Jak działa silnik Wankla?

Silnik Wankla to rodzaj motoru spalinowego, w którym tłok w kształcie trójkąta Reuleaux, osadzony mimośrodowo, obraca się w korpusie pod wpływem ciśnienia gazów, powstałych w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Silnik Wankla

Silnik Wankla

Autorem tego typu silnika jest Felix Wankel, niemiecki konstruktor urodzony w 1902 roku. Opatentował on swoją konstrukcję już w roku 1929. Pierwszy, działający prototyp powstał jednak dopiero w 1957 roku.

Ten typ napędowej jednostki spalinowej składa się z dwóch głównych elementów: wirującego tłoka i korpusu, w którym jest on osadzony. Tłok ma kształt bryły o przekroju w kształcie trójkąta Reuleaux. To, w uproszczeniu ujmując, typ figury geometrycznej, która ma wypukłe boki. W silniku Wankla znajdują się w nich dodatkowo wycięcia, które pozwalają na zwiększenie objętości komory spalania.

Ruch tłoka wymuszony jest nie tyle przez kształt ścianek, co przede wszystkim przez przekładnię zębatą, znajdującą się w jego wnętrzu. Sam rotor ma od środka nacięte zęby współpracujące z kołem o uzębieniu zewnętrznym, które osadzone jest na stałe w korpusie. Tłok w trakcie ruchu obrotowego swoją obwiednią nakreśla kształt zbliżony do dwóch, zachodzących na siebie okręgów. Właśnie taką formę ma w przekroju komora, w której rotor pracuje.

W przeciwieństwie do silników spalinowych, w których tłok wykonuje ruch posuwisto-zwrotny, jednostka Wankla wykonuje po jednym suwie pracy na jeden obrót wału napędowego (w konwencjonalnych silnikach czterosuwowych jest to jeden suw pracy na dwa obroty wału). W trakcie obrotu tłoka, tworzy on ze ścianami korpusu cztery komory. W trakcie pracy zmieniają one swoją funkcję. Są to komory: ssania, sprężania, pracy (rozprężania) i wydechowa. Odpowiadają one suwom, które wykonują.

Sprężanie w silniku Wankla następuje w wyniku zbliżenia się boku tłoka do ściany komory, co jest efektem jego mimośrodowego obrotu. Ten wynika z wyżej opisanego połączenia zębatego, między rotorem a korpusem.

Konstrukcja silnika Wankla jest z goła inna, niż w przypadku konwencjonalnych jednostek tłokowych. Jak w takim razie obliczyć pojemność skokową motoru Wankla? Stanowi ona podwojoną zmianę objętości komory spalania.

Producentem kojarzonym z produkcją aut z silnikami Wankla jest Mazda. Do modeli, które ten producent oferował z tą jednostką należy między innymi RX-8 (motor Renesis), RX-7 i wyścigowa Mazda 787B.

Warto wiedzieć, że silnik Wankla nie jest tym samym, czym jest silnik rotacyjny. Drugi typ to jednostka, w której kadłub i tłoki wykonują ruch obrotowy, a nieruchomy pozostaje wał korbowy. Tego typu silniki można spotkać w samolotach.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Co to jest nadsterowność i podsterowność? Co to jest ISOFIX w samochodzie? Co to jest spalanie stukowe, detonacyjne? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Co to jest hybryda plug-in? Jak zmniejszyć turbodziurę? Tak radzą sobie producenci silników Co to jest i jak działa tempomat? Jak działa i do czego służy ESP? Do czego służy zawór 80% LPG i jak go sprawdzić? Co to jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu?

Popularne w tym tygodniu:

Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód?