Co to jest downsizing?

Downsizing to w uproszczeniu idea zastępowania silników o określonej pojemności skokowej, jednostkami o mniejszej pojemności, ale podobnych lub lepszych osiągach.

Litrowy silnik o mocy 75 KM zastąpił motor 1.2 o tej samej mocy w Skodzie Fabii, choć ta większa jednostka już był efektem downsizingu.

Litrowy silnik o mocy 75 KM zastąpił motor 1.2 o tej samej mocy w Skodzie Fabii, choć ta większa jednostka już był efektem downsizingu.

Down: w dół; size: rozmiar. Downsizing to w prostym tłumaczeniu silnik o rozmiar mniejszy, czyli zastąpienie jednej konstrukcji inną, ale o mniejszej pojemności skokowej, nierzadko z mniejszą liczbą cylindrów. To wszystko? Nie do końca. Downsizing polega również na tym, że nowy, mniejszy motor musi zapewniać takie same, lepsze lub choćby zbliżone parametry mocy i momentu obrotowego, jak poprzedni, który został wyparty. Co jest celem downsizingu? Przede wszystkim obniżenie zużycia paliwa w samochodzie poprzez zwiększenie efektywności silnika.

By spełnić powyższe wymagania, silniki muszą być bardziej wysilone, przy czym mowa tu o objętościowym wskaźniku mocy, który jest informacją o tym, ile koni mechanicznych mocy maksymalnej przypada na jeden litr pojemności. Przyjmuje się dziś za standard wysilenie silnika benzynowego na poziomie około 100 KM/litr, co jeszcze kilkanaście lat temu było uznawane za poziom maszyn przynajmniej sportowych. Wystarczy jednak przywołać kilka przykładów popularnych jednostek znanych producentów, stosowanych w autach dalekich od sportowych, np.: Audi/VW 1.4 TFSI – 160 KM; Ford 1.0 EcoBoost – 100 KM; Ford 1.5 EcoBoost – 150 KM; Opel 1.0 Ecotec Turbo – 105 KM; Opel 1.4 Ecotec Turbo – 160 KM. Nie wszystkie to najmocniejsze odmiany.

Czy 4-litrowy V8 Biturbo to efekt downsizingu? Tak, jeżeli zastąpił silnik o pojemności 6,2 litra.

Coraz częściej takiego wysilenia sięgają również jednostki wysokoprężne, zwykle dzięki podwójnemu doładowaniu, np.: Ford 2.0 TDCI Biturbo – 210 KM; Opel 1.6 CDTI Biturbo – 160 KM, Hyundai 2.2 CRDI – 200 KM. Tego typu konstrukcje są jednak nadal traktowane raczej jako topowe w gamie konkretnych marek. Normalnym wysileniem współczesnego diesla jest dziś objętościowy wskaźnik mocy na poziomie 75–90 KM.

Błędnym jest myślenie, że silniki poddane efektowi downsizignu są wyłącznie małe. Precyzyjnym byłoby określenie, że to mniejsze jednostki niż poprzednie. Przykładem są motory V6 z doładowaniem, które zastąpiły wolnossące silniki V8, a także V8 z doładowaniem, które wyparły większe, nierzadko bez doładowania. Zatem każdą zmianę motoru na mniejszy, przy zachowaniu podobnych osiągów, można nazwać downsizingiem.

Downsizing w Europie trwa już od lat 90., kiedy to rolę w planowaniu przyszłych pojazdów zaczęły odgrywać normy czystości spalin i emisji CO2. W Stanach Zjednoczonych zwrócono uwagę na mniejsze silniki dużo wcześniej, w wyniku kryzysu paliwowego. Jednak normy to nie jedyny powód czy cel. Są też inne zalety wynikające z mniejszej pojemności silników. Są lżejsze, zajmują mniej przestrzeni, którą można przeznaczyć na kabinę dla pasażerów, są też tańsze w produkcji. W wielu krajach stawki podatków czy składek ubezpieczeniowych uzależnione są m. in. od pojemności skokowej.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak działa silnik Wankla? Przyczyny krzywienia się tarcz hamulcowych Jak przewozić dziecko samochodem zgodnie z prawem? Kto może kierować ruchem drogowym? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić? Jakie służby mogą kontrolować kierowców? Co to jest polisa mini AC? Co to jest Simply Clever? Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Dlaczego pękają półosie w Hondach?

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe