Jak działa i do czego służy ESP?

ESP (Electronic Stability Program) to system, który na podstawie odczytów z różnych czujników przyhamowuje odpowiednie koła i redukuje moment obrotowy z silnika, dzięki czemu stabilizuje samochód w razie poślizgu.

Wyłącznik kontroli trakcji - składowego elementu systemu ESP.

Wyłącznik kontroli trakcji - składowego elementu systemu ESP. (Zdjęcie z Shutterstock)

ESP zwane też inaczej ESC (Electronic Stability Control) lub DSC (Dynamic Stability Control) wykorzystuje dwa mikrokomputery, które spełniają funkcję obliczeniową — mają za zadanie analizę sygnałów i sterowanie elementami wykonawczymi systemu. Dane, które są przez nie przetwarzane, pochodzą z czujników, które razem pozwalają sterownikowi określić stan pojazdu — jego prędkość, kąt skręcenia i wiele innych czynników. Dzięki temu ESP z wykorzystaniem kontroli trakcji może ustabilizować tor jazdy pojazdu.

System ESP korzysta między innymi z następujących czujników lub danych:

  • czujniki prędkości obrotowej kół (czujniki systemu ABS)
  • przyspieszenia poprzecznego pojazdu
  • bieżącej prędkości pojazdu
  • kąta skrętu kierownicy
  • ciśnienia płynu w układzie hamulcowym
  • aktualnego momentu obrotowego przenoszonego na koła
  • przełożenia skrzyni biegów
  • masy pojazdu

Na podstawie tych danych ESP określa między innymi kąt obrotu samochodu wokół jego własnej osi pionowej. Gdy pojazd porusza się w sposób, który według sterownika nie wynika z kierunku, który chciałby narzucić kierowca przez manewr kierownicą, przyhamowywane są odpowiednie koła, a moment obrotowy trafiający z silnika jest redukowany. Tym sposobem ESP z wykorzystaniem układu kontroli trakcji, stabilizuje pojazd na właściwym torze.

Bardziej zaawansowane rozwiązania wykorzystują tak zwany torque vectoring. Polega on nie tylko na dohamowaniu jednego z kół, ale także na przeniesieniu zwiększonego momentu obrotowego na to, które znajduje się po przeciwnej stronie.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Elektryka, oświetlenie i wyposażenie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Do czego służy zawór 80% LPG i jak go sprawdzić? Co to jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu? Czym się różni doładowanie bi-turbo od twinturbo? Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie? Co to jest belka skrętna? Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę? Co oznacza kolor spalin w silniku benzynowym? Jak działa instalacja gazowa szóstej generacji? Co to jest skrzynia rozdzielcza i reduktor? Kiedy policjant może zatrzymać prawo jazdy?

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Bezpieczna świąteczna podróż Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak?