Kolizja lub wypadek z obcokrajowcem - jak się zachować?

Prawdopodobieństwo kolizji z cudzoziemcem rośnie adekwatnie do coraz większej liczby odwiedzających Polskę mieszkańców innych krajów. Nigdy nie spodziewamy się takiego zdarzenia, a warto być na nie gotowym. Co zrobić, gdy dojdzie do zbyt bliskiego spotkania z obcokrajowcem na drodze w Polsce?

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych odnotowuje regularny wzrost liczby zdarzeń drogowych zakończonych kolizją lub wypadkiem z udziałem cudzoziemców. W latach 2008–2014 kierowcy prowadzący zagraniczne pojazdy spowodowali na polskich drogach nieco ponad 80 tys. szkód komunikacyjnych. Sprawcami niemal 30 proc. z nich były osoby prowadzące auta zarejestrowane w Niemczech. Na kolejnych miejscach w tym niechlubnym rankingu są Litwini, Czesi i Słowacy.

Czynnik psychologiczny

Teoretycznie jest bez znaczenia, ale w praktyce okazuje się kluczowym w podejmowaniu słusznych lub błędnych decyzji. Spotkanie z obcokrajowcem to stres, zwłaszcza wtedy gdy nie zna się jego języka, ani też języka angielskiego. Jak sobie z nim radzić?

W bardzo prosty sposób – przyjmijcie zasadę, że to on jest gościem i to on musi starać się z wami dogadać, a nie wy. Nie musicie się stresować tym, że obcokrajowiec mówi do was niezrozumiale — porozumienie z wami w Polsce to jego problem, a nie wasz. Jeżeli zidentyfikujecie jego język, możecie spróbować zadzwonić do znajomego, który taki zna i z jego pomocą próbować się dogadać.

Oświadczenie czy policja?

Teoretycznie wystarczy zwykłe wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym. Można je spisać w języku angielskim lub języku, który dla obu stron jest zrozumiały. W tym drugim przypadku może być jednak problem, nawet jeżeli mowa o języku naszych sąsiadów. Anglojęzyczne, oficjalne oświadczenie PBUK będzie w tej sytuacji najlepsze. Żadne towarzystwo ubezpieczeniowe nie powinno mieć co do niego zastrzeżeń. Możecie je pobrać z linka poniżej:
Oświadczenie o zdarzeniu drogowym – druk do pobrania w wersji polsko-angielskiej

Tak jak w przypadku kolizji z polskim kierowcą, należy zgromadzić wszystkie dane obcokrajowca, zarówno personalne jak i informacje na temat samochodu. Są to:

  • Dane osobowe uczestnika/sprawcy zdarzenia oraz świadków zdarzenia
  • Informacje o ubezpieczeniu OC sprawcy zdarzenia (nazwę ubezpieczyciela i numer polisy)
  • Marka i numer rejestracyjny pojazdu

Uwaga na znaki na tablicach rejestracyjnych. Muszą być dokładnie spisane, a najlepszym wyjściem będzie wykonanie zdjęcia tablic. Wtedy nie będzie żadnych wątpliwości. To samo dotyczy innych dokumentów, choć ich właściciel nie musi się na to zgodzić. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lepiej wezwać na miejsce policję.

Jeżeli obcokrajowiec wzbudza wasz niepokój i nie macie do niego zaufania nigdy mu nie płaćcie jeżeli to wy jesteście sprawcą zdarzenia i w żaden sposób nie „dogadujcie się”. Również wtedy, gdy nie rozumiecie jego języka. Najlepiej od razu zróbcie zdjęcie tablicy rejestracyjnej i zadzwońcie na policję. W tej właśnie kolejności. Nigdy nie podpisujcie żadnych dokumentów sporządzonych w języku, którego nie znacie bardzo dobrze.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Warto też pamiętać, że cudzoziemcy spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego* są zobowiązani do wykupienia międzynarodowej Zielonej Karty lub ubezpieczenia granicznego. Jeżeli go nie posiadają, koniecznie wezwijcie policję na miejsce zdarzenia.

Do kogo po odszkodowanie?

Jeżeli znacie nazwę zagranicznego towarzystwa ubezpieczeniowego, możecie sprawdzić na stronie Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, jakie polskie przedstawicielstwo zajmie się likwidacją szkody. Na liście korespondentów znajdziecie odpowiedź na pytanie, do którego ubezpieczyciela należy zgłosić szkodę. W ten sam sposób należy się zachować jeżeli obcokrajowiec posiada Zieloną Kartę. Jeszcze lepiej wygląda sytuacja w przypadku posiadania przez cudzoziemca ubezpieczenia granicznego, ponieważ jest ono wystawiane przez towarzystwa z przedstawicielstwem w Polsce.

Sam proces likwidacji może potrwać nieco dłużej niż w przypadku zdarzenia z udziałem polskiego kierowcy, ale pozwalają na to przepisy. Zamiast 30 dni niekiedy trzeba poczekać do 42 dni.

Może dojść do sytuacji, że nie znacie nazwy towarzystwa zagranicznego sprawcy zdarzenia, ale macie numery tablic rejestracyjnych. To jeszcze nie tragedia. Wystarczy wówczas zadzwonić do PZU S.A. lub TUiR Warta S.A i tam zgłosić szkodę, podając tylko numer tablic i państwo, w którym auto sprawcy zostało zarejestrowane. Gdy pojazd pochodzi z jednego z krajów spoza EOG, a nie znacie nazwy i numeru jego polisy, wówczas powinniście się skontaktować z Polskim Biurem Ubezpieczeń Komunikacyjnych.

Brak polisy OC u cudzoziemca

Jeżeli ubezpieczenie obcokrajowca jest nieważne lub po prostu nie ma on polisy, należy wezwać policję, a szkodę zgłosić Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeń, który prowadzi działalność w zakresie ubezpieczenia komunikacyjnego OC posiadaczy pojazdów. Warto w tym miejscu pamiętać o tym, że odszkodowanie dostaniecie tylko wtedy, gdy nie macie wykupionej polisy autocasco. Więcej szczegółów na ten temat znajdziecie w artykule: „Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł — co zrobić?”.

Objaśnienia:
* dot. mieszkańców krajów innych niż: kraju należącego do Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii, Liechtensteinu, a także Szwajcarii, Andory, Serbii, Monako, San Marino, Gibraltaru, Wyspy Man i Wysp Owczych.

Źródło: Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Co to jest uszczelka pod głowicą? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2] Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – Diesel Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – benzyna Jak czytać oznaczenia na oponie? Jak działają czujniki ciśnienia w oponach TPMS? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1] Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców Co to jest pasek rozrządu typu hot oil?

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe Na to zwróć uwagę, gdy wypożyczasz auto. Nie daj się oszukać