Co należy się poszkodowanemu z tytułu polisy OC?

Do wykupienia polisy OC zobowiązany jest każdy właściciel pojazdu, ponieważ pokrywa ona koszty strat wyrządzonych ubezpieczonym samochodem. Nie dotyczy jednak tylko strat polegających na zniszczeniu drugiego auta. Polisa OC ma bardzo szerokie zastosowanie. Sprawdźcie jakie.

Ten artykuł ma 4 strony:

Z tego artykułu dowiesz się:

  • W jaki sposób możesz naprawić samochód z polisy OC sprawcy,
  • W jakich sytuacjach możesz wynająć auto zastępcze po zdarzeniu drogowym,
  • Jakie straty materialne powinien pokryć ubezpieczyciel z polisy OC sprawcy,
  • Za co możesz uzyskać odszkodowanie i zadośćuczynienie,

Gdy dojdzie do kolizji lub wypadku drogowego, jego sprawca jest zobowiązany do naprawienia wszystkich wyrządzonych szkód, które były wynikiem tego zdarzenia. Oczywiście odpowiedzialność za to przejmuje ubezpieczyciel OC, u którego sprawca wykupił obowiązkową polisę.

Naprawa samochodu

O wypłacie odszkodowania za zniszczony w wyniku zdarzenia drogowego samochód należy wiedzieć tyle, że ubezpieczyciel wypłacający je z tytułu OC jest zobowiązany do naprawienia auta na częściach oryginalnych, chyba że stwierdzi, iż zniszczone zostały części nieoryginalne i można takie pozyskać. Dotyczy to także części wcześniej uszkodzonych, które podlegają odszkodowaniu, ale niepełnemu. W normalnej sytuacji nie ma więc czegoś takiego jak amortyzacja przy polisie OC – jest ona niezgodna z prawem. Ubezpieczyciel nie może zaproponować nie tylko części nieoryginalnych, ale także oryginalnych, a używanych. Nawet 15-letnie auto warte 4 000 zł powinno otrzymać oryginalny zderzak czy reflektor. Nie ma znaczenia ani wiek, ani wartość samochodu, ale jest jeden problem.

Jeżeli wartość szkody jest zbyt wysoka w stosunku do wartości samochodu, ubezpieczyciel zdecyduje się na tzw. szkodę całkowitą, czyli wypłatę różnicy w cenie auta sprawnego w stanie sprzed zdarzenia a uszkodzonego po zdarzeniu. Przykładowo: samochód przed wypadkiem wart był 10 000 zł, a po wypadku 2 000 zł. Zatem ubezpieczyciel wypłaci 8 000 zł. Nie ma więc co liczyć na to, że dostaniecie odszkodowanie choćby zbliżone do wartości samochodu sprzed zdarzenia. Oczywiście wartość szkody całkowitej ocenia rzeczoznawca i jeżeli nie zgadzacie się z jego opinią, możecie powołać na swój koszt niezależnego rzeczoznawcę. Faktem jest, że to jedna z tych chwil w życiu właściciela pojazdu, kiedy dowiaduje się, jak niewiele wart był jego samochód przed wypadkiem.

Pamiętajcie, że wybór sposobu naprawienia szkody należy wyłącznie do was i ubezpieczyciel nie może żądać od was naprawy bezgotówkowej w konkretnym warsztacie jeżeli wolicie przyjąć gotówkę. Nie może też odmówić naprawienia auta w taki właśnie sposób. Nieco inaczej wygląda kwestia szkody całkowitej. Tu zawsze jest wypłacane odszkodowanie pieniężne, a wybór możecie mieć jedynie odnośnie uszkodzonego auta. Ubezpieczyciel może je od was odkupić lub nie.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Źródło: Kodeks cywilny

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 3] Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 2] Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 2] Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 1] Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Błędy popełniane podczas eksploatacji samochodu na LPG Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Jak przerejestrować samochód z Polski i zagranicy? Co to jest olej low SAPS? Co to jest AdBlue? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Co to jest nadsterowność i podsterowność?

Popularne w tym tygodniu:

Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia