Przyczyny rozładowania akumulatora latem

Zwykle problemy z akumulatorem, zwłaszcza z jego rozładowaniem, kojarzą nam się z okresem zimowym. Niestety prawda jest taka, że do problemów z uruchomieniem auta spowodowanych brakiem prądu dochodzi także latem i to w największe upały. Dlaczego tak się dzieje?

fot. Marcin Łobodziński

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co to jest samorozładowanie
  2. Kiedy dochodzi do samorozładowania
  3. Jaki wpływ ma upał na kondycję akumulatora
  4. Co może być przyczyną rozładowania akumulatora latem

Temperatura znacznie różniąca się od około 20 stopni Celsjusza zawsze jest szkodliwa dla akumulatora – zarówno ta zbyt niska jak i zbyt wysoka. To dla 20 stopni producenci podają czas w jakim dojdzie do tzw. samorozładowania nieużywanej nawet baterii, co jest procesem naturalnym, nie wadą produktu. W hurtowniach i sklepach motoryzacyjnych zaleca się przechowywanie akumulatorów w warunkach temperatury tzw. pokojowej, co oznacza, że nie mogą leżeć w zimnie jak i w gorących pomieszczeniach. Podniesienie temperatury do 30 stopni dwukrotnie przyspiesza samorozładowanie baterii.

Szczególnie narażone na samorozładowanie są akumulatory we współczesnych samochodach, które nawet podczas postoju generują duże zapotrzebowanie na prąd z powodu licznych urządzeń elektrycznych. Upał przyspiesza ten proces. Pod maską auta stojącego „pod chmurką”, a w tym przypadku akurat w ukropie na słońcu, panuje istne piekło dla baterii. Niewiele pomoże cień, choć z pewnością wydłuży czas do samorozładowania.

Do takiego zjawiska dochodzi stosunkowo często latem. Jest to nierzadko nieuniknione w samochodach pozostawionych na dwa tygodnie, na przykład w czasie wyjazdu urlopowego. W zasadzie nie da się temu zapobiec inaczej niż przez wyjęcie akumulatora z samochodu na czas wakacji i pozostawienie go w bardziej sprzyjających warunkach. Przed ponownym montażem warto sprawdzić jego napięcie i podładować, jeżeli zajdzie taka konieczność. Można to robić częściej by uniknąć zaskoczenia. Jeżeli po tygodniu nieużywania lub jazdy na krótkich dystansach bateria wykazuje oznaki słabości, to po dwóch tygodniach może już sprawić kłopot. Warto taki akumulator wymienić zawczasu.

Do kontroli akumulatora używamy prostego miernika za 20-30 zł. Napięcie nie powinno być niższe niż 12,4 V przy wyłączonym silniku.

Do kontroli poziomu naładowania akumulatora wystarczy prosty miernik elektryczny za 20–30 zł i sprawdzenie napięcia. Jeżeli okazuje się, że jest ono stosunkowo niskie, tj. poniżej 12,4 V warto rozważyć podładowanie baterii prostownikiem lub kilkunastominutową jazdą, najlepiej w trasie. Oczywiście obok takiego pomiaru zalecamy sprawdzenie poziomu elektrolitu w akumulatorze. Jeżeli go brakuje i jest możliwość uzupełnienia, trzeba dolać wody destylowanej.

Pilnowanie stanu naładowania akumulatora zalecamy osobom używającym samochodu na bardzo krótkich dystansach, zwłaszcza z systemem start-stop. Może bowiem dojść do sytuacji, że alternator nie będzie w stanie zregenerować baterii po wielokrotnym rozruchu. Jeżeli system start-stop nie wyłącza silnika pomimo korzystnych warunków, może to być także ostrzeżenie o niskim napięciu.

W sytuacji gdy często dochodzi do rozładowania, najlepiej przed wymianą baterii sprawdzić czy któryś z odbiorników nie jest „pożeraczem prądu”. Niekiedy akumulator musi stale zasilać uszkodzony odbiornik lub dodatkowe urządzenia, które zostały zamontowane przez was lub poprzedniego właściciela. Również uszkodzenia instalacji elektrycznej prowadzą do pochłaniania prądu podczas postoju. Wystarczy dokonać pomiaru, który wskaże jakim prądem bateria stale zasila instalację – dopuszczalna norma to około 80 mA. Takiego pomiaru można dokonać u każdego elektryka samochodowego lub w wielu warsztatach mechanicznych. Niestety, czasami eliminacja problemu jest wymaga dużego doświadczenia oraz nieźle rozwiniętej intuicji elektryka.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Prąd może „ginąć” również w innych sytuacjach. Nie tylko przez jego pobór, ale także na poziomie ładowania akumulatora. Niekiedy mocno zanieczyszczone lub uszkodzone przewody doprowadzające prąd z alternatora powodują tak duży opór, że pomimo sprawnej prądnicy, bateria jest stale niedoładowana. Dobrze jest sprawdzić grubsze przewody pomiędzy tymi urządzeniami oraz masowy od akumulatora do karoserii samochodu.

Zobacz więcej artykułów z serii: Elektryka, oświetlenie i wyposażenie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak myć i pielęgnować dach kabrioletu? Co to jest asystent martwego pola lusterek? Co to jest Cross Traffic Alert? Co grozi za jazdę bez uprawnień? Jak używać automatycznej skrzyni biegów? Jak działa przekładnia CVT? Jak działa silnik Wankla? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Co to jest downsizing? Przyczyny krzywienia się tarcz hamulcowych Co to jest system start-stop? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Jak przewozić dziecko samochodem zgodnie z prawem? Kto może kierować ruchem drogowym? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić? Jakie służby mogą kontrolować kierowców? Co to jest polisa mini AC? Co to jest Simply Clever? Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Dlaczego pękają półosie w Hondach? Darowizna samochodu - co powinna zawierać umowa? Jaki motocykl 125 ccm na prawo jazdy kategorii B? Budowa nadwozi samochodowych - kompozyty węglowe [cz.3]

Popularne w tym tygodniu:

Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?