Co to jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu?

To urządzenie elektroniczne, które zmienia kąt wyprzedzenia zapłonu w autach zasilanych gazem LPG lub CNG w celu poprawy sprawności silnika.

fot. BMW

Tym się różni samochód fabrycznie zasilany gazem od auta, które przeszło konwersję, że to drugie jest jedynie dostosowywane do spalania alternatywnego paliwa, w miarę możliwości technicznych warsztatu i finansowych użytkownika. Auta, którym instalacje gazowe montuje się na linii produkcyjnej, są nieco przeprojektowane do spalania innego paliwa niż benzyna. Użytkownik, który sam zdecyduje się na montaż systemu gazowego może jedynie improwizować. Na szczęście rozwiązań technicznych, które mają zmusić silnik do efektywnej pracy na alternatywnym paliwie jest coraz więcej. Jednym z ostatnich hitów jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu.

Gaz określany skrótem LPG lub CNG ma wyższą liczbę oktanową od tradycyjnej benzyny. Tym samym proces spalania w silniku przebiega łagodniej i dłużej. To sprawia pewien problem, ponieważ układ zapłonowy jest przystosowany do benzyny. Maksymalne ciśnienie jej spalania w cylindrze występuje tuż po przekroczeniu przez tłok górnego martwego położenia. Gdy iskra pojawia się w tym samym momencie w silniku zasilanym gazem, paliwo jest spalane mniej efektywnie, ponieważ maksymalne ciśnienie spalania pojawia się dużo później. A zatem zapłon mieszanki gaz-powietrze powinien nastąpić nieco wcześniej by silnik pracował porównywalnie sprawnie jak na benzynie. Nie da się tego zmienić tradycyjnym komputerem sterującym pracą instalacji gazowej, dlatego w tym celu stosuje się wariator kąta wyprzedzenia zapłonu.

Wariator kąta wyprzedzenia zapłonu włącza się w obwód czujnika położenia wału korbowego i opcjonalnie czujnika położenia wałka rozrządu. Zmienia on sygnał przesyłany przez owe czujniki do jednostki sterującej tak, by układ zapłonowy wygenerował iskrę w odpowiednim dla paliwa gazowego momencie, czyli wcześniej. Zmienia kąt wyprzedzenia zapłonu o kilka do kilkunastu stopni.

Jest to szczególnie zalecane w samochodach zasilanych gazem ziemnym (CNG), który spala się jeszcze wolniej niż propan-butan (LPG). Auto wyposażone w takie urządzenie płynniej przyspiesza, legitymuje się wyższym momentem obrotowym w całym zakresie obrotów oraz zużywa mniej paliwa alternatywnego. Producenci takich urządzeń podają informacje, że montując wariator można zaoszczędzić do 10 proc. paliwa gazowego.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Czym się różni doładowanie bi-turbo od twinturbo? Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie? Co to jest belka skrętna? Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Co oznacza kolor spalin w silniku benzynowym? Jak działa instalacja gazowa szóstej generacji? Co to jest skrzynia rozdzielcza i reduktor? Kiedy policjant może zatrzymać prawo jazdy? Błędy popełniane podczas montażu samochodowej instalacji gazowej Jak działa sprzęgło wielopłytkowe w dołączanym napędzie 4x4? Co to jest silnik wolnossący? Jak wymienić świece zapłonowe? Co to jest asystent hamowania (BAS)? Jak nie zapłacić mandatu z fotoradaru [cz. 2]

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii