Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju?

W samochodach z filtrem cząstek stałych nierzadko dochodzi do podniesienia się poziomu oleju silnikowego. Jest to skutek nieudanego procesu regeneracji filtra.

Co to jest proces regeneracji filtra?

To proces, który ma na celu wypalenie nadmiaru zgromadzonej w filtrze cząstek stałych sadzy. Umożliwia on oczyszczenie filtra i przywrócenie go do pełnej sprawności, dlatego nazywa się to regeneracją. Przebiega on w pełni automatycznie, bez świadomego udziału kierowcy. Niekiedy trudno się domyślić, że został uruchomiony.

Sterownik silnika aktywuje proces podając dużą dawkę paliwa do cylindrów. Jest to dawka za duża, ponieważ nie ma być spalona, lecz trafić do układu wydechowego, gdzie dojdzie do jej samozapłonu. Dzięki temu, temperatura spalin znacznie rośnie, po pozwala dosłownie wypalić sadzę nagromadzoną w filtrze DPF. Jeżeli warunki są dogodne – odpowiednie obroty silnika i stała prędkość jazdy – regeneracja filtra zakończy się po kilkudziesięciu sekundach lub nawet kilku minutach.

Dlaczego regeneracja filtra się nie udaje?

Niestety problem z regeneracją filtra polega na tym, że kierowca nie zawsze wie, iż coś takiego ma miejsce. Dlatego komputer „szuka” odpowiedniego momentu i wtedy aktywuje proces. Dzieje się tak zwykle podczas jazdy ze stałą prędkością. Niekiedy na desce rozdzielczej pojawia się stosowny komunikat i wtedy należy utrzymywać obroty silnika w średnim zakresie i w miarę możliwości stałą prędkość jazdy. Niestety nie zawsze jest to takie proste, zatem proces zostaje przerwany. Powtarza się w innej, dogodnej sytuacji.

Kontrolka filtra DPF informuje o wysokim napełnieniu filtra sadzą

W niektórych samochodach na ekranie komputera pokładowego można znaleźć informację na temat poziomu napełnienia filtra sadzą. Ułatwia do przewidzenie, kiedy proces regeneracji się rozpocznie.

Co się dzieje, gdy regeneracja się nie powiedzie?

Niestety podawane w nadmiarze paliwo, w niekorzystnych warunkach dla procesu, nie przedostaje się do układu wydechowego i nie ulega spaleniu, lecz pozostaje w cylindrze, a tu już spływa po jego ściankach do skrzyni korbowej, czyli do układu smarowania. Po kilkunastu-kilkudziesięciu takich sytuacjach dochodzi do tego, że nagromadzony olej napędowy zmieszany z olejem silnikowym podnosi poziom tego drugiego do maksimum, a nawet ponad to.

Nie byłoby to groźne zjawisko, gdyby wystarczyło usunięcie nadmiaru oleju. Niestety mieszanka paliwa z olejem silnikowym jest niebezpieczna dla samego silnika. Środek smarujący traci swoje właściwości i nie chroni elementów przed tarciem. Jeżeli dojdzie do znacznego podniesienia poziomu oleju silnikowego, należy bezwzględnie go wymienić. Warto też częściej wymieniać olej w silnikach z filtrem DPF, ponieważ zawsze jakaś część paliwa trafi do układu smarowania.

Jak zapobiec takiej sytuacji?

Problem dotyczy tylko i wyłącznie samochodów eksploatowanych na krótkich odcinkach, na nierozgrzanym silniku oraz w warunkach miejskich. Nie dotyczy on również samochodów z tzw. mokrym filtrem FAP. Jeżeli jeździcie w taki sposób, warto raz w tygodniu pojechać na drogę ekspresową lub autostradę, a nawet obwodnicę miasta i przejechać kilkanaście kilometrów na 4. biegu utrzymując obroty silnika pomiędzy 2000 a 3000 obr./min. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziecie w instrukcji obsługi waszego samochodu.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ wydechowy i dolotowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Jak przerejestrować samochód na zabytkowy? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Jak często wymieniać olej w silniku? Co należy się poszkodowanemu z tytułu polisy OC? Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 3] Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 2] Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 2] Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 1] Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Błędy popełniane podczas eksploatacji samochodu na LPG Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Jak przerejestrować samochód z Polski i zagranicy? Co to jest olej low SAPS? Co to jest AdBlue? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika

Popularne w tym tygodniu:

Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Samochód kontra kręgosłup Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów?