Używany Volkswagen Tiguan I 2.0 TDI [2007-2015] - poradnik kupującego

Volkswagen Tiguan to kompaktowy crossover, który na rynku wtórnym jest prawdziwym hitem. Nie dość, że jest, jak większość aut tej marki, zdecydowanie za drogi, to jeszcze bardzo powoli traci na wartości.

Ten artykuł ma 3 strony:

Charakterystyka i budowa Volkswagena Tiguana I

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakim samochodem jest Volkswagen Tiguan
  • Jakie silniki montowano w Volkswagenie Tiguanie
  • Dlaczego diesel 2.0 TDI jest najlepszy do Volkswagena Tiguana
  • Co psuje się w Volkswagenie Tiguanie
  • Czy Volkswagen Tiguan to samochód drogi w użytkowaniu
  • Czy części do Volkswagena Tiguana są drogie
  • Ile trzeba zapłacić za używanego Volkswagena Tiguana
  • Czy warto kupić Volkswagena Tiguana

Volkswagen bardzo późno zaprezentował swojego kompaktowego SUV-a, będącego konkurencją dla propozycji z Dalekiego Wschodu, dysponujących mocną pozycją na rynku. Tiguan pojawił się dopiero w 2007 roku. W tym samym czasie Japończycy i Koreańczycy prezentowali już kolejne generacje swoich modeli. Jednak patrząc na europejskich producentów, to ani Francuzi, ani Opel czy Ford nie zaprezentowali własnego modelu tej klasy wcześniej niż Volkswagen. Niemniej jednak Tiguan musiał stawić czoła mocnym zawodnikom z Azji.

By szczerze opowiedzieć o popularności Volkswagena Tiguana, trzeba by zacząć od jego walorów praktycznych, dzięki którym bardzo często wygrywał lub był na szczycie klasyfikacji wielu porównań w prasie motoryzacyjnej. To ona zrobiła mu bardzo dobrą reklamę. Jego największymi zaletami jest przestronne wnętrze, dobrze zaplanowany kokpit, świetne wyciszenie, zwłaszcza w egzemplarzach po liftingu oraz wysoki komfort jazdy. Ma też niezły bagażnik o pojemności 470 litrów, choć pod tym względem wzorcem na pewno nie jest.

Co ciekawe, deska rozdzielcza jest niemal w 100 procentach identyczna z Golfem Plus. W tym zakresie troszeczkę zmieniło się dopiero w 2010 roku. Auto przeszło drobny facelifting — najpierw kabiny, a rok później nadwozia. W tym przypadku określenie „przejściówka” dotyczące samochodów z rocznika 2010 jest słuszne.

Volkswagen Tiguan przed liftingiem nadwozia
Volkswagen Tiguan po liftingu nadwozia

Bazujące na konstrukcji Golfa V zawieszenie nie imponuje jakością prowadzenia na zakrętach, ale pozostaje bezpieczne. Jego budowa jest prosta i typowa dla crossoverów. Przód stanowią kolumny MacPhersona, tył oczywiście wielowahacz. Tiguan uzyskał pięć gwiazdek w testach zderzeniowych i jest Volkswagenem – to wszystko wystarczy, by w Polsce i wielu krajach europejskich stał się marzeniem osoby kupującej auto używane. Nowe raczej nie, ze względu na dość wysoką cenę. Na takie stać było głównie Niemców.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Wnętrze Tiguana przed liftingiem
Wnętrze Tiguana po liftingu

Volkswagen Tiguan to auto stosunkowo nowoczesne. Egzemplarze z późniejszych roczników wyposażono w wiele udogodnień, które tak naprawdę dopiero teraz pojawiają się w koreańskich crossoverach. Interesującą opcją są adaptacyjne amortyzatory, choć w używanym samochodzie nie muszą być one zaletą. Jest też dwusprzęgłowy automat DSG – kolejny bajer, którego lepiej unikać.

