Co to jest ISOFIX w samochodzie?

System ISOFIX to obecnie najlepszy i najpopularniejszy sposób mocowania fotelika do przewozu dziecka w samochodzie. Stanowią go dwa proste zaczepy, umieszczone pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela lub kanapy, które są przymocowane bezpośrednio do nadwozia.

Tak wyeksponowane zaczepy ISOFIX znajdujemy coraz częściej w nowych modelach. Ze względów estetycznych są przykryte zaślepkami, gdy się ich nie używa.

Tak wyeksponowane zaczepy ISOFIX znajdujemy coraz częściej w nowych modelach. Ze względów estetycznych są przykryte zaślepkami, gdy się ich nie używa. (fot. Marcin Łobodziński)

Nazwa systemu ISOFIX to tak naprawdę skrót od International Organisation for Standardisation Fixture, a konkretnie od ISO Fixture. Można to zrozumieć jako ustandaryzowane mocowanie fotelika. Oznacza to, że system ISOFIX jest dokładnie taki sam w każdym aucie, które zgodne jest ze standardem ISO. Niestety, nie każde z nich ma na pokładzie takie mocowanie, ale od 2006 roku stanowi ono obowiązkowe wyposażenie nowego modelu samochodu, dopuszczonego do sprzedaży w Unii Europejskiej. Od 2011 dotyczy wszystkich aut będących w sprzedaży.

Mocowania fotelików dziecięcych — czego o nich nie wiedziałeś?

Postanowiliśmy sprawdzić, jak istotna dla bezpieczeństwa jest konstrukcja mocowania fotelików dziecięcych. Do testu wybraliśmy kilka popularnych…

Jak wygląda system ISOFIX?

Niezbyt wygodny, schowany system ISOFIX w samochodzie Ford S-Max/Galaxy.

ISOFIX to dwa metalowe ucha, przytwierdzone bezpośrednio do nadwozia, których część mocująca fotelik jest umieszczona pomiędzy siedziskiem a oparciem tylnej kanapy lub fotela, również przedniego. Na kanapie samochodu zawsze mamy do czynienia z dwoma takimi mocowaniami, czyli czterema uchami. W zależności od modelu auta, mogą być one wyeksponowane, ale ze względów estetycznych zaślepione, gdy są nieużywane.

W niektórych wozach ucha są schowane głęboko, pomiędzy siedzisko i oparcie. Pozostają one niewidoczne, ale można je wyczuć, wkładając tam dłoń. Jednak by sprawdzić, czy w samochodzie jest system ISOFIX, wystarczy spojrzeć na miejsce łączenia oparcia i siedziska, na którym powinno być stosowne, standardowe oznaczenie przypominające metkę do ubrania lub guzik.

Zalety systemu ISOFIX

Dwie największe zalety systemu ISOFIX to łatwość montażu fotelika i bezpieczeństwo. By zamontować fotelik dla dziecka w systemie ISOFIX, musi być on do tego przystosowany i mieć odpowiednie mocowanie. Dwa wysuwane zaczepy przypina się bezpośrednio do uchwytów w aucie. Robi się to szybko i sprawnie. Po zatrzaśnięciu się zaczepów fotelika do uchwytów samochodu, wystarczy dosunąć bazę maksymalnie do oparcia.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Jeszcze większą zaletą systemu ISOFIX jest jednak bezpieczeństwo przewożenia dziecka. Zamontowany w ten sposób fotelik jest niemalże bezpośrednio przytwierdzony do samochodu, a nie do siedzenia. Nie ma zatem możliwości, by podczas wypadku przesuwał się po kabinie.

W przeciwieństwie do fotelików oplatanych i mocowanych pasem bezpieczeństwa, bardzo trudno popełnić błąd podczas montowania systemem ISOFIX. Nawet jeżeli już zrobimy coś źle (najczęściej za luźne mocowanie) to i tak nie będzie to problem tak fatalny w skutkach, jak nieprawidłowe zapięcie fotelika pasem samochodowym.

11 nowych modeli rozbitych przez Euro NCAP

Euro NCAP rozbiło 11 nowych modeli aut. Znalazło się wśród nich kilka wyjątkowo interesujących samochodów, w tym Maserati Ghibli. W najnowszej serii…

Bezkompromisowy fotelik Cybex Sirona – jak się sprawdza w codziennym użytkowaniu?

Przewożenie dzieci w samochodzie to bardzo poważna sprawa i staram się regularnie zajmować tą tematyką na Autokult.pl. Gdy tylko mam okazję, udzielam…

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Jak zmniejszyć turbodziurę? Tak radzą sobie producenci silników Co to jest i jak działa tempomat? Jak działa i do czego służy ESP? Do czego służy zawór 80% LPG i jak go sprawdzić? Co to jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu? Czym się różni doładowanie bi-turbo od twinturbo? Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie? Co to jest belka skrętna? Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę? Co oznacza kolor spalin w silniku benzynowym?

Popularne w tym tygodniu:

Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Samochód kontra kręgosłup Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów?