Jak przewozić dziecko samochodem zgodnie z prawem?

Po nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym w dniu 9 kwietnia 2015 roku pojawia się sporo nieścisłości w zrozumieniu przepisów dotyczących przewozu dzieci. Przedstawiamy je w prosty i przystępny sposób.

fot. Peugeot

Po zmianie prawa zniknęło kryterium wieku dziecka, które powinno być przewożone w foteliku lub urządzeniu podtrzymującym. Wcześniej była mowa o wieku 12 lat, obecnie jedynym wymogiem do zwolnienia dziecka z dodatkowych urządzeń jest wzrost 150 cm. A zatem, dzieci do 150 cm wzrostu powinny być przewożone z zastosowaniem fotelika lub rządzenia podtrzymującego (tzw. podstawka).

Od powyższego przepisu są jednak wyłączenia. Można przewozić dziecko o wzroście powyżej 135 cm zapięte pasami bezpieczeństwa i wyłącznie na tylnym siedzeniu, jeżeli niemożliwe jest zapewnienie mu fotelika lub urządzenia przytrzymującego, ze względu na masę. Z przodu dzieci należy bezwzględnie przewozić w fotelikach.

Również dziecko w wieku powyżej 3 lat można przewieźć na tylnym siedzeniu zapięte tylko w pasy, ale tylko w przypadku, gdy dwoje innych dzieci jest przewożonych w fotelikach lub innych urządzeniach przytrzymujących, zainstalowanych na tylnym siedzeniu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika lub urządzenia przytrzymującego dla tego dziecka. W praktyce daje to możliwość przewożenia trójki dzieci na tylnym siedzeniu samochodu, w którym nie da się zainstalować trzech fotelików. Wówczas jedno jedzie bez fotelika, pod warunkiem, że ukończyło 3 lata.

Przepisy po nowelizacji, zezwalają na przewożenie dzieci w fotelikach lub urządzeniach przytrzymujących z przodu, tyłem do kierunku jazdy, jeżeli poduszka powietrzna została wyłączona (jest nieaktywna). Zabrania się natomiast przewożenia z przodu dziecka poniżej 150 cm wzrostu bez fotelika lub urządzenia przytrzymującego. Zabrania się także przewożenia dziecka w wieku poniżej 3 lat samochodem niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i fotelik lub urządzenie przytrzymujące.

Taksówka i autobus

Dzieci poniżej 3 lat mogą być przewożone transportem publicznym lub taksówką bez fotelika lub urządzenia podtrzymującego.

Pojazd zabytkowy bez pasów bezpieczeństwa

Dziecko poniżej 3 lat nie może być przewożone pojazdem niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa. Dzieci powyżej tego wieku, w samochodzie bez pasów bezpieczeństwa można przewozić wyłącznie z tyłu.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak działa silnik Wankla? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kto może kierować ruchem drogowym? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić? Jakie służby mogą kontrolować kierowców? Co to jest polisa mini AC? Co to jest Simply Clever? Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Dlaczego pękają półosie w Hondach? Darowizna samochodu - co powinna zawierać umowa? Jaki motocykl 125 ccm na prawo jazdy kategorii B? Budowa nadwozi samochodowych - kompozyty węglowe [cz.3] Łańcuch rozrządu czy pasek – co jest lepsze? Budowa nadwozi samochodowych - stosowane materiały i technologia wytwarzania [cz. 2] Auto firmowe - jak zaoszczędzić na paliwie

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Tak ułatwisz sobie życie wiosną Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność?