Jakie awarie ogumienia można naprawić?

Przyjmuje się ogólnie, że naprawie podlega jedynie przebicie bieżnika i to niezbyt duże. Sprawdźcie czy coś jeszcze można naprawić.

fot. Subaru

Przebicie bieżnika to coraz rzadziej spotykane zjawisko na naszych coraz lepszych drogach, ale wciąż się zdarza. Często nieświadomie jeździmy z przebitą oponą, z której powietrze schodzi tak powoli, że dowiadujemy się o tym dopiero przy sezonowej wymianie. Nie chodzi tu wcale o ogumienie runflat, lecz o zwykłą oponę bezdętkową. Jest to na tyle typowa sytuacja, że w zasadzie w każdym zakładzie wulkanizacyjnym możemy dokonać naprawy.

Wiele warsztatów jednak odmawia lub sugeruje, że nie powinno się tego robić w ogumieniu typu runflat, a także w oponie o wysokich osiągach, zamontowanej w samochodzie rozwijającym duże prędkości. Przyjmuje się także, że maksymalna średnica otworu przebicia nie powinna przekraczać około 5 mm. Raczej wyklucza się naprawę, jeżeli doszło do uszkodzenia tuż obok wcześniejszego przebicia.

Z zasady nie naprawia się uszkodzeń boku opony, które powodują przebicia lub odsłonięcie jej wewnętrznej konstrukcji, jednak jest od tego wyjątek. Warunkiem jest bardzo cienkie przebicie, np. nakłucie szpikulcem. Naprawa tego typu zajmuje więcej czasu, a z eksploatacyjnego punktu widzenia taka opona nie wpływa na komfort jazdy. Należy jednak pamiętać, że ze względu bezpieczeństwa lepiej kupić nowe ogumienie. W samochodach ciężarowych odtwarza się nawet duże ubytki w oponach, nie tylko na boku, ale także na bieżniku. Ważne, by uszkodzenie nie naruszyło wewnętrznej struktury.

Z całą pewnością nie da się naprawić tzw. guza na boku opony, który jest efektem uszkodzenia struktury wewnętrznej. Nie zawsze widać uszkodzenie na zewnątrz. Nie naprawia się także szerokich przecięć, np. po najechaniu na blachę.

Jedną z dolegliwości współczesnych opon jest ząbkowanie. Jest to również forma uszkodzenia, ponieważ wpływa ono na komfort jazdy. Nie rzutuje to jednak na bezpieczeństwo. Naprawę przeprowadza się poprzez szorstkowanie, czyli ścieranie określonej grubości warstwy bieżnika na specjalnej maszynie. Opona po szorstkowaniu odzyskuje pożądaną gładkość, ale traci nieco z grubości bieżnika. Szorstkowaniem można także wyrównać oponę używaną intensywnie w samochodzie bez systemu ABS, np. w amatorskich zawodach sportowych.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak działa silnik Wankla? Co to jest downsizing? Przyczyny krzywienia się tarcz hamulcowych Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Jak przewozić dziecko samochodem zgodnie z prawem? Kto może kierować ruchem drogowym? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić? Jakie służby mogą kontrolować kierowców? Co to jest polisa mini AC? Co to jest Simply Clever? Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Dlaczego pękają półosie w Hondach? Darowizna samochodu - co powinna zawierać umowa? Jaki motocykl 125 ccm na prawo jazdy kategorii B?

Popularne w tym tygodniu:

Przeszukanie samochodu. Co należy wiedzieć? Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie?