Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy?

Samochód ciężarowy z kratką można zmienić w osobowy pod warunkiem dokonania zmian technicznych i prawnych w dokumentach pojazdu. Sprawdźcie jak to zrobić.

Korzystne przepisy podatkowe dla przedsiębiorców sprawiły, że na rynku wtórnym jest wiele samochodów zarejestrowanych jako ciężarowe, choć ich konstrukcyjnym przeznaczeniem jest przewóz osób. Okazuje się, że nietrudno zmienić taką „ciężarówkę” w auto osobowe.

Pierwszym etapem modyfikacji jest zakup odpowiednich siedzeń i pasów bezpieczeństwa. Ich montaż zależy od tego, jakie mamy auto bazowe. Może być problem w samochodach produkowanych jako dostawcze (kombivany, duże vany), ponieważ w fabryce niekiedy nie pozostawia się technologicznych miejsc montażu siedzeń i pasów.

Jeżeli auto jest tylko przerobione lub ma kratkę za drugim rzędem siedzeń, to nie powinno być kłopotów. Na liście zadań jest więc usunięcie kraty, montaż siedzeń i pasów, a w autach z pozostawioną kanapą zwykle montaż jednego pasa, zagłówka kanapy i usunięcie podłokietnika blokującego miejsce dla piątego pasażera.

Teoretycznie wszystkie te zabiegi powinny być wykonane w warsztacie samochodowym z wpisem do PKD o kodzie 45.20Z, czyli "naprawa i konserwacja pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli". W praktyce modyfikacje można wykonać samodzielnie, pod warunkiem, że warsztat wystawi fakturę oraz dokument opisujący zmiany techniczne wykonane w tym zakresie, po uprzednim sprawdzeniu prawidłowego, bezpiecznego montażu. Potrzebny będzie również dokument potwierdzający fakt, że wystawca faktury prowadzi działalność w zakresie opisanym kodem PKD 45.20Z.

Kolejny etap to badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, gdzie zostanie potwierdzone, że powyższe zmiany są zgodne z warunkami opisanymi w "Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia". Warto zwrócić uwagę na to, co napisał diagnosta na dokumencie, ponieważ jedno niedopatrzenie – np. wpis, że samochód jest 4-osobowy zamiast 5-osobowy – przekreśla szanse na dokonanie tej zmiany w urzędzie. Trzeba będzie wracać na stację. Koszt badania to 82 zł.

Po przeglądzie, z dokumentem ze stacji diagnostycznej należy udać się do Wydziału Komunikacji w ciągu 30 dni od wykonania badania, w miejscu zarejestrowania pojazdu i zgłosić zmiany. Urzędnik będzie potrzebował następujących dokumentów:

  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu — jeśli była wydana
  • ważna polisa OC
  • tablice rejestracyjne (zmienią się tylko znaki legalizacyjne)
  • faktura z warsztatu i oświadczenie o dokonanych zmianach,
  • dokumenty rejestrowe firmy (REGON, zaświadczenie o działalności, odpis z KRS),
  • zaświadczenie z przeprowadzonego badania technicznego,
  • dowód osobisty właściciela lub paszport w przypadku osób fizycznych,
  • dowód osobisty osoby z KRS w przypadku spółek z osobowością prawną,
  • upoważnienie jeżeli zamiast właściciela pojazdu sprawę prowadzi pełnomocnik.

Urząd odbiera dowód rejestracyjny, ponieważ musi on być zmieniony, a wydaje pozwolenie czasowe. Po około dwóch tygodniach dostaniemy nowe dokumenty i nowe oblicze samochodu, który staje się autem osobowym.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Kolizja lub wypadek z obcokrajowcem - jak się zachować? Co to jest uszczelka pod głowicą? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2] Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – Diesel Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – benzyna Jak czytać oznaczenia na oponie? Jak działają czujniki ciśnienia w oponach TPMS? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1] Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony?

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? OC na raty: ile trzeba dopłacić? Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem