Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej

Oto zasady, jakich powinien przestrzegać i jednocześnie prawa, jakie ma policjant podczas kontroli drogowej.

Umundurowany policjant, który chce zatrzymać pojazd do kontroli, powinien w warunkach dobrej widoczności wydawać sygnały tarczą lub ręką, a w warunkach niedostatecznej widoczności latarką ze światłem czerwonym lub tarczą świetlną. Nieumundurowany policjant może zatrzymać pojazd do kontroli wyłącznie na obszarze zabudowanym.

Funkcjonariusz w samochodzie może przedstawiać kierującemu sygnały świetlne, dźwiękowe lub komunikaty na specjalnym ekranie, np. „stój – kontrola drogowa”. Sygnały takie powinny być podawane z odległości umożliwiającej ich dostrzeżenie. Patrol powietrzny wydaje komunikaty dźwiękowe i świetlne.

Miejsce do zatrzymania określa policjant. Powinno być bezpieczne i nieutrudniające ruchu. W celu dojazdu na takie miejsce, funkcjonariusz ma prawo nakazać jazdę za radiowozem. Jeżeli zatrzymanie nastąpiło na drodze, to policyjny pojazd powinien stać za kontrolowanym. Możliwe jest zatrzymanie obu aut w miejscu, gdzie w normalnych warunkach jest to zabronione, ale wówczas w radiowozie powinny być włączone niebieskie, błyskowe sygnały świetlne, tzw. koguty.

Po zatrzymaniu, gdy funkcjonariusz podchodzi do samochodu kontrolowanego, zobowiązany do podania stopnia służbowego, imienia, nazwiska oraz przyczyny zatrzymania. Musi także pokazać legitymację służbową, jeżeli jest nieumundurowany. Policjant w mundurze okazuje legitymację tylko na żądanie zatrzymanego. Robi to w sposób umożliwiający odczytanie oraz spisanie danych. W uzasadnionych sytuacjach kontrolowany może dostać nakaz opuszczenia pojazdu, a także wejścia do radiowozu. Ta druga sytuacja możliwa jest w następujących przypadkach:

  • Udzielenie pomocy choremu lub rannemu
  • Doprowadzenia zatrzymanego do jednostki policji, szpitala lub izby wytrzeźwień
  • Badanie na zawartość alkoholu lub na obecność środków odurzających, jeżeli jest to niemożliwe w innych warunkach (np. w aucie kontrolowanego)
  • Pokazania przebiegu wykroczenia zarejestrowanego kamerą
  • Przeprowadzenia czynności procesowych

Policjant ma prawo poruszać się kontrolowanym pojazdem w celu sprawdzenia stanu technicznego w zakresie działania hamulców, badania nacisków na osiach lub sprawdzenia masy pojazdu, a także w celu usunięcia go z miejsca, w którym stanowi zagrożenie lub wtedy, gdy pojazd zatrzymano w wyniku pościgu.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Źródło: Rozporządzenie MSWiA z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak działa silnik Wankla? Dlaczego pękają półosie w Hondach? Darowizna samochodu - co powinna zawierać umowa? Jaki motocykl 125 ccm na prawo jazdy kategorii B? Budowa nadwozi samochodowych - kompozyty węglowe [cz.3] Łańcuch rozrządu czy pasek – co jest lepsze? Budowa nadwozi samochodowych - stosowane materiały i technologia wytwarzania [cz. 2] Auto firmowe - jak zaoszczędzić na paliwie Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego [cz.2] Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego [cz.1] Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Jak przewozić rowery samochodem? Kolizja lub wypadek z obcokrajowcem - jak się zachować? Co to jest uszczelka pod głowicą? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2]

Popularne w tym tygodniu:

Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem