Poradniki i mechanikaCo to jest olej low SAPS?

Co to jest olej low SAPS?

Kierowcy powinni dokładnie sprawdzać, jaki olej wybierają
Kierowcy powinni dokładnie sprawdzać, jaki olej wybierają
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
08.06.2016 21:38, aktualizacja: 30.03.2023 11:36

Olej low SAPS to olej niskopopiołowy, stosowany do smarowania silników wyposażonych w filtr cząstek stałych.

Samochody wyposażone w silniki Diesla i filtr cząstek stałych, powinny być smarowane olejami typu low SAPS, czyli niskopopiołowymi. Nie oznacza to jednak, że w oleju silnikowym jest niski poziom popiołu. Chodzi o to, że dodatki uszlachetniające w procesie spalania w silniku – zawsze jakaś ilość oleju jest przez silnik spalana – nie powodują powstawania trzech związków: popiołu siarczanowego (SA), fosforu (P) i siarki (S).

Związki te powodują szybsze zapychanie się filtrów cząstek stałych i tym samym przyspieszenie procesu jego wypalania lub w ostateczności konieczności wymiany. Zastosowanie do nowoczesnego silnika z filtrem cząstek stałych oleju starej generacji (zwanych też full SAPS) powoduje trwałe zablokowanie kanalików filtra. Co prawda nie wyrządziłby żadnej szkody samemu silnikowi, ale szybko zniszczy filtr.

W Europie organizacja ACEA stworzyła klasy jakości, czyli normy dla olejów niskopopiołowych. Są to: E6, E9, C1, C2, C3 i C4. Określają one dopuszczalną zawartość dodatków powodujących niską zawartość popiołu siarczanowego, związków fosforu i związków siarki, czyli związków SAPS. W samochodach osobowych stosuje się jedynie klasy oznaczone literą C.

  • Oleje klasy ACEA C1 - preferowane przez koncern Forda w Europie, a zalecane do silników Mazdy, Forda i Jaguara.
  • Oleje klasy ACEA C2 - preferowane do silników Fiat i PSA.
  • Oleje klasy ACEA C3 - preferowane m.in. do silników BMW, Daimler, VW AG.
  • Oleje klasy ACEA C4 - preferowane do silników aliansu Renault-Nissan.

Oleje silnikowe dzieli się również na trzy klasy ze względu na zawartość związków SAPS:

  • Low SAPS - bardzo ograniczona ilość popiołu siarczanowego (=0,5 proc.), fosforu (0,05 proc.) i siarki (=0,2 proc.).
  • Mid SAPS - ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (=0,8 proc.), fosforu (0,07-0,09 proc.) i siarki (=0,3 proc.).
  • Full SAPS - brak limitów ilościowych dla popiołów siarczanowych, fosforu i siarki.
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)