Jakie służby mogą kontrolować kierowców?

Kontrole drogowe są wykonywane głównie przez funkcjonariuszy policji oraz inspektorów transportu drogowego, ale to niejedyne służby mające do tego prawo.

fot. Marcin Łobodziński

Kto ma zatem prawo zatrzymać pojazd do kontroli? Oto lista służb, na których sygnał lub wezwanie jesteście zobowiązani zatrzymać pojazd:

  • Policja – zarówno policjant umundurowany jak i nieumundurowany. Nie tylko tzw. drogówka ma prawo zatrzymać wasz samochód i poprosić o dokumenty. Może to być każdy funkcjonariusz.
  • Inspekcja Transportu Drogowego – wyłącznie umundurowani funkcjonariusze mają właściwie takie same prawa jak Policja względem kierowców, ale zwykle kontroluje pojazdy ciężarowe i autobusy.
  • Służba Celna – wyłącznie umundurowani funkcjonariusze, mogą prowadzić kontrole na terenie całego kraju, nie tylko w strefie przygranicznej
  • Straż Graniczna – jak wyżej
  • Straż Miejska i Gminna – umundurowani funkcjonariusze w ograniczonym zakresie. Zwykle dotyczy wykroczeń przeciwko porządkowi drogowemu (np. niewłaściwe zatrzymanie pojazdu). Strażnicy stracili w tym roku prawo kontrolowania prędkości pojazdów.
  • Straż Leśna i Straż parków narodowych – wyłącznie na terenie lasów i parków i tylko wtedy, gdy funkcjonariusze mają uprawnienia do kontroli ruchu drogowego, wydane przez właściwego terytorialnie komendanta policji. Mają prawo wystawić mandat za wjazd do lasu. Uwaga! W Polsce obowiązuje ogólny zakaz wjazdu pojazdem silnikowym do lasu, nawet jeżeli nie postawiono stosowanych znaków.

Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej

Oto zasady, jakich powinien przestrzegać i jednocześnie prawa, jakie ma policjant podczas kontroli drogowej.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak działa silnik Wankla? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić? Co to jest polisa mini AC? Co to jest Simply Clever? Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Dlaczego pękają półosie w Hondach? Darowizna samochodu - co powinna zawierać umowa? Jaki motocykl 125 ccm na prawo jazdy kategorii B? Budowa nadwozi samochodowych - kompozyty węglowe [cz.3] Łańcuch rozrządu czy pasek – co jest lepsze? Budowa nadwozi samochodowych - stosowane materiały i technologia wytwarzania [cz. 2] Auto firmowe - jak zaoszczędzić na paliwie

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Przepisy, o których warto pamiętać jesienią. Gapiostwo może kosztować Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?