Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem?

Klimatyzacja to wielkie dobrodziejstwo współczesnych samochodów i bardzo przydatne w podróży urządzenie. Warto jednak wiedzieć, jak korzystać z niej korzystać, by później tego nie żałować.

Klimatyzacja to urządzenie, które sprzyja nie tylko komfortowi podróży, ale także naszemu organizmowi, podczas podróżowania w szczelnie zamkniętej i co gorsza, przeszklonej kabinie samochodu w słoneczny, upalny dzień. Niestety, nierozsądne korzystanie z układu klimatyzacji może mieć bardzo przykre konsekwencje dla naszego zdrowia. Jest jak lek, który dawkowany odpowiednio leczy, a przedawkowany szkodzi. Jak zatem korzystać z klimatyzacji by nie nie zachorować?

Myślcie o klimatyzacji najlepiej jeszcze przed rozpoczęciem jazdy. Po otwarciu samochodu warto ustalić, czy w jego wnętrzu jest po prostu ciepło, czy nieprzyjemnie gorąco i duszno. Jeżeli auto stało w cieniu, to nawet w upalny dzień powinno być najwyżej ciepło i ewentualnie duszno. Dobrze w takiej sytuacji po prostu wsiąść i od razu ruszyć. Nie warto nawet otwierać drzwi na dłużej, ponieważ w kabinie może być wbrew pozorom chłodniej niż na zewnątrz

Nieco inaczej wygląda sytuacja wtedy, gdy samochód stoi na słońcu. Wówczas w aucie jest nie tylko bardzo gorąco, ale także bardzo duszno. W takiej sytuacji koniecznie opuśćcie szyby lub otwórzcie wszystkie drzwi na minutę, by wypuścić ze środka powietrze i dokonać jego wymiany. Następnie włączcie silnik i powoli ruszcie z miejsca z otwartymi szybami. Nie jedźcie zbyt szybko, bo to również jest niekorzystne dla zdrowia. Podczas jazdy łatwiej dokonać wymiany bardzo rozgrzanego powietrza na świeże, choć niekoniecznie chłodniejsze z zewnątrz. Po chwili jazdy zamknijcie szczelnie samochód i włączcie klimatyzację.

Po ruszeniu z miejsca warto od razu ustalić temperaturę na zewnątrz. Większość samochodów ma termometr zewnętrzny, nawet te w najuboższych wersjach wyposażenia. Po włączeniu klimatyzacji od razu zamknijcie obieg powietrza na wewnętrzny.

Najlepiej ustawić ją na pierwsze 2–3 minuty, na temperaturę minimalnie niższą niż na zewnątrz. Mowa tu oczywiście o układach klimatyzacji automatycznej. Różnica powinna być tym większa, im wyższa temperatura na zewnątrz. Dla przykładu: jeżeli na zewnątrz panuje temperatura 34 stopnie Celsjusza, to w kabinie warto ustawić około 28 stopni. Jednak jeżeli na dworze jest 28 stopni, to najlepiej ustawić klimatyzację na 25–26 stopni.

Gorzej, gdy do czynienia mamy z klimatyzacją manualną i tym samym — brakiem możliwości ustawienia konkretnej temperatury. Wówczas należy to zrobić na wyczucie, najlepiej zacząć od przełączenia pokrętła na powietrze chłodne, ale niewiele poniżej ciepłego. Do tego należy włączyć dmuchawę na dość wysoką prędkość, na najwyższy lub jeden z wyższych biegów. Nadmuch najlepiej przełączyć na szybę lub nogi, albo jedno i drugie.

W samochodach wyposażonych w klimatyzację automatyczną warto pozwolić automatyce na wybór ustawienia nawiewu, natomiast sami przestawcie kratki wentylacji tak, by chłodniejsze powietrze nie dmuchało bezpośrednio w twarz i klatkę piersiową. Tego należy unikać również podczas całej jazdy.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Z biegiem czasu, co kilkanaście minut można stopniowo zmniejszać ustawienie temperatury, wraz z jej spadkiem w samochodzie. Po 5 minutach warto wpuścić już świeże powietrze do auta, czyli wyłączyć tryb zamkniętego obiegu. Nawet w upalny dzień, komfortowa temperatura to około 22–23 stopnie Celsjusza. Jednocześnie jest ona bezpieczna — nie spowoduje szoku termicznego przy wyjściu z samochodu.

Generalna zasada mówi, że różnica pomiędzy temperaturą na zewnątrz, a tą w aucie nie powinna być wyższa niż 6–8 stopni. Przy dłuższej podróży i wiadomym czasie postoju lub końca jazdy, warto zaplanować sobie również ostatni etap. Kilkanaście minut przed zakończeniem jazdy można nieco podnieść temperaturę, na przykład do 25–26 stopni Celsjusza, by przyzwyczaić organizm do ciepła, które czeka na was na zewnątrz.

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ wentylacji i klimatyzacji

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2] Jak czytać oznaczenia na oponie? Jak działają czujniki ciśnienia w oponach TPMS? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1] Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców Co to jest pasek rozrządu typu hot oil? Korodują mimo młodego wieku – auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Objawy zużycia koła dwumasowego

Popularne w tym tygodniu:

Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Nie jesteśmy uczeni jazdy po autostradach. Jak robić to bezpiecznie?