Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1]

Które marki samochodów robią lepsze silniki benzynowe, a które dominują w dziedzinie diesli? Przyjrzyjmy się samochodom produkowanym na przestrzeni ostatnich 25 lat i spróbujmy znaleźć odpowiedź na pytania: jaki rodzaj zasilania wybrać w danej marce samochodów? Jakiej marki szukać, jeżeli interesuje nas konkretne paliwo?

Ten artykuł ma 6 stron:

Alfa Romeo

Alfa Romeo nie dysponowała dobrymi silnikami o pojemności mniejszej niż 2,5 litra przez bardzo długi okres czasu. To, że dziś jest na rynku jeszcze tak dużo modeli 147, 156 i 166 to naszym zdaniem nie tylko zasługa wytrwałości użytkowników, ale także dużej liczby bardzo dobrych silników wysokoprężnych, zapożyczonych ze stajni Fiata. Mało popularne jednostki V6 o pojemności od 2,5 litra do 3,2 litra są dziś rzadkim okazem na rynku wtórnym.

Benzynowe V6 to jedyne silniki zasilane tym paliwem, które można uczciwie polecić w starszych Alfach.

Dobry okres rozpoczął się wraz z nowszą generacją samochodów. W 2009 roku zaprezentowano godnego następcę wszystkich Twin Sparków — motor 1.75 TBi o pojemności 1,7 litra i mocy od 200 KM wzwyż. Nie zdobył dużej popularności w modelu 159, ale już Giulietta może cieszyć się taką jednostką i jest ona oferowana po dziś dzień. Ponadto, nieco wcześniej do gamy Alfy trafił 1.4 T-Jet (MiTo oraz Giulietta), który również zasłużył na dobrą opinię. Trudno jeszcze ocenić silniki z rodziny MultiAir – z jednej strony niezawodne i rzadko się na nie narzeka, z drugiej rzadko się je spotyka, a słychać o pojedynczych przypadkach awarii sterowania zaworami.

Tak czy inaczej, przez długi okres Alfa Romeo jedyne co mogła dobrego zaoferować z zasilaniem benzynowym, to duże i paliwożerne V6, a z drugiej strony już od lat 90. miała w gamie tak udane silniki wysokoprężne jak 1.9 JTD, później 2.0 JTDm oraz 2.4 JTD/JTDm. To konstrukcje, które co prawda nie są bez wad, ale uznaje się je za jedne z najbardziej udanych diesli ery Common Rail, a wczesne 1.9 JTD są również tanie w naprawach. Oferują lepsze osiągi niż większość motorów benzynowych, ale nie pasują do charakteru marki Alfa Romeo.

Genialny motor 1.9 JTD jest jednym z najlepszych w swojej klasie

Co wybrać? Aż do końcówki pierwszej dekady XXI wieku, czyli rocznika 2008–2010 zdecydowanie odradzamy silniki benzynowe, a jeżeli już koniecznie, to wyłącznie motory V6, ale o pojemności od 2,5 litra. Od 2010 roku już można brać benzyniaki, które lepiej spisują się na przykład w warunkach miejskich. Werdykt przy Alfie Romeo powinien brzmieć jednoznacznie, ale kupując młodszy model MiTo lub Giuliettę można śmiało decydować się na motor benzynowy, zwłaszcza T-Jet czy TBi.

Benzyna czy diesel? – przykładowe modele

MiTo – małe silniki benzynowe 1.4 lub diesel 1.6 MultiJet
147, 156, 166 – najlepiej JTD lub V6 od 2,5 litra
Giulietta – diesel MultiJet lub benzynowe T-Jet i TBi
159, Brera – silniki JTD, opcjonalnie 1.75 TBi

Zobacz również: Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI (2016) - test

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak działa silnik Wankla? Kto może kierować ruchem drogowym? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić? Jakie służby mogą kontrolować kierowców? Co to jest polisa mini AC? Co to jest Simply Clever? Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Dlaczego pękają półosie w Hondach? Darowizna samochodu - co powinna zawierać umowa? Jaki motocykl 125 ccm na prawo jazdy kategorii B? Budowa nadwozi samochodowych - kompozyty węglowe [cz.3] Łańcuch rozrządu czy pasek – co jest lepsze? Budowa nadwozi samochodowych - stosowane materiały i technologia wytwarzania [cz. 2] Auto firmowe - jak zaoszczędzić na paliwie Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego [cz.2]

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Tak ułatwisz sobie życie wiosną Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność?