie za oknem. Podczas spokojnej jazdy Peugeot 308 GTI prowadzi się neutralnie i przewidywalnie, jednak wpisując się w zakręty warto wcześniej wyczuć balans, bo tak samo jak w zwykłych odmianach francuskiego kompaktu tylna oś odkleja się bardzo chętnie, wystarczy gwałtownie puścić gaz by efektownie przestawić tył o kilkanaście stopni. To spora frajda kiedy jesteśmy na to przygotowani, ale czasem może zaskoczyć. Wystarczy impuls w postaci nierówności na łuku. Winowajcą jest jeszcze bardziej usztywniona belka skrętna, choć jak na sportowy kompakt i tak jest naprawdę miękko.

Minimalistyczne wnętrze 308 mimo upływu lat nadal wygląda świetnie, a czerwone akcenty GTI podkreślają jego sportowy charakter.

308 GTI wydaje się wyjątkowo łagodny, kulturalny i dobrze ułożony. Całe zawieszenie jest oczywiście usztywnione i obniżone o 11 mm, ale nie aż tak, jak w typowych hot-hatchach. Można odnieść wrażenie, że konstruktorzy szukali tutaj kompromisu w kontekście codziennego użytkowania w typowo miejskim środowisku. Łączenia oraz nierówności nawierzchni czy ewentualnie zapadnięte studzienki, których czasem nie da się uniknąć nie odbijają się aż tak mocno na kręgosłupach pasażerów, jak to bywa w przypadku konkurencyjnych modeli.

Sportowa czerwień

Swoją zasługę mają w tym też całkiem wygodne, lecz może trochę zbyt przesadnie wyprofilowane fotele. Niekomfortowe dla wyższych osób mogą okazać się pociągnięte aż pod okolice barków boczne skrzydła oparcia, które wymuszają zgarbienie się za kółkiem. Genialnie sprawdza się tu natomiast malutka, mocno spoziomowana kierownica z perforowanym chwytem, celownikiem, czerwoną nicią i spłaszczeniem u dołu. Pasuje po prostu idealnie. Manewry nią w połączeniu z bardzo dobrze zestrojonym układem kierowniczym sprawiają, że można poczuć się niemal jak w wirtualnym symulatorze, gdzie każdy ruch przekładany jest momentalnie na drogę. Przeszkadza natomiast długi lewarek zmiany biegów, który od zwykłych 308 różni się tylko czerwoną wstawką w miejscu chwytu. Jego umiarkowanie precyzyjne i przeciągnięte prowadzenie sprawia, że jadąc Peugeotem tęskni się za czymś na wzór manuali Hondy lub Mazdy, czyli krótkiego, opornego, ale pewnego skoku.

Zobacz również: Ford Musang Shelby GT350R - testy w Lommel

Sportowe fotele w 308 GTI są trochę zbyt mocno wyprofilowane, dla wysokiej osoby może być to problematyczne.

Poza fotelami zmiany w kabinie w stosunku do standardowych odmian francuskiego kompaktu są więc raczej niewielkie – można opisać je dwoma hasłami: czerwona nić oraz perforowany chwyt. Czy to źle? Poza wspomnianym drążkiem zmiany biegów niekoniecznie, bo wnętrze 308 samo w sobie zawsze wyglądało minimalistycznie i elegancko zarazem, a jakość materiałów nie wzbudzała zastrzeżeń. Odrobina czerwieni dodała mu jedynie nieco pikanterii.

Mały silnik, duża moc

Sprawdź inne, mocne hatchbacki:

Pikantnie zrobiło się również pod maską, bo koło litrażu 1.6 w cenniku pojawiła się moc 272 KM. Nieduży, lekki silnik bardzo chętnie wchodzi na wysokie obroty i kręci się praktycznie aż pod 7000 obr./min. czyli tyle do ilu wyskalowany jest obrotomierz. Niska bezwławdność elementów silnika i technologia Twin-Scroll sprawiają również, że nie czuć opóźnienia spowodowanego turbodoładowaniem. Reakcja na gaz jest natychmiastowa, a maksymalny moment obrotowy na poziomie 330 Nm wstaje już przy 1900 obr./min. Szkoda tylko, że nawet w wersji GTI wskazówki zegarów poruszają się przeciw sobie. Podczas jazdy samochodem sportowym wymaga przyzwyczajenia, że kiedy nabierasz prędkości obroty "spadają".

Silnik nie brzmi, wydech też nie...

Mimo dużej siły napędowej przenoszonej tylko przez przednie koła, nie ma tu problemów z szarpiącą kierownicą. Za wzorową kontrolę przyczepności odpowiada prawdziwa mechaniczna szpera, która dba o odpowiedni rozkład siły napędowej na koła oraz zaprogramowane specjalnie pod nią ESP, które można też wyłączyć. Sytuacja ta przypomina mi świetnie zestrojoną pod tym względem Astrę OPC, która w starciu z 308 GTI jest o 8 KM mocniejsza, ale aż o 270 kg cięższa. Mimo tego, katalogowo obydwa auta powinny rozpędzać się do 100 km/h w równe 6,0 sekund i obydwa mają z tym problem lub ja mam problem z nimi, bo ciężko się do tego wskazania zbliżyć.

