Co to jest system start-stop?

System start-stop to układ elektroniczny wyłączający i włączający silnik automatycznie. Ideą jego stosowania jest ograniczenie poziomu emisji CO2.

Idea stosowania systemu start-stop

System ten został opracowany z myślą o badaniach homologacyjnych emisji CO2 i zużycia paliwa nowych samochodów. W trakcie tego typu testów, warunkach laboratoryjnych auta poruszają się w pozorowanym cyklu miejskim, pozamiejskim i mieszanym. Podczas badania, przez pewien czas auto stoi w miejscu z włączonym silnikiem, co ma symulować np. postój na światłach. Producenci samochodów zauważyli, że gdyby w tym czasie wyłączać silnik, wówczas wyniki testów byłyby nieco lepsze. Nie jest jednak dozwolona ingerencja kierowcy, zatem opracowano elektroniczny układ, który automatycznie wyłącza silnik w pewnych sytuacjach.

W praktyce systemy start-stop minimalnie wpływają na niższy poziom CO2, a zatem również zużycia paliwa. Im dłuższy jest postój na światłach, na przejazdach kolejowych czy w innych sytuacjach, korzyści z obecności i działania start-stop są większe. Układ ten sprawdza się głównie w jeździe miejskiej, zwłaszcza w dużych korkach. Korzystając z niego można zaoszczędzić nawet do litra paliwa na 100 km, ale w dużej mierze zależy to od sposobu eksploatacji.

Jak działa w praktyce system start-stop?

Gdy samochód zatrzyma się, drążek manualnej skrzyni biegów znajdzie się w pozycji neutralnej, a kierowca zdejmie nogę z pedału sprzęgła, system elektroniczny wyłącza silnik. W samochodzie wszystkie urządzenia pokładowe działają przy tym nadal poprawnie. Po wciśnięciu pedału sprzęgła, czyli przed włączeniem pierwszego biegu, czujnik pedału sprzęgła wysyła sygnał o konieczności uruchomienia silnika i wtedy ten jest gotowy do jazdy.

Analogicznie sytuacja wygląda w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, ale tu czujnik odpowiedzialny za wysłanie sygnału do uruchomienia silnika znajduje się pod pedałem hamulca. Zatem zatrzymanie pojazdu skutkuje wyłączeniem motoru, a puszczenie pedału hamulca jego uruchomieniem.

Rozrusznik w systemie start-stop ma inną konstrukcję niż w aucie, które jest tego rozwiązania pozbawione, ponieważ musi pracować bardzo szybko, a do tego działa wielokrotnie częściej. To samo dotyczy innych podzespołów, m. in. akumulatora, a także alternatora. Elektronika pokładowa stale nadzoruje naładowanie baterii, by nie dopuścić do jej rozładowania, dlatego są sytuacje, w których start-stop nie wyłącza silnika. Może go także włączyć podczas postoju, a przed naciśnięciem sprzęgła czy puszczeniem pedału hamulca. Taka sytuacja ma miejsce wówczas, gdy wystąpi większe zapotrzebowanie na prąd (system audio, podgrzewanie foteli) lub automatyczna klimatyzacja nie jest w stanie utrzymać zadanej temperatury.

System start-stop można dezaktywować przyciskiem umieszczonym na desce rozdzielczej lub tunelu środkowym. Wówczas silnik będzie pracował do jego manualnego wyłączenia.

Obecnie pracuje się nad systemem start-stop, który będzie wyłączał silnik również podczas jazdy, jak ma to obecnie miejsce w samochodach z napędem hybrydowym. W niektórych autach już jest to stosowane, ale tylko przy niewielkich prędkościach, bliskich zeru. Dąży się natomiast do tego, by silnik nie pracował na przykład podczas jazdy z puszczonym pedałem gazu.

Inne nazwy systemu start-stop?

Producenci stosują przeróżne nazwy dla systemu start-stop, m. in. Start&Stop, Auto Stop, Auto StartStop, iStop, Stop&Go, Blue Drive.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak działa silnik Wankla? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Jak przewozić dziecko samochodem zgodnie z prawem? Kto może kierować ruchem drogowym? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić? Jakie służby mogą kontrolować kierowców? Co to jest polisa mini AC? Co to jest Simply Clever? Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Dlaczego pękają półosie w Hondach? Darowizna samochodu - co powinna zawierać umowa? Jaki motocykl 125 ccm na prawo jazdy kategorii B? Budowa nadwozi samochodowych - kompozyty węglowe [cz.3] Łańcuch rozrządu czy pasek – co jest lepsze? Budowa nadwozi samochodowych - stosowane materiały i technologia wytwarzania [cz. 2]

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Tak ułatwisz sobie życie wiosną Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność?