Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe?

Wiele samochodów pięcioosobowych występowało też fabrycznie w odmianach siedmioosobowych, co daje możliwość ich zmodyfikowania. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne, ale pod warunkiem, że mamy odpowiedni egzemplarz.

fot. Marcin Łobodziński

Vany, minivany, kombivany, SUV-y, a nawet tradycyjne kombi nierzadko sprzedaje się w wersjach pięcio- i siedmioosobowych. Zwykle trzeci rząd siedzeń wymaga dopłaty, zmniejsza pojemność bagażnika, zatem nie każdy klient decydował się na zakup takiej wersji. Gdy auto trafia do kolejnych właścicieli, niektórzy z nich chcieliby mieć dodatkowe dwa fotele gdy powiększa im się rodzina. Można je dokupić na rynku wtórnym. Pochodzące z rozbiórki rozbitych aut lub sprowadzonych z Wielkiej Brytanii fotele zwykle nie są tak drogie, jak wymiana całego auta na siedmioosobowe. Niestety nie zawsze wystarczy kupić tylko fotele i je zamontować.

Większość samochodów występujących zarówno w wersji pięcio- jak i siedmiomiejscowej ma fabryczne mocowania dodatkowych foteli, ponieważ nie opłaca się ich eliminować na linii produkcyjnej. Są to zwykle technologiczne otwory, do których montuje się siedzenia. Trzeba jednak pamiętać, że modyfikacja auta na siedmioosobowe wymaga również montażu dodatkowych pasów bezpieczeństwa, co może się wiązać z przeróbkami części tapicerki. Niestety nie każdy pamięta również o tym, że do trzeciego rzędu siedzeń trzeba się jeszcze dostać.

Warto pamiętać o tym, że drugi rząd siedzeń też musi być dostosowany do dodatkowych foteli, by auto było w pełni funkcjonalne

W samochodach siedmioosobowych, drugi rząd siedzeń (kanapa lub fotele) ma taką konstrukcję, która pozwala odsunąć lub odchylić przynajmniej jedno oparcie. Ma to na celu utworzenie dodatkowej przestrzeni dla osoby wsiadającej do bagażnika – w istocie tak właśnie jest. Jednak wersje pięcioosobowe nie muszą mieć takiego systemu, dlatego czasami przy modyfikacji konieczna jest również wymiana drugiego rzędu, co w rezultacie może się nie opłacać. Niekiedy producenci stosowali zamiennie kanapę z trzema fotelami niezależnymi (np. Peugeot 307 SW).

Jak zalegalizować auto siedmioosobowe?

To łatwiejsze niż mogłoby się wydawać. Wystarczy odnaleźć warsztat, który ma uprawnienia do montażu dodatkowych akcesoriów nie będących częścią procesu produkcji. W rzeczywistości wystarczy kod PKD 45.20Z „Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli”. Warsztat powinien dokonać montażu siedzeń i pasów, ale generalnie potrzebna jest nam faktura na wykonanie takiej usługi wraz z opisem zmian technicznych, dokonanych w pojeździe oraz wypis z CEIDG dla tego warsztatu.

Z tymi dokumentami należy się udać do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów celem przeprowadzenia badania technicznego. Diagnosta wydaje zaświadczenie o zgodności modyfikacji z warunkami technicznymi, opisanymi w "Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia". Ostatnim etapem jest wydział komunikacji, który musicie odwiedzić ze wszystkimi zebranymi do tej pory dokumentami oraz kartą pojazdu i dowodem rejestracyjnym. Tam dokonuje się stosowanego wpisu w karcie, ale dowód podlega wymianie.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców Co to jest pasek rozrządu typu hot oil? Korodują mimo młodego wieku – auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Objawy zużycia koła dwumasowego Co to jest system Easy Fuel? Lubryfikacja gniazd zaworowych - co to jest i czy działa? Co to są opony bieżnikowane? Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Jak używać koła dojazdowego?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia