Błędy popełniane podczas eksploatacji samochodu na LPG

Niedawno pisaliśmy o błędach popełnianych w warsztatach podczas montażu instalacji gazowej. To jedna z głównych przyczyn typowych usterek i przypadłości samochodów zasilanych LPG, a także złych opinii o takim rodzaju zasilania. Tymczasem sami użytkownicy również popełniają błędy – świadomie lub nieświadomie – doprowadzając swój samochód do fatalnego stanu.

fot. Marcin Łobodziński

Ten artykuł ma 3 strony:

Samochód i instalacja

Błąd w wyborze samochodu

Poważnym błędem popełnianym jeszcze przed zakupem auta jest jego niewłaściwy wybór. Są przypadki osób, które dopiero odwiedzając warsztaty montujące instalacje gazowe, dowiadywały się o tym, że w ich samochodzie jest bezpośredni wtrysk benzyny i systemu gazowego nie można lub nie opłaca się zamontować. Często też bywa tak, że klient warsztatu ma auto wyposażone w silnik nieodpowiedni (czyt. niepolecany) do współpracy z LPG. Nie ma co prawda takich silników, które by na gazie nie pracowały, ale niekiedy potencjalne ryzyko wystąpienia kosztownej awarii przewyższa korzyści płynące z używania gazu jako paliwa. W wielu warsztatach przyjmuje się zasadę, że w silnikach z płytkową regulacją luzów zaworowych lub z regulacją szklankami nie warto montować LPG, ale są sposoby na obejście problemu lub po przekalkulowaniu kosztów takiego serwisu, ceny instalacji oraz okresu eksploatacji auta, można wyjść na plus.

Błędy popełniane podczas montażu samochodowej instalacji gazowej

Błędy popełniane przez warsztaty montujące instalacje gazowe są najczęstszą przyczyną niezadowolenia użytkowników samochodów na gaz. Sprawdźcie…

Niestety często kończy się to źle. Instalacja zakładana jest do samochodu, użytkownik liczy na szczęście lub jeździ zupełnie nieświadomy ryzyka i po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów eksploatacja kończy się awarią. Wymiana głowicy to nie zawsze najgorsze, co może go spotkać. Gorzej, gdy wcześniej wielokrotnie odwiedzał serwis w celu przeprowadzenia płatnej regulacji instalacji lub innych napraw, które nie pomogły. Należy brać pod uwagę wszystkie koszty.

Podsumowując powyższe, pierwszym radykalnym błędem jest zły wybór samochodu do zasilania LPG. Jeżeli szukacie auta z zamiarem założenia instalacji gazowej, zróbcie rozeznanie, czy interesujący was model nadaje się do tego. Sprawdźcie, ile będzie kosztowała instalacja i czy można stosunkowo tanio takie auto eksploatować. Płytkowa czy szklankowa regulacja zaworów to nie jest coś, co przekreśla założenie instalacji i bezawaryjną eksploatację samochodu. To po prostu dodatkowy koszt, który należy uwzględnić.

Zły wybór instalacji

Błąd numer dwa był już szerzej opisany w poprzednim artykule, ale wrócimy na chwilę do tematu. Nie opłaca się kupować tanich instalacji gazowych. Dobry system zasilania do 4-cylindrowego silnika z pośrednim wtryskiem benzyny kosztuje minimum 3000 zł. Druga sprawa to przygotowanie auta do montażu instalacji, czyli dokładny przegląd działania wszystkich czujników i układu zapłonowego, a także kontrola i regulacja zaworów.

Czy coś może pójść nie tak, jeżeli instalacja jest dobrana właściwie, składa się dobrej klasy podzespołów i pracuje w samochodzie, który nie sprawia problemów zasilany gazem? Oczywiście. Wynika to z zaniedbań serwisowych oraz niewiedzy o spalaniu mieszanki gazowej.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Jak przerejestrować samochód z Polski i zagranicy? Co to jest olej low SAPS? Co to jest AdBlue? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Co to jest nadsterowność i podsterowność? Co to jest ISOFIX w samochodzie? Co to jest spalanie stukowe, detonacyjne? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Co to jest hybryda plug-in? Jak zmniejszyć turbodziurę? Tak radzą sobie producenci silników

Popularne w tym tygodniu:

Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.1] O czym musisz przypomnieć mechanikowi podczas przeglądu poza ASO? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł samochodu?