Reliant Robin i inne niezwykłe trzykołowce

Benz Patent-Motorwagen Nummer 1, uznawany za pierwszy automobil w historii, był trzykołowcem. Dziś produkuje się mało tego typu pojazdów, ale za to ciekawych.

Ten artykuł ma 8 stron:

Dawniej trajki były popularne, szczególnie w okresie po II Wojnie Światowej. Były tańsze w produkcji niż standardowe samochody, a do ich prowadzenia często nie potrzeba było prawa jazdy lub wystarczyło posiadać licencję do kierowania motocyklem.

Peel P50

Peel P50

Zapewne wielu z Was pamięta odcinek Top Gear, w którym Jeremy Clarkson jeździł po biurach BBC wyjątkowo niewielkim pojazdem. Był to Peel P50.

Samochód ten do 2009 r. widniał w Księdze Rekordów Guinnessa jako najmniejsze auto świata dopuszczone do ruchu. Peel P50 ma tylko 1371 mm długości, a jego rozstaw osi to 1270 mm. Wysokość pojazdu wynosi 1200 mm, zaś szerokość 1041 mm. Do napędu służy silnik o pojemności 49 cm³ i mocy 3,35 KM.

P50 był wytwarzany w latach 1962–1965 przez Peel Engineering Company na Wyspie Mann. Samochód powstał w liczbie zaledwie 50. egzemplarzy. Według szacunków, do dziś przetrwało 27 z nich.

Peel Trident

W latach 60. Peel P50 kosztował 199 funtów, co na dzisiejsze pieniądze przekłada się mniej więcej na 3700 funtów (niecałe 20 000 zł). W związku z tym, że auto jest rzadkie, jego ceny na aukcjach przekraczają (w przeliczeniu) 350 000 zł.

Od 2010 r. wytwarzane są repliki P50 oraz innego modelu rodem z przeszłości – Tridenta. Ten drugi samochód jest nieco większy, ale za to dwumiejscowy. Jego długość wynosi 1829 mm. Oryginalny Peel Trident został zbudowany w liczbie 82 sztuk.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Treści cykliczne:

Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Kalendarz imprez motoryzacyjnych 2014 Drugie życie legend motoryzacji [cz. 2] Porażki motoryzacyjne przyłapane na wideo Wirtualne auta przeniesione do rzeczywistości 24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.2: 1981-2014] AC Shelby Cobra 260/289/390/427 (1962) [historia motorsportu] Kraksy z Nürburgring Nordschleife [wideo] 24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.1: 1923-1978] Samochody przyszłości z przeszłości [cz. 3] 20 lat po śmierci Ayrtona Senny wspominamy go inaczej Pierwszy polski kierowca wyścigowy Louis Zborowski i jego perełki World Endurance Championship 2014 – o co w tym wszystkim chodzi? Nascar - największe widowisko na świecie? Samochody przyszłości z przeszłości [cz. 2] Honda S2000 - autofascynacje Drag racing – pojedynki nietypowych maszyn Plebiscyt Car of the Year - krótka historia i zasady Pogłaszcz Yeti, czyli prima aprilis w motoryzacji Toyota TS040 Hybrid (2014) [wyścigi] Samochody Biura Ochrony Rządu Porsche 919 Hybrid (2014) [wyścigi] Subaru Impreza GT (GC) - autofascynacje Filmowe supersamochody z Need for Speed

Popularne w tym tygodniu:

Mercedes 500 E / E 500 [1990-1995] - Porsche było przed AMG 7 modeli samochodów, które nie doczekały roku 2017 Temat tygodnia: tydzień z pickupami