Nowy Opel Astra OPC GTC (2014) - test

Opel Astra GTC to według mnie jeden z najładniejszych trzydrzwiowych hatchbacków na rynku. Muskularne linie szerokiego i niskiego nadwozia są pełne…

Przed ostatnią kropką warto wspomnieć też o hamulcach 308 GTI, które zostały przeszczepione z modelu RCZ-R. Średnica przednich tarcz na poziomie 380 mm robi wrażenie nawet w środowisku hot-hatchów. Układ jest bardzo skuteczny, nie męczy się zbyt szybko i co ważne jego zestrojenie pozwala na normalną, płynną jazdę w warunkach miejskich, zresztą w nich sportowy kompakt z Francji odnajduje się naprawdę idealnie pod każdym względem.

Przeciwsobne zegary może wyglądają efektownie, ale są niefunkcjonalne.

Peugeot Sport zbudowało mocny kompakt, który nie męczy podczas rutynowej eksploatacji, w jednobarwnym lakierze nie zwraca na siebie zbyt mocno uwagi otoczenia i podczas normalnej jazdy potrafi zadowolić się niespełna 8 litrami benzyny na 100 km. To dobry kompromis dla kogoś, kto szuka niezłych osiągów, ale jednocześnie nie podchodzi do nich na tyle radykalnie by poświęcać im swój codzienny komfort.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • Wykończenie wnętrza
  • Świetna kierownica
  • Niskie zużycie paliwa
  • Niemęczący charakter (zawieszenie, dźwięk układu wydechowego) *
  • Mnóstwo zabawy z nadsterownością **

Minusy:

  • Kierunek obrotomierza
  • Mało sportowy charakter (zawieszenie, dźwięk układu wydechowego) *
  • Zbyt szybka utrata przyczepności tylnej osi w codziennej eksploatacji **

Peugeot 308 GTI — zdjęcia

Peugeot 208 GTi [test autokult.pl]

Przed Peugeotem 208 GTi postawiono trudne zadanie wskrzeszenia legendy 205 GTi. Jeśli ma być następcą kultowego hot hatcha, nie wystarczy, żeby był…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Mitsubishi L200 Monster 2,4 AT - gdzie L200 nie może, tam Monstera pośle Suzuki SX4 S-Cross 1,4 140 KM BoosterJet (2016) – prawdziwy samuraj? Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC: porządny SUV i przeciętny Mercedes Test Mazdy MX-5 2.0 Sky-G - maksimum frajdy przy minimum komfortu BMW 430i xDrive Cabrio - test, opinia, cena, spalanie Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost - 50 lat czekania Kia Sportage 1.7 CRDI (2016) - godny następca wielkiego hitu? Hyundai Ioniq hybrid i electric gonią japońską konkurencję Opel Movano 2,3 CDTI L3H2 (2016) - gotów do pracy Citroën C-Elysée 1,6 VTi More Life - test, opinia, cena, spalanie Audi A3 1.4 TFSI manual - techniczny lifting Volvo S60 T6 AWD Polestar - pokrewieństwo kontrolowane Nowe oblicze Toyoty Hilux, a co z charakterem? Volvo S90 i V90 - nowy rywal dla niemieckiej trójki w segmencie E Sprawdzamy nowe BMW M2 na Hungaroringu Ile nowości znajdziemy w odświeżonym Oplu Zafirze? Test nowego Mitsubishi Outlandera 2.0 4WD CVT po 100 zmianach Peugeot 508 1,6 THP Active - test, opinia, spalanie, cena Nowy Volkswagen Caddy czy Touran – kombivan czy minivan? Ford Galaxy 2.0 TDCi 180 KM AWD Powershift - największy krewniak Mondeo Nowy Mini Clubman Cooper S jako pełnoprawny kompakt? Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi 160 Biturbo - pierwszy test nowego kombi Škoda Octavia - 1.0 TSI pod maską i zestaw nowych akcesoriów Porsche 911 Carrera 4S (2016) - test, opinia, cena, spalanie

Popularne w tym tygodniu:

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet: najlepsze kompaktowe kombi na rynku? Porsche Macan Turbo Performance: najlepsze Porsche w historii Ford Mustang Shelby GT350R - o Mount Everest, kanapce i V8 z piekła rodem Nowy Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTi: mógł być idealny Pierwsza jazda najnowszym Hyundaiem i30 N. Byliśmy w Korei i testowaliśmy przedprodukcyjny model Mini Clubman Cooper S All4 – mini dla dorosłych