Jak działa instalacja gazowa szóstej generacji?

Instalacje gazowe szóstej generacji opracowano specjalnie dla silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jest to nie tylko najlepszy sposób podawania LPG do silnika, ale także najprostszy.

Najprostsza i najlepsza, a zarazem najdroższa instalacja gazowa? Wydaje się to dość dziwnym połączeniem, ale tak w rzeczywistości jest. Najprostsza, ponieważ w szóstej generacji wtrysku gazu wyeliminowano m. in. wtryskiwacze gazowe i reduktor, które w starszych typach instalacji były jednym ze źródeł potencjalnych problemów. Najlepsza, ponieważ poza pompą gazu i własnym sterownikiem, wykorzystuje fabryczną instalację wtryskową samochodu. Najdroższa, ponieważ pompa gazu umieszczona w zbiorniku jest droga, a do tego zachodzi konieczność kosztownej modyfikacji wysokociśnieniowej pompy wtryskowej auta. Musi być ona tak zmodyfikowana, by podawała paliwo do wtryskiwaczy i pracowała skutecznie zarówno na gazie jak i na benzynie.

Schemat budowy i działania instalacji gazowej szóstej generacji firmy Prins

W tym miejscu wiecie już właściwie wszystko, ale zacznijmy schematycznie od początku. W systemie gazowym szóstej generacji nie ma klasycznego reduktora i wtryskiwaczy gazowych. Jest natomiast pompa paliwa umieszczona w zbiorniku gazu (Gas Tank na schemacie). Jest ona kontrolowana przez sterownik instalacji gazowej. Podaje gaz do modułu paliwa (FSU na schemacie), który odpowiada za wybór rodzaju paliwa (benzyna/gaz). Moduł wysyła gaz do oryginalnej, ale zmodyfikowanej na potrzeby nowego systemu wysokociśnieniowej pompy paliwa. W tym miejscu zachodzą już dokładnie takie same procesy jak w samochodzie zasilanym benzyną. Sterowanie silnikiem jest w pełni kontrolowane przez oryginalny, benzynowy sterownik samochodu. Rola sterownika gazowego polega na przeliczaniu sygnałów generowanych przez oryginalne ECU w taki sposób, by dostosować czas otwarcia wtryskiwaczy oraz wydajność pompy wysokociśnieniowej do specyfiki innego paliwa. Nadmiar gazu powraca przez moduł powrotny (FRU na schemacie) do zbiornika.

Najdroższy element instalacji, czyli zmodyfikowana, oryginalna pompa wysokiego ciśnienia

W instalacjach gazowych szóstej generacji chodzi przede wszystkim o niezawodność i wygodę eksploatacji, zatem do systemu paliwowego włącza się dodatkową pompę benzynową, która zwiększa ciśnienie w układzie paliwowym w momencie przełączania paliwa z LPG na benzynę. Ma to na celu płynne i nieodczuwalne dla użytkownika przejście z jednego zasilania na drugie. Zaletą takiego systemu zasilania jest utrzymanie fabrycznych osiągów, tj. mocy i momentu obrotowego, przy 15-procentowym wzrośnie zużycia gazu w stosunku do benzyny. Samochód zasilany w ten sposób praktycznie nie potrzebuje benzyny, ponieważ nawet rozruch następuje na gazie. Kolejna zaleta to duży spadek emisji szkodliwych substancji. Wadą natomiast jest cena instalacji kształtująca się na poziomie ok. 8000 zł. Zaletą w tej wadzie jest fakt, że cena instalacji nie zależy bezpośrednio od samochodu i pojemności silnika czy liczby cylindrów, ponieważ koszty instalacji są prawie stałe, niezależnie od rodzaju samochodu.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę? Co to jest skrzynia rozdzielcza i reduktor? Kiedy policjant może zatrzymać prawo jazdy? Błędy popełniane podczas montażu samochodowej instalacji gazowej Jak działa sprzęgło wielopłytkowe w dołączanym napędzie 4x4? Co to jest silnik wolnossący? Jak wymienić świece zapłonowe? Co to jest asystent hamowania (BAS)? Jak nie zapłacić mandatu z fotoradaru [cz. 2] BMW, Audi, Mercedes - sprawdzamy wartość rezydualną segmentu premium [cz. 2] BMW, Audi, Mercedes - sprawdzamy wartość rezydualną segmentu premium [cz. 1] Co oznacza kolor spalin w dieslu?

Popularne w tym tygodniu:

Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.1] O czym musisz przypomnieć mechanikowi podczas przeglądu poza ASO? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł samochodu?