Kto może kierować ruchem drogowym?

Nie tylko funkcjonariusz policji ma prawo kierować ruchem drogowym. W pewnych sytuacjach może to robić niemal każdy, jak się za chwilę dowiecie.

Osoby, które mają prawo kierować ruchem drogowym, a tym samym ich polecenia są ważniejsze niż znaki drogowe i sygnalizacja świetlna, są wymienione w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Polecenia lub sygnały może dawać uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze:

  • policjant
  • żołnierz Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego, zabezpieczający przemarsz lub przejazd kolumny wojskowej albo w razie akcji związanej z ratowaniem życia lub mienia
  • funkcjonariusz Straży Granicznej
  • inspektor Inspekcji Transportu Drogowego
  • umundurowany inspektor kontroli skarbowej lub funkcjonariusz celny
  • strażnik gminny (miejski)
  • pracownik kolejowy na przejeździe kolejowym
  • osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi
  • osoba nadzorująca bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię, w wyznaczonym miejscu
  • kierujący autobusem szkolnym w miejscach postoju związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci
  • ratownik górski podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej
  • strażnik leśny lub funkcjonariusz Straży Parku – na terenie odpowiednio lasu lub parku narodowego
  • strażak Państwowej Straży Pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej
  • członek ochotniczej straży pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej
  • funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa ochranianych osób, obiektów i urządzeń
  • pilot podczas wykonywania czynności związanych z pilotowaniem przejazdu pojazdu nienormatywnego

Osoby nieumundurowane powinny być łatwo rozpoznawalne i widoczne z dużej odległości zarówno w dzień jak i w nocy. Ponadto, wszystkie wymienione wyżej osoby poza policjantem, żołnierzem, funkcjonariuszem ITD i Straży Granicznej, inspektorem celnym i skarbowym oraz strażnikiem miejskim i gminnym powinny ukończyć szkolenie z zakresu kierowania ruchem, organizowane przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego. Po takim przeszkoleniu kierować ruchem mogą również inne osoby na mocy dodatkowych rozporządzeń, m. in. organizator pielgrzymki.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak działa silnik Wankla? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić? Jakie służby mogą kontrolować kierowców? Co to jest polisa mini AC? Co to jest Simply Clever? Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Dlaczego pękają półosie w Hondach? Darowizna samochodu - co powinna zawierać umowa? Jaki motocykl 125 ccm na prawo jazdy kategorii B? Budowa nadwozi samochodowych - kompozyty węglowe [cz.3] Łańcuch rozrządu czy pasek – co jest lepsze? Budowa nadwozi samochodowych - stosowane materiały i technologia wytwarzania [cz. 2]

Popularne w tym tygodniu:

Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia