Co to jest olej low SAPS?

Inna nazwa to olej niskopopiołowy, stosowany do smarowania silników wyposażonych w filtr cząstek stałych.

Samochody wyposażone w silniki Diesla i filtr cząstek stałych, powinny być smarowane olejami typu low SAPS, czyli niskopopiołowymi. Nie oznacza to jednak, że w oleju silnikowym jest niski poziom popiołu. Chodzi o to, że dodatki uszlachetniające w procesie spalania w silniku – zawsze jakaś ilość oleju jest przez silnik spalana – nie powodują powstawania trzech związków: popiołu siarczanowego (SA), fosforu (P) i siarki (S). Związki te powodują szybsze zapychanie się filtrów cząstek stałych i tym samym przyspieszenie procesu jego wypalania lub w ostateczności konieczności wymiany. Zastosowanie do nowoczesnego silnika z filtrem cząstek stałych oleju starej generacji (zwanych też full SAPS) powoduje trwałe zablokowanie kanalików filtra. Co prawda nie wyrządziłby żadnej szkody samemu silnikowi, ale szybko zniszczy filtr.

W Europie organizacja ACEA stworzyła klasy jakości, czyli normy dla olejów niskopopiołowych. Są to: E6, E9, C1, C2, C3 i C4. Określają one dopuszczalną zawartość dodatków powodujących niską zawartość popiołu siarczanowego, związków fosforu i związków siarki, czyli związków SAPS. W samochodach osobowych stosuje się jedynie klasy oznaczone literą C.

  • Oleje klasy ACEA C1 - preferowane przez koncern Forda w Europie, a zalecane do silników Mazdy, Forda i Jaguara.
  • Oleje klasy ACEA C2 - preferowane do silników Fiat i PSA.
  • Oleje klasy ACEA C3 - preferowane m.in. do silników BMW, Daimler, VW AG.
  • Oleje klasy ACEA C4 - preferowane do silników aliansu Renault-Nissan

Oleje silnikowe dzieli się również na trzy klasy ze względu na zawartość związków SAPS:

  • Low SAPS - bardzo ograniczona ilość popiołu siarczanowego (<=0,5%), fosforu (0,05%) i siarki (<=0,2%).
  • Mid SAPS - ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (<=0,8%), fosforu (0,07–0,09%) i siarki (<=0,3%).
  • Full SAPS - brak limitów ilościowych dla popiołów siarczanowych, fosforu i siarki.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ smarowania i chłodzenia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak działa silnik Wankla? Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Co to jest AdBlue? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Co to jest nadsterowność i podsterowność? Co to jest ISOFIX w samochodzie? Co to jest spalanie stukowe, detonacyjne? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Co to jest hybryda plug-in? Jak zmniejszyć turbodziurę? Tak radzą sobie producenci silników Co to jest i jak działa tempomat? Jak działa i do czego służy ESP? Do czego służy zawór 80% LPG i jak go sprawdzić? Co to jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu? Czym się różni doładowanie bi-turbo od twinturbo? Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie? Co to jest belka skrętna?

Popularne w tym tygodniu:

Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?