Na bagażnik można narzekać, ale w rzeczywistości mieści się w dobrej średniej segmentu

Nie trzeba się bać natomiast trwałego i dobrze działającego sprzęgła Haldex starszej generacji, które w terenie i na szosie spisuje się na miarę auta, do którego je zainstalowano. Jeżeli oczekujecie bardzo dobrej trakcji, musicie się rozejrzeć za odmianą Track&Field z systemem ESP skalibrowanym pod jazdę w terenie (tzw. tryb Off Road) oraz nieco inaczej ukształtowanym zderzakiem przednim i osłonami podwozia.

Zdolności terenowe nie są duże, ale z napędem na cztery koła i trybem Off Road Tiguan nieźle radzi sobie na bezdrożach

Historia modelu w pigułce:

2007 r. – debiut Volkswagena Tiguana
2008 r. – diesel 2.0 TDI o mocy 170 KM
2010 r. – lifting wnętrza
2011 r. – lifting zewnętrzny
2015 r. – zakończenie produkcji

Silniki

Oczywiście najbardziej interesujące są silniki 2.0 TDI. Tiguan był napędzany wyłącznie wersjami z wtryskiem Common Rail. Rok po premierze pojawiła się odmiana 170-konna z momentem obrotowym wynoszącym 350 Nm. Najsłabszy motor 2.0 TDI CR generuje 110 KM i 280 Nm, nieco mocniejszy jest 140-konny, bardzo popularny silnik. Oferuje już 320 Nm momentu obrotowego i jest idealnym źródłem napędu tego samochodu.

Jedyny słuszny silnik? W zasadzie tak. Mowa o jednostce 2.0 TDI.

Poza dieslami są również benzyniaki, ale generalnie ich nie polecamy. To jednostki 1.4 TSI oraz 2.0 TSI – najgorsze motory w swojej klasie. Pierwsze — z wadami napędu rozrządu i szczególnie problematyczna odmiana Twincharger o mocy 150 i 160 KM. Natomiast drugie — większe i mocniejsze 2.0 TSI, generujące od 170 do 211 KM, obarczone są wadą polegającą na nadmiernym zużyciu oleju, choć te o mocy ponad 200 KM spisują się całkiem dobrze. Jeżeli mamy polecić silniki benzynowe, to tylko nowej generacji, czyli 1.4 TSI na pasku rozrządu oraz 2.0 TSI od roku 2012.

Rynek wtórny znakomicie zweryfikował, który motor najlepiej pasuje do Tiguana. Tylko 30 proc. ofert stanowią wersje benzynowe. Jeżeli mamy polecać, to wyłącznie odmianę 2.0 TDI i takiej właśnie się przyjrzymy.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Tanie, francuskie samochody klasy średniej za 15-25 tys. zł [cz.3] Używana Alfa Romeo 166 [1998-2007] - poradnik kupującego Tanie, francuskie kompakty do 20 tys. zł [cz.2] Używana Honda CR-V III [2007-2012] - opinie i porady Używany Ford KA II [od 2008] - poradnik kupującego Tanie, francuskie auta miejskie segmentu B [cz.1] Stare, ale wciąż warte uwagi - modele samochodów, które jeszcze warto kupić [cz. 2] Używane Audi A4 B7 2.0 TDI PD [2004-2008] – poradnik kupującego Używany Renault Scénic II [2003-2009] - opinie i porady Używany Ford Kuga I [2008-2012] - opinie i porady Używana Alfa Romeo GT [2004-2010] – poradnik kupującego Stare, ale wciąż warte uwagi - modele samochodów, które jeszcze warto kupić Używany Fiat Stilo [2001-2007] - poradnik kupującego Używane samochody, których nie warto kupować – poradnik kupującego Używany Nissan Qashqai I [2007-2013] – opinie i porady Używany Mercedes Klasy C W204 - opinie i poradnik kupującego Używana Toyota Avensis II [2003-2008] - poradnik kupującego Używany Chevrolet Aveo II/T300 [2011-2014] - poradnik kupującego Używany Citroën C4 II [od 2010] - poradnik kupującego Używany Smart Fortwo I (1998-2007) – poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Sportowe wersje zwykłych samochodów mogą być pułapką