Jak działa i do czego służy ESP?

ESP (Electronic Stability Program) to system, który na podstawie odczytów z różnych czujników przyhamowuje odpowiednie koła i redukuje moment obrotowy z silnika, dzięki czemu stabilizuje samochód w razie poślizgu.

Wyłącznik kontroli trakcji - składowego elementu systemu ESP.

Wyłącznik kontroli trakcji - składowego elementu systemu ESP. (Zdjęcie z Shutterstock)

ESP zwane też inaczej ESC (Electronic Stability Control) lub DSC (Dynamic Stability Control) wykorzystuje dwa mikrokomputery, które spełniają funkcję obliczeniową — mają za zadanie analizę sygnałów i sterowanie elementami wykonawczymi systemu. Dane, które są przez nie przetwarzane, pochodzą z czujników, które razem pozwalają sterownikowi określić stan pojazdu — jego prędkość, kąt skręcenia i wiele innych czynników. Dzięki temu ESP z wykorzystaniem kontroli trakcji może ustabilizować tor jazdy pojazdu.

System ESP korzysta między innymi z następujących czujników lub danych:

  • czujniki prędkości obrotowej kół (czujniki systemu ABS)
  • przyspieszenia poprzecznego pojazdu
  • bieżącej prędkości pojazdu
  • kąta skrętu kierownicy
  • ciśnienia płynu w układzie hamulcowym
  • aktualnego momentu obrotowego przenoszonego na koła
  • przełożenia skrzyni biegów
  • masy pojazdu

Na podstawie tych danych ESP określa między innymi kąt obrotu samochodu wokół jego własnej osi pionowej. Gdy pojazd porusza się w sposób, który według sterownika nie wynika z kierunku, który chciałby narzucić kierowca przez manewr kierownicą, przyhamowywane są odpowiednie koła, a moment obrotowy trafiający z silnika jest redukowany. Tym sposobem ESP z wykorzystaniem układu kontroli trakcji, stabilizuje pojazd na właściwym torze.

Bardziej zaawansowane rozwiązania wykorzystują tak zwany torque vectoring. Polega on nie tylko na dohamowaniu jednego z kół, ale także na przeniesieniu zwiększonego momentu obrotowego na to, które znajduje się po przeciwnej stronie.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Elektryka, oświetlenie i wyposażenie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Do czego służy zawór 80% LPG i jak go sprawdzić? Co to jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu? Czym się różni doładowanie bi-turbo od twinturbo? Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie? Co to jest belka skrętna? Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę? Co oznacza kolor spalin w silniku benzynowym? Jak działa instalacja gazowa szóstej generacji? Co to jest skrzynia rozdzielcza i reduktor? Kiedy policjant może zatrzymać prawo jazdy?

Popularne w tym tygodniu:

Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?