Co to jest nadsterowność i podsterowność?

Nadsterowność i podsterowność są właściwościami pojazdu, widocznymi podczas jazdy po łuku, przejawiającymi się w postaci tendencji do zmiany średnicy okręgu, po którym się on porusza, względem tego, po którym poruszać się powinien zgodnie z kątem skręcenia kierownicy.

BMW M2 - samochód typowo nadsterowny.

BMW M2 - samochód typowo nadsterowny.

Nadsterowność

Nadsterowność polega na zmniejszaniu średnicy okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku. Wynika ona z poślizgu kół tylnej osi, który z kolei może wynikać z rozkładu mas w pojeździe oraz nadmiernej mocy, dostarczonej w danym momencie na koła. Przenoszą się one na zewnętrzną część łuku, a co za tym idzie, samochód obraca się wokół osi pionowej i kieruje się przodem do strony wewnętrznej.

Tendencję do nadsterowności mają przede wszystkim pojazdy z napędem na tylną oś. Poślizg nadsterowny może się jednak pojawić także w pozostałych typach napędów.

BMW M4 Cabrio — test

Wszystko zaczęło się od wyścigów w latach 80. Poprzez cztery generacje BMW M3 rozwijało się w jednym kierunku. Dążąc do perfekcji inżynierowie z…

Podsterowność

Podsterowność polega na powiększaniu średnicy okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku. Wynika ona z poślizgu kół na przedniej osi, który może być efektem rozkładu mas pojazdu z wyraźnym przeniesieniem na front oraz z chwilowego dostarczenia zbyt dużej mocy na koła przednie. W związku z tym następuje wyniesienie pojazdu do zewnętrznej strony łuku, po którym powinien on jechać. W skrajnych przypadkach może on nawet poruszać się po linii zbliżonej do prostej.

Tendencje do podsterowności mają samochody z napędem na przednią oś, z silnikiem umieszczonym z przodu. Poślizg podsterowny może się jednak pojawić także w pozostałych typach napędów w określonych okolicznościach.

Format67 wraca z kolejnym filmem o driftingu [wideo]

Kanał Format67 przyzwyczaił nas do wysokiej jakości treści. Wszyscy pamiętają kapitalne wideo z Hondą NSX. Teraz Format67 powrócił z krótkim, ale…

Zobacz również: Systemy ułatwiające jazdę - tempomat

Podziel się:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Co to jest ISOFIX w samochodzie? Co to jest spalanie stukowe, detonacyjne? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Co to jest hybryda plug-in? Jak zmniejszyć turbodziurę? Tak radzą sobie producenci silników Co to jest i jak działa tempomat? Jak działa i do czego służy ESP? Do czego służy zawór 80% LPG i jak go sprawdzić? Co to jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu? Czym się różni doładowanie bi-turbo od twinturbo?

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje? Test fotelików ADAC 2017