Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie?

Masa resorowana to samochód, który ma swoje zawieszenie separujące go od drogi, natomiast elementy zawieszenia i części z nimi związane takie jak koła czy opony, stanowią masę nieresorowaną.

fot. Daimler

Samochód jest układem masowo-sprężystym, który zostaje wytrącony ze stanu równowagi przez wymuszenia zewnętrzne. Mówiąc prościej: auto ma swoją masę i nie jest sztywne lecz sprężyste, a z równowagi wyprowadzają je nierówności drogi, po której się porusza. Choć w praktyce stanu równowagi nigdy nie ma w samochodzie, który porusza się na własnych kołach, to teoretycznie stan taki jest wtedy, gdy jedzie po płaskiej drodze. Gdy koło najedzie na wybój lub wpadnie w dziurę, całe auto zostaje z tego stanu wytrącone, co przekłada się na dwa rodzaje drgań występujących na jego określonych elementach. Rozróżnienie tych drgań pomaga rozróżnić masę resorowaną od nieresorowanej.

Drgania o dużej amplitudzie, ale niewielkiej częstotliwości, które często nazywamy kołysaniem, odczuwane są na nadwoziu, silniku i wielu elementach do nich bezpośrednio przykręconych (m. in. układ wydechowy, zbiornik paliwa, siedzenia, wał napędowy itp.). Drugi rodzaj drgań to te o małej amplitudzie i dużej częstotliwości, które możemy umownie nazwać wibracjami, ponieważ niektóre elementy wykonują szybkie, ale nieduże ruchy. Są to rzecz jasna części zawieszenia, które odpowiada za eliminację wszystkich drgań. Są to felgi, opony, piasty, zwrotnice, wahacze, półosie i hamulce. I tu dochodzimy do sedna. Masy resorowane, to te, które wpadają w kołysanie, tłumione przez elementy zawieszenia. Masy nieresorowane, to te które wpadają w wibracje i są elementami układu jezdnego. Byłoby jednak mylnym stwierdzenie, że masy nieresorowane nie są tłumione, ponieważ amortyzator odpowiada zarówno za tłumienie drgań nadwozia jak i kół.

Dzięki temu, że masy nieresorowane są dużo mniejsze niż masy resorowane, samochód jest w stanie bezpiecznie jechać po nierównej drodze. Chodzi tu o oddziaływanie wzajemne obu mas. Gdyby masy nieresorowane były duże, drgania o dużej częstotliwości byłyby przenoszone na masy resorowane, czyli na nadwozie. Im większa jest różnica pomiędzy obiema masami, tym samochód jest bardziej komfortowy i stabilny.

Masy nieresorowane — jak wpływają na komfort jazdy?

Na pytanie, co wpływa na komfort podróżowania, większość bez wahania odpowie, że zawieszenie. Oczywiście nie jest to błędna odpowiedź, ale praca…

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Zawieszenie i układ kierowniczy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Co to jest belka skrętna? Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Co oznacza kolor spalin w silniku benzynowym? Jak działa instalacja gazowa szóstej generacji? Co to jest skrzynia rozdzielcza i reduktor? Kiedy policjant może zatrzymać prawo jazdy? Błędy popełniane podczas montażu samochodowej instalacji gazowej Jak działa sprzęgło wielopłytkowe w dołączanym napędzie 4x4? Co to jest silnik wolnossący? Jak wymienić świece zapłonowe? Co to jest asystent hamowania (BAS)? Jak nie zapłacić mandatu z fotoradaru [cz. 2]

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?