Ściąganie podczas hamowania – przyczyny

Sprawny technicznie samochód nawet podczas awaryjnego hamowania powinien zachować nadany przez kierowcę tor jazdy. Nie zawsze tak jest, a przyczyn problemów należy szukać nie tylko w układzie hamulcowym, ale także w zawieszeniu i samych oponach.

Zachowanie samochodu podczas awaryjnego hamowania można uznać za niewłaściwe wtedy, gdy na w miarę równej drodze trzeba korygować tor jazdy. Do takiej sytuacji może dojść na przykład w koleinach, ale nawet na wybojach auto wyposażone w system ABS powinno jechać prosto, jeżeli tak jest ustawiona kierownica. Przyczyn tzw. ściągania podczas hamowania jest kilka, a szukać ich należy w układzie jezdnym. Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że w nowoczesnych autach z systemem ABS i ESP, przy jakichkolwiek nieprawidłowościach, droga hamowanie znacznie się wydłuża, ponieważ elektronika pokładowa wyrównuje siłę hamowania kół na jednej osi do tego, które hamuje słabiej, unikając w ten sposób nadmiernego ściągania samochodu w jedną stronę.

Jedną z najczęściej występujących przyczyn ściągania podczas hamowania jest niewłaściwe ciśnienie w pojedynczym kole. Kierowcy rzadko je sprawdzają i często jeżdżą bezwiednie z ciśnieniem niższym nawet o 1 bar w jednej z opon. Jeżeli jest to koło przednie, można się spodziewać problemów podczas awaryjnego hamowania. Nieco rzadziej przyczyną jest nierównomierne zużycie opon. Ogumienie to obszar, w którym należy rozpocząć poszukiwania problemu.

Niemalże oczywistym układem, w którym występują nieprawidłowości w hamowaniu jest rzecz jasna układ hamulcowy. Często przyczyną ściągania jest awaria jednego z zacisków, przede wszystkim zakleszczenie tłoka. Nie ma to nawet znaczenia w jakiej pozycji się zatrzyma. Jeżeli dociska klocek do tarczy podczas jazdy, to najpewniej powierzchnia klocka jest już przypalona a tarcza przegrzana, czego efektem będzie niższa skuteczność hamowania.

Gdy jedna z tarcz się skrzywi, również nie będzie generowała odpowiedniej siły hamującej, a system ABS zmniejszy ją również na drugim kole. Nie zrobi tego jednak w początkowej fazie, a zatem ściąganie może być chwilowo odczuwalne. Rzadziej pojawia się problem z nieszczelnością w układzie hamulcowym, choć w niektórych samochodach sztywne przewody rdzewieją na potęgę. Może dojść wówczas do wycieku płynu hamulcowego w jednym z obwodów. Trzeba jednak uważać w układach bębnowych na cylinderki, które mogą przeciekać i nie działać z pełną siłą, a okładziny szczęk pokryte płynem będą generowały mniejsze tarcie.

Ostatnim punktem jest zawieszenie, a konkretnie jego geometria. Niewłaściwe ustawienie kół zarówno przednich jak i tylnych powoduje nie tylko ściąganie podczas jazdy, ale także przy hamowaniu.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Zobacz więcej artykułów z serii: Hamulce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców Co to jest pasek rozrządu typu hot oil? Korodują mimo młodego wieku – auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Objawy zużycia koła dwumasowego Co to jest system Easy Fuel? Lubryfikacja gniazd zaworowych - co to jest i czy działa? Co to są opony bieżnikowane? Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Jak używać koła dojazdowego? Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Jak przerejestrować samochód na zabytkowy? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik]

Popularne w tym tygodniu:

Sprzedałeś samochód - rozlicz się z urzędem skarbowym „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują 5 zasad, dzięki którym będziesz lepszym kierowcą Czy można naprawić lampy LED? AdBlue: mocznik do diesla Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego?