Jak przerejestrować samochód na zabytkowy?

Macie stare, zadbane auto, które chcielibyście zostawić sobie na dłużej? Kupiliście stary samochód w dobrym stanie, ale nie zamierzacie nim jeździć na co dzień? Może warto zastanowić się nad przerejestrowaniem go na zabytkowy? Nie jest to zbyt skomplikowane, ale informacji na ten temat brakuje nawet w gronie urzędników. Sprawdźcie jak to zrobić.

Ten artykuł ma 3 strony:

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jaki samochód można zarejestrować jako zabytkowy
  • Jak wygląda proces rejestrowania samochodu zabytkowego
  • Jakie dokumenty są potrzebne do zarejestrowania samochodu zabytkowego
  • Jakie są korzyści z zarejestrowania samochodu jako zabytkowy

Kiedy samochód może zostać uznany za zabytkowy?

By samochód mógł stać się zabytkiem, musi spełniać pewne kryteria, ale nie są one tak surowe jak się powszechnie mówi. Wystarczy, że ma 25 lat i od 15 lat model ten nie jest już produkowany, a przynajmniej 75 proc. jego części będzie oryginalnych. Z ostatnim punktem bywa tak, że wiele zależy od rzeczoznawcy, który będzie samochód oceniał. Trudno określić procentowy udział oryginalnych części, a rzeczoznawca z pewnością nie rozkręci auta do ostatniej śrubki. W rzeczywistości chodzi o to, że pojazd zabytkowy musi się składać z podstawowych podzespołów, które są zgodne z oryginałem, a i to nie zawsze jest konieczne, bo nieoryginalny silnik też przejdzie. Generalnie auto powinno wyglądać jak oryginał.

Jeżeli pojazd nie spełnia powyższych kryteriów, wcale nie oznacza to, że nie może stać się zabytkiem. Wystarczy, że był znaczący dla historii motoryzacji lub ma jakieś ważne osiągnięcia w motorsporcie. Jeżeli nie, to może ma wyjątkowe rozwiązania techniczne, był związany w ważnymi wydarzeniami lub używany przez ważną osobę? To również odpowiedni powód by uzyskał status zabytkowego. Nawet jeżeli tych wymagań nie spełnia, wystarczy że jest zbudowany od podstaw zgodnie z technologią z okresu jego produkcji, zatem może to być po prostu replika.

W praktyce wiele samochodów da się zarejestrować jako zabytek i uzyskać tzw. żółte tablice. Wszystko zależy od tego, jaką opinię wystawi wam rzeczoznawca, bo jest on pierwszą osobą, która będzie decydowała o możliwości przerejestrowania samochodu na zabytkowy. Musi to być rzeczoznawca z dziedziny historii motoryzacji i oceny pojazdów zabytkowych, rekomendowany przez Zespół Krajowego Porozumienia Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych. Ze znalezieniem ich nie ma problemu, w Polsce jest kilkadziesiąt takich osób. Wystarczy wykonać telefon i umówić się na spotkanie.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Jak często wymieniać olej w silniku? Co należy się poszkodowanemu z tytułu polisy OC? Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 3] Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 2] Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 2] Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 1] Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Błędy popełniane podczas eksploatacji samochodu na LPG Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Jak przerejestrować samochód z Polski i zagranicy? Co to jest olej low SAPS? Co to jest AdBlue? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika

Popularne w tym tygodniu:

Przepisy, o których warto pamiętać jesienią. Gapiostwo może kosztować Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?