Przyczyny krzywienia się tarcz hamulcowych

Krzywe tarcze hamulcowe objawiają się odczuwalnymi wibracjami samochodu podczas hamowania. Czuć je zwłaszcza na kierownicy. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka.

fot. Rafał Warecki

Najczęściej podawaną przyczyną uszkodzenia tarcz hamulcowych polegającą na ich skrzywieniu (zwichrowaniu) jest ich szok termiczny wywołany przez wodę. Dzieje się tak podczas jazdy w deszczu i szybkiego przejazdu przez kałużę z rozgrzanymi tarczami, ale także podczas mycia auta na myjni bezdotykowej, zaraz po jeździe, zanim tarcze wystygną. Tarcze mogą ulec również deformacji w wyniku nieustannie wysokiej temperatury wytwarzanej przez zapieczony zacisk hamulcowy. Jednak nie tylko temperatura jest przyczyną takich problemów.

Często banalnym źródłem deformacji tarczy hamulcowych jest nieprawidłowy montaż. Wystarczy, że mechanik nie oczyści dokładnie powierzchni piasty, do której przylega tarcza i ma prawo się ona skrzywić. Innym problemem związanym z samą piastą jest jej kondycja techniczna. Niekiedy już same piasty mogą mieć tzw. bicie, na przykład w wyniku długotrwałej jazdy z krzywymi tarczami hamulcowymi lub uderzenia kołem w krawężnik. Piastę taką należy wymienić.

Jedną z częstych przyczyn powstawiania bicia na tarczy hamulcowej jest także niska jakość produktu. Rzadziej zdarza się oderwanie części klocka hamulcowego, co powoduje nierównomierne zużycie tarczy, a w dalszej konsekwencji również bicie. To z kolei będzie generowało efekt podobny do skrzywienia tarczy hamulcowej. Bardzo rzadko zdarza się, by na skrzywienie tarczy wpływał luz na łożysku koła, nieco częściej natomiast niewyważenie kół.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Hamulce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak działa silnik Wankla? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Jak przewozić dziecko samochodem zgodnie z prawem? Kto może kierować ruchem drogowym? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić? Jakie służby mogą kontrolować kierowców? Co to jest polisa mini AC? Co to jest Simply Clever? Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Dlaczego pękają półosie w Hondach? Darowizna samochodu - co powinna zawierać umowa? Jaki motocykl 125 ccm na prawo jazdy kategorii B? Budowa nadwozi samochodowych - kompozyty węglowe [cz.3] Łańcuch rozrządu czy pasek – co jest lepsze?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Tak ułatwisz sobie życie wiosną Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność?