Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych?

Felgi aluminiowe z reguły poprawiają wygląd samochodu, ale po części wpływają również na właściwości trakcyjne. Wszystko co powinieneś o nich wiedzieć, znajdziesz w tym poradniku.

Ten artykuł ma 4 strony:

Z czego zrobione są lekkie felgi?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym są felgi z lekkich stopów?
  • Jakie są zalety felg z lekkich stopów?
  • Jakie są parametry felg z lekkich stopów?
  • Co można zrobić, gdy felgi nie pasują do auta?
  • Ile kosztują dobre felgi z lekkich stopów?
  • Na co zwracać uwagę przy zakupie felg z lekkich stopów?

Felgi aluminiowe czy z lekkich stopów?

Generalnie przyjęło się, że każda felga wykonana z innego materiału niż stal, to felga aluminiowa. A nie jest to prawda. Dlatego lepszym określeniem, którym bardzo często posługują się sami importerzy aut w swoich cennikach, jest felga z lekkich stopów. Różnorodność materiałów stosowanych do wytwarzania takich obręczy jest ogromna. Od dawna w motorsporcie używa się felg z magnezu. Te już zupełnie nie mają nic wspólnego z obręczami aluminiowymi. Jednak tańsze produkty, szeroko dostępne, zwykle wykonuje się z aluminium i różnych domieszek, stąd takie, a nie inne, określenie.

Najpopularniejsza technologia produkcji to niskociśnieniowe odlewanie całej obręczy lub pojedynczych jej elementów (felgi kilkuczęściowe). Grawitacyjnie odlewa się tylko produkty najniższej jakości, których zakup nie ma większego sensu. Felgi kute są wykonywane ze sprasowanego materiału poddawanego ogromnym naciskom kilkudziesięciu tysięcy ton. Dzięki temu, uzyskuje się dużą gęstość materiału, a tym samym wielką wytrzymałość.

Do najbardziej wytrzymałych obręczy z lekkich stopów należą felgi magnezowe, stosowane w motorsporcie. Ich dużą zaletą jest fakt, że są lżejsze od felg aluminiowych. Niestety - także wielokrotnie droższe, dlatego nie są zbyt popularne nawet w sporcie, gdzie częściej używa się felg kutych.

Obręcze nie zawsze są wykonane jako pojedynczy element. Jeżeli tak jest, mówimy o produktach jednoczęściowych, a są jeszcze dwu- i trzyczęściowe. W drugim przypadku mamy do czynienia z oddzielną obręczą koła oraz tarczą koła. W felgach trzyczęściowych dodatkowo na dwie części dzielona jest sama obręcz. W felgach kilkuczęściowych stosuje się śruby do łączenia konkretnych elementów, stąd niekiedy potoczna nazwa felgi skręcane.

Zalety felg z lekkich stopów

Obręcze z lekkich stopów są przede wszystkim lżejsze od stalowych o tej samej średnicy i szerokości. Jednak zmiana wymiarów felgi może wpłynąć negatywnie na masę. Co natomiast daje lżejsza obręcz? Koło o większych rozmiarach niż stalowe nie jest dużo od niego cięższe, a bywa, że jest lżejsze. To już ogromna zaleta.

Kolejna to zmniejszenie masy nieresorowanej, a zatem poprawa komfortu jazdy, stabilności i wydajności amortyzatorów. Oczywiście przy założeniu, że uzyskaliśmy lżejsze koło niż przed zmianą. Ponadto felgi aluminiowe dobrej klasy trudniej uszkodzić i łatwiej naprawić niż felgi stalowe. Te drugie choć są tańsze, to w gruncie rzeczy eksploatowane intensywnie w trudnych warunkach szybciej ulegają zużyciu. Dobrej klasy felgę aluminiową łatwiej wyważyć. W motorsporcie felgi z lekkich stopów cenione są m. n. za wytrzymałość i lepsze chłodzenie hamulców oraz szybką możliwość podejrzenia tarczy, zacisku i klocka hamulcowego bez ściągania koła.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Koła i ogumienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Budowa nadwozi samochodowych - stosowane materiały i technologia wytwarzania [cz. 2] Auto firmowe - jak zaoszczędzić na paliwie Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego [cz.2] Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego [cz.1] Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Jak przewozić rowery samochodem? Kolizja lub wypadek z obcokrajowcem - jak się zachować? Co to jest uszczelka pod głowicą? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2] Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – Diesel Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – benzyna Jak czytać oznaczenia na oponie? Jak działają czujniki ciśnienia w oponach TPMS? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1]

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia