Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim

Wybierając się na zakupy do hipermarketu budowlanego lub na wakacyjny wyjazd rzadko kiedy zastanawiamy się nad maksymalnymi wymiarami samochodu osobowego wraz z bagażami.

Przewożenie kajaku może wpłynąć na długość samochodu, nawet jeżeli zamontujemy go na dachu. Podobnie jest w przypadku przewożenia w kabinie długich przedmiotów, które wystają przez uchyloną klapę bagażnika lub otwartą burtę pick-upa. Rowery z kolei zwiększają jego wysokość. Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, jakich wymiarów nie można przekroczyć?

Zasady umieszczania ładunku na pojeździe i przewożenia go, określa art. 61 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zacznijmy od podstaw. Ładunek na pojeździe należy umieszczać się w taki sposób, aby:

  • nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
  • nie naruszał stateczności pojazdu;
  • nie utrudniał kierowania pojazdem;
  • nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.

W praktyce pierwszy podpunkt dotyczy wyłącznie samochodów ciężarowych, choć należy wiedzieć, że formalnie nie możecie przekroczyć dopuszczalnej masy całkowitej określonej w dowodzie rejestracyjnym w rubryce F.1. Drugi podpunkt, mówiący o nienaruszaniu stateczności pojazdu jest oczywiście dość umowny. Nikt nie jest w stanie tego skontrolować, zatem należy kierować się doświadczeniem, intuicją i przeczuciem. Dwa ostatnie są oczywiste. Nie można na przykład unosić całkowicie klapy bagażnika, ponieważ umieszcza się na niej tablicę rejestracyjną oraz niekiedy światła.

Ładunek przewożony na pojeździe nie może wydzielać nieprzyjemnej woni ani też być odrażający swoim wyglądem, zatem przewożenie zabitego zwierzęcia w stylu Top Gear na dachu nie jest zgodne z prawem. Każdy przedmiot przewożony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed przemieszczaniem się i spadnięciem, co policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić. Dość istotne z punktu widzenia przewożenia większych przedmiotów, zwłaszcza niedużym autem, są wymiary dopuszczalne.

Ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m. Mocowany na zewnątrz lub przewożony wewnątrz przedmiot nie może wystawać z tyłu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu auta lub przyczepy. Ponadto, jeżeli cokolwiek wystaje poza obrys z tyłu, należy na samym końcu ładunku umieścić czerwoną chorągiewkę o wymiarach minimum 50×50 cm lub czerwone światło. Chorągiewka może być po prostu kawałkiem czerwonego materiału.

Ciekawostką jest fakt, że ładunek nie może także wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 50 cm od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia kierowcy. Ładunek taki oznacza się podobnie jak z tyłu chorągiewką, ale barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami. Przy niedostatecznej widoczności konieczne jest użycie także białego światła.

Prawo o ruchu drogowym mówi także o maksymalnej wysokości pojazdu z ładunkiem. Jest to wysokość 4 metrów, przy czym trudno wyobrazić sobie osiągnięcie takiej wartości w aucie osobowym. Nawet samochód terenowy z rowerami na dachu nie przekroczy 4 metrów.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Uwaga! Powyższe przepisy dotyczą samochodów osobowych do 3,5 tony. Przepisy dotyczące aut ciężarowych są nieco bardziej skomplikowane.

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Przyczyny rozładowania akumulatora latem Jak myć i pielęgnować dach kabrioletu? Co to jest asystent martwego pola lusterek? Co to jest Cross Traffic Alert? Co grozi za jazdę bez uprawnień? Jak używać automatycznej skrzyni biegów? Jak działa przekładnia CVT? Jak działa silnik Wankla? Co to jest downsizing? Przyczyny krzywienia się tarcz hamulcowych Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Jak przewozić dziecko samochodem zgodnie z prawem? Kto może kierować ruchem drogowym?

Popularne w tym tygodniu:

Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